Mandriva 2011 RC2 er ute

Mandriva 2011 RC2 er ute

Innleggav josi » tor 28.07.2011 14:34

Mandriva 2011 RC2 er ute og kan testes.
Har ikke fått prøvd det ut i noen særlig grad ennå. Det ser lovende ut, men at de har endret på brukergrensesnittet i KDE såpass mye vil kanskje ikke være like populært hos alle.

http://blog.mandriva.com/en/2011/07/27/ ... c2-is-out/

Noen skjermbilder:
http://www.linuxbsdos.com/2011/07/28/ma ... ot-review/

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Fænsi skrivebord

Innleggav Brakkvatn » tir 02.08.2011 11:19

Dette skrivebordet minner jo litt på OSX/Win7. Stilig er det uansett. Kan ikkje sei det same om Gnome3... ennå. :)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Tja det er ikke så stor

Innleggav viking60 » tir 02.08.2011 22:17

Tja det er ikke så stor forskjell på Rosalab menyen og Gnome 3. Det er faktisk veldig likt spør du meg :)
Det ser ut til å være "tablet look" som gjelder.
Nye brukere kommer til å elske det, og gamle ringrever vil nok forbanne endringen som vanlig (som med KDE3/KDE4).
Men i KDE så lar det seg jo enkelt justere, slik at det ikke spiller noen større rolle. På det området gjenstår det en god del å ønske på Gnome3 (fleksibilitet).
Jeg ser frem til at Time frame fungerer - den vil bli både praktisk og kjekk.
Også kunne jeg ønske meg kernel 3.0.0

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Mandriva 2011 RC2 er ute

Innleggav josi » ons 03.08.2011 19:01

Førsteinntrykket mitt når jeg først prøvde RC2 var godt. Det har blitt gjort en jobb med utseende.

Men etter å ha brukt Mandriva 2011 noen dager har jeg funnet flere ting å sette fingeren på når det gjelder KDE-tilpasningen.

-Oppgavelinja er ubrukelig om skjermen er liten. Det er knapt plass til programmer siden plassen tas opp av altfor mange store ikon.
-Noen har fått det for seg at det var en god idé å kopiere OS X sin måte å bruke samme ikon både som hurtigstart-knapp og til å vise at programmet kjører. Dette synes jeg ikke er en god løsning.
-Startemenyen er stor når den åpnes. Det er helt greit, jeg trenger ikke se de maksimerte programmene mens jeg bruker startmenyen. Men hvorfor er ikonene så store? På tross av den store menyen må man likevel scrolle for å finne fram til rett program. Ikonene ligger på et rutenett noe som er tungvint og gjør at det tar lengre tid å finne fram enn om en liste hadde blitt brukt.

Etter å ha brukt denne oppgavelinja og startmenyen noen dager, har jeg skiftet til standard KDE-oppgavelinje og til Lancelot-menyen. Dette fungerer bedre! Faktisk synes jeg det ser bedre ut òg.

Dolphin er patchet og "ROSA"-gjengen har gjort den om til en idiot-filbehandler. Den ser bra ut, men har blitt langt dårligere å bruke. Igjen et forsøk på å gjøre som Apple. Borte er muligheten til å dele vinduet, noe som gjør filbehandling unødvendig komplisert. Muligheten for å aktivere/deaktivere forhåndsvisning er borte. Helt latterlig tragisk!

Ellers er det masse bra å melde. F.eks. integrering av Mandriva-verktøy i KDEs systemsettings, RPM 5, bra integrasjon av GTK-program i KDE, nye synkroniseringstjeneste, integrasjon av networkmanager (som ser mye bedre ut enn Mandrivas gamle nettverksverktøy, men som fortsatt ikke fungerer like optimalt med mobil som modem via blåtann).

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Du kan dele vinduet i

Innleggav viking60 » ons 03.08.2011 22:04

Du kan dele vinduet i Dolphin med F3.
Og du kan endre forhåndsvisning i settingsmeyen som ligger under tannhjulet oppe til høyre.
Sist endret av viking60 den tor 04.08.2011 4:46, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Mandriva 2011 RC2 er ute

Innleggav Brakkvatn » tor 04.08.2011 16:52

-Noen har fått det for seg at det var en god idé å kopiere OS X sin måte å bruke samme ikon både som hurtigstart-knapp og til å vise at programmet kjører. Dette synes jeg ikke er en god løsning.


Dette har Win7 og Gnome òg tatt til seg. Jeg trives veldig med det i Windows 7, som jeg bruker i skrivende stund! :-!

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere