Meego - fremtiden for fri Linux?

Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav MrKane » ons 01.06.2011 19:07

Tittelen håper jeg virker provoserende for dere som leser.

Men den er alvorlig ment. Linux i dag er et kaos. Dette kaoset er veldig bra på mange måter. På de fleste vis mener jeg det fremmer kreative løsninger.

De kreative løsningen er da som regel på små problemer. Det er ikke KDE som redefinerer hvordan vi tenker brukergrensesnitt, det er ikke LibreOffice som tar regnearket inn i større sammenheng med nettbasert teamjobbing. Det er som regel store designkontorer som trekker de store løsningene fremover. Microsoft med sitt Sharepoint, Apple med sin nye iCloud, Google med Android og IBM med sine Lotus/Notes systemer.

Kaoset i Linux verdenen skaper heller ikke et miljø for den jevne brukeren. Den jevne brukeren vet som regel ikke at et operativsystem eksisterer. De sidestiller Windows med PC, Mac er noe gud gav og OSx har de i alle fall ikke hør om.

Og ikke skal de trenge det heller. Et OS er der ene og alene for at brukeren skal få brukt sine applikasjoner. Facebook, Google, Office osv. Det som er viktig er at brukeren føler seg "hjemme" og at det er mulig å få hjelp av noen i nærheten dersom "skiten" ikke gjør det brukeren håpet at dingsen skulle gjøre.

Her kommer kaoset i Linux verden helt galt ut for en vanlig bruker. Skal en bruke Ubuntu, Kubuntu, xubuntu.. didelidaluntu osv osv. alle disse relativt små deltagerene i det globale markedet løper i hver sin retning.

Google har gjort noe riktig og noe galt her. De tar essensen av Linux og pakker den inn så den blir strømlinjeformet og brukervennlig. Og denne totalpakken blir proprietær. Styrt av de behov som Google har.

Her kommer Meego inn. Meego har nå begynt å bli stabil, det er en jevn utviklingstakt og den er fremdeles styrt. Men denne gangen ikke av ett selskap.

I de siste dagene har det kommet mange og gode nyheter fra Meego. Det er nettbøker og brett på vei fra store leverandører. Kanskje er det på sin plass om et år eller to å få en Meego Desktop Edition som kan ta steget frem som det frie alternativet for "Desktoppen for Ola dunk". Da vil også programvareleverandører som Adobe ha EN plattform å forholde seg til på den frie siden. EN plattform å kvalitetssikre og EN plattform å drive support på.

Meego vil da bli konsistent for alle systemer som har et display. Devicer, infotainment, netbook, laptop, desktop. En fiin fiin tanke for meg.

P.S. Jeg vet jeg til manges irritasjon har sidestilt Linux med "Kjerner + GUI", og det er helt greit :-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav hailstiffler » ons 01.06.2011 20:25

Denne lesingen likte jeg, selv om overskriften fikk meg nesten til å sette kaffen i halsen.. bokstavelig talt.. :)
medlem i 155 måneder
 

Re: Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav tactus » tor 02.06.2011 9:16

Hvorfor MeeGo? Jeg har mistet helt trua på MeeGo etter at Nokia sparket planene for Qt og MeeGo ut av den "brennende plattformen" sin (ifølge Elop). Intel har hatt sin MeeGo/Moblin i mange år og det virker ikke som at de har det travelt med å utgi noe som endrer verden. Er det virkelig sant at det kommer mange nye nettbrett og andre ting nå som bruker MeeGo? Det ville jo vært stort om disse er på vei til butikkene i Europa og ikke bare er en forsiktig satsning..

Og ikke glem WebOS da. HP WebOS ser forresten vannvittig bra ut på demovideoene. Det virker som at HP vet hva de holder på med i motsetning til visse andre. :-)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Det ser ut som om det kommer

Innleggav MrKane » tor 02.06.2011 13:11

Det ser ut som om det kommer flere MeeGo enheter på markedet fremover og det fra store aktører som Acer og Asus. Ellers er det noen små leverandører som allerede har MeeGo devicer ute i det fri.

WebOS ser også lovende ut, så lang er jeg enig. Bakdelen er at det er HP som eier det.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav KMJ » tor 02.06.2011 23:56

tactus skrev:Er det virkelig sant at det kommer mange nye nettbrett og andre ting nå som bruker MeeGo?

MeeGo på netbrett er ikke akkurat en nyhet, men det kommer stadig flere.

Og når det kommer til apps, er det faktisk en MeeGo tab som har tilgang til flest, gode gamle WeTab. Den kan tross alt i tilegg til MeeGo apps kjøre stort set alt av Linux applikasjoner, Adobe Air applikasjoner, Android Apps og topper det hele med Wine så den kan også kjøre tusenvis av Windows applikasjoner.

Eller så ser nå Basyskom Plasma UI for MeeGo veldig bra ut. http://www.youtube.com/watch?v=K0Oyz4mCuyo

Og i dag kom det nyheter om noen som har puttet MeeGo på Nook Color, http://www.youtube.com/watch?v=v5xtnP22Fuw
Ikke noe å si på ytelsen, selv med den litt sløve cpuen som sitter i Nooken.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav Rius » fre 03.06.2011 18:07

Hei! Jeg er ny her, vet du hvordan man slette en innlegg?
medlem i 154 måneder
 

Re: Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav omaha » fre 03.06.2011 22:31

Basyskom er nok avhengig av at utviklingen av KDE Plasma Active forseres ytterligere. Det ser ut til at det er et stykke igjen før KDE helt greier å fjerne elementer som anses nødvendig på desktop (tittellinjen f.eks), men det kan jo også være at det finner det nyttig mens de hamrer ut konseptet.

Kubuntu jobber også med Plasma Active - og Ubuntu tar ibruk Qt - så det kan jo være at vi ser konturene av et ekosystem med apps som kan flyttes mellom mobil/brett/pc også.

Meego-konferansen hadde nesten overraskende lite å vise frem. De må nok skuffe på litt mer køl.

De applikasjonene som er kommet lengst mht Plasma Active er Calligra og Kontact.
medlem i 204 måneder
 

Re: Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav KMJ » lør 04.06.2011 11:33

omaha skrev:Basyskom er nok avhengig av at utviklingen av KDE Plasma Active forseres ytterligere.

Du kan jo si det sånn, men nå står Basyskom for en stor del av den utviklingen av Plasma Active selv så de har nok brukbar oversikt ove akkurat det :-)

Forresten skal mulighet for å kjøre uten tittlelinje i KDE vistnok allerede være på plass, leste noe sånnt for en tid tilbake i en blog fra en av KWin utviklerene.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav omaha » lør 04.06.2011 13:36

Oki - jeg var ikke klar over Basyskom's rolle. Jeg antar at de bruker "100%" Meego "backend" og KDE Plasma Active DE med egne UI tilpasninger. Jeg regner også med at tittellinje skal/er borte, men har ikke lest "alt" om det der. Synes de har kommet langt, men tror nok det fortsatt er et lite stykke frem til kommersielle produkter er ute på markedet.

Jeg tenker vel at KDE 5 vil være den første versjonen som utnytter hele potensialet, litt avhengig av hvordan de angriper Qt5. Det sitter rundt 25 KDE/Qt devs i Randa nå, og de jobber vel endel med dette. Tilnærmingen med Platform 11 er helt etter min smak . Hva de bestemmer seg for i detalj får vi vel vite litt mer om i løpet av noen dager/uker, men innfallsvinkelen er etter mitt syn meget fordelaktig også for desktop. Uansett kommer de til å modularisere biblioteker og funksjonalitet samt forbedre split mellom GUI og funksjoner slik at fleksibiliteten blir uovertruffen

Det blir etter hva jeg kan forstå en ganske stor rewrite, og forhåpentligvis KDE fjerne seg mer fra anakronismene når det gjelder GUI og DE. Uansett operativsystem for laptops/desktops er tiden overmoden for å forkaste svært mye av de vedtatte sannheter. Vi får vel se hva Apple bidrar med over helgen. Min oppfatning er at KDE har et fordømt godt utgangspunkt for å kunne vitalisere DE/GUI og håndtere dette på et veldig bredt spektrum av enheter.

Jeg har tenkt å skaffe meg et nettbrett for å bruke med Plasma Active, men vil vente til det er flere brett tilgjengelig og "standard" hardware spec øker litt. Regner med at "cut-off" for fremtidige versjoner vil sirkle rundt 1+ghz og dualcore. Jeg tror ikke jeg gidder å "roote" et brett som plutselig mister funksjonalitet om halvannet-to år

I motsetning til hva som ble gjort med minibærbare tror jeg OEM'ene kommer til å legge stor vekt på byggekvalitet, hardwarekvalitet og finish på nettbrettene fremover.
Sist endret av omaha den lør 04.06.2011 13:39, endret 2 ganger.
medlem i 204 måneder
 

Meego - N9

Innleggav terjejh » tir 21.06.2011 13:10

Når Nokia N9 nå endelig er avduket, er spørsmålet hva dette vil få til å si for Meegos framtid og Meego Handset spesielt. At Meego kommer på smarttelefoner vil ha betydning for helheten i konseptet.

Eksempelvis satset alliansen GENIVI for et åpent bilinfo/underholdsningssystem på Meego IVI (In-Vehicle Infotainment) som referansesystem. Det blir derfor spennende å se om de nå følger opp med en ny versjon i år, som tidligere forespeilet.
http://www.genivi.org/ABOUT/FAQ/tabid/432/Default.aspx

N9 maskinvaren synes bra, selv om den ikke kan måle seg med de heftigste smarttelefonene som Samsung Galaxy S2 og heller ikke med Sony Ericsson Xperia Arc. N9 vil i det minste fungere godt som en demomodell og anvendelse for Meego Handset. Nå når Nokia ikke lenger satser sentralt på Meego smarttelefoner, kan forhåpentligvis andre produsenter steppe inn og satse mer på Meego.

Interessant blir det også å se om Linux interesserte likevel vil kjøpe N9, som et slags støttekjøp for Meego og/el i mangel av noe annet enn Nokia.
http://swipe.nokia.com/
http://www.digi.no/872246/nokia-med-ny-meego-mobil

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav hailstiffler » tir 21.06.2011 14:39

Mulig jeg har missforstått, men skal ikke nokia holde seg utelokkende til Windows UI'et på mobiler osv i fremtiden?
Meego er vel i realiteten allerede "skrotet"? (men aldri sagt rett ut) eller er det noe jeg ikke har fått med meg ?

Jeg har testet Meego litt og jeg må si jeg er imponert av hva de har fått til..
medlem i 155 måneder
 

Re: Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 22.06.2011 12:31

hailstiffler skrev:Mulig jeg har missforstått, men skal ikke nokia holde seg utelokkende til Windows UI'et på mobiler osv i fremtiden?

Mulig *jeg* har mistforstått, men jeg har ikke oppfattet det slik. De har sagt at Symbian ikke vil bli videreutviklet fremover, og de har valgt å satse på Windows Mobile fremfor Android, men såvidt jeg har fått med meg har de ikke sagt at Meego er ute av fremtidsplanene.

Det irriterer meg litt at det ikke er gitt noen dato for tilgjengelighet. Jeg begynner å bli sykt lei av at min HTC Hero henger seg opp og tilsynelatende ikke reagerer på min "berøring" - og for en "touch"-telefon er det jevngodt med å være kaputt. I går skulle jeg notere en huskeliste, og det var like før jeg ringte meg selv og la inn beskjed på mobilsvar - men til slutt fikk jeg notert de fleste stikkordene.
Det blir ikke lenge til "helten" pensjoneres, så nå lurer jeg på om jeg like godt kan kjøpe en Xperia Arc med en gang, eller om ventetiden på N9 er kort nok til at jeg gidder.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav omaha » ons 22.06.2011 13:34

Valgte LG Optimus 2X basert på "value for money" og at den er bedre rustet med internt minne og lagringsplass enn alle HTC'ene. Samsung Galaxy SII er nok et bedre valg for mange, men gir ikke samme "value for money" etter min oppfatning. Vil man ha mer lagringsplass på HTC/Sony Ericsson må man bytte ut det medfølgende microsdhc-kortet. Greit nok, men bør nok kalkuleres inn i pris. Hastighetforskjell på minnekort: class 6 eller class 10 er nok å foretrekke.

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s ... #prodlista
http://www.prisjakt.no/category.php?l=s ... #prodlista

Er fornøyd så langt - bortsett fra at den enkelte ganger har litt "lagging" og derfor vil ha godt av Gingerbread/Android 2.3. LG har utsatt dette flere ganger og de indikerer nå "innen høsten". Kan løses med Cyanogenmod som skal fungere godt. Batteritiden kan jeg ikke si noe om fordi jeg ikke har brukt med "normalt brukermønster" over noen lengre perioder.

http://www.youtube.com/watch?v=UdK-VIJ-BZQ
http://www.youtube.com/watch?v=qV384y93 ... detailpage
http://forum.cyanogenmod.com/forum/265- ... us-2x-g2x/

Bruker man topografiske kart i Norge har Android en liten fordel med denne app'en:
https://market.android.com/details?id=h ... rch_result

Litt kronglete å forsikre seg om at man har alle kartflisene, men ellers er ser det ok ut.
medlem i 204 måneder
 

Re: Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 22.06.2011 15:14

omaha skrev:Bruker man topografiske kart i Norge har Android en liten fordel med denne app'en:
https://market.android.com/details?id=h ... rch_result
Litt kronglete å forsikre seg om at man har alle kartflisene, men ellers er ser det ok ut.

Har brukt Norgeskart tidligere, og den fungerte veldig bra syntes jeg (jeg brukte blant annet sjøkartene når jeg fisket i fjorden). Hero har begrenset lagringsplass og har ikke Android-versjon som lar meg lagre applikasjoner på minnekort, så for tiden har kartene måttet vike for SoundBoard som er populær hos mini hjemme.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Meego - fremtiden for fri Linux?

Innleggav omaha » ons 22.06.2011 16:46

Lagring er en utfordring ja. Kartene sviver forøvrig fint på mobilen. Kan være litt pes med å få f.eks Spotify til å lagre på eksternt sdhcmicro-kort, men det ligger en utviklerversjon på Spotify's sider som lar en velge lokasjon for musikkfilene. Den fungerer greit for meg.

Om et år er sikkert 32 gb internt mer vanlig på toppmodellene. Min har 8gb og max 40 gb med 32 gb kort. Galaxy SII har 16gb internt dvs max 48 gb. Tror begge reserverer et par gb til apps. NFC kommer nok til å blir utnyttet til mye fremover, og det er kanskje greit å vente på modeller med dette om man - som jeg - har mobiler i flere år.

Med HTC/Sony Ericsson er det max 32gn på alle modeller tror jeg, men de kan jo få støtte for 64gb når kortene når den kapasiteten også for microshdc.

Jeg er ikke spesielt interessert i prakk med mobil, så jeg gidder ikke å roote med mindre det blir ytterlige forsinkelser eller jeg blir i overkant irritert over lagging. Det er ikke noe problem foreløpig.

Det er mange som alltid skal ha den siste og beste dingsen, og de selger gjerne kjapt når det dukker opp en ny modell. Optimus 2X går for under 3.500 ny, og ca 2.500+ brukt på finn.no.

Vurderte en litt mindre en fordi jeg har tenkt å skaffe meg nettbrett også, men synes 4" er minimum pga kartene. Kartene bør bli riktig så bra på nettbrett (Samsung 10.1), men jeg avventer litt for å se hvilke av de som har separat gps (tror ikke wifimodellene har gps i det heletatt, men er ikke sikker).

Når det gjelder sjøkart tror jeg nok at jeg heller velger Navionics - hele Norge koster 185 kr inkl Svalbard - Scandinavia East (Sverige og bottenviken) 90 kr - og Skagerrak/Kattegat 370 kr. Jeg synes det er grisebillig. Dessuten er det dette med oversikten - dvs være sikker på at man har lastet ned alle flisene i de forskjellige skalaene før man drar på tur. Mht båtkart er det viktig å huske på at selv om hovedleia og de sentrale sideledene begynner å bli bra mht oppmålinger, så er det mange og store områder utenfor som har dårlig kartkvalitet. Så man finner rett posisjon - men DER er det en grunne ;) Bør også passe på samsvar mellom kart og gps - f.eks wgs-84 osv.

https://market.android.com/details?id=i ... lated_apps
https://market.android.com/details?id=i ... lated_apps
https://market.android.com/details?id=i ... _developer

Topografiske kart for hele Norge ender fort opp på adskillige 1000lapper, og det er også et problem med områdeinndelingen der jeg helst beveger meg. Det blir kjapt 5000 for min del, så der velger jeg Norgeskart.

Ønsker nettbrett og mobiler med Meego (ryktes at LG har noe på gang, men er ikke overbevist). Dette er sånne greier jeg vil bare skal bare fungere så enkelt som mulig, så jeg sitter på gjerdet.
...for det er fortsatt slik at jeg synes Google er i overkant problematisk mht personvern.
medlem i 204 måneder
 

Neste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere