openSUSE 12.1 sluppet

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » ons 23.11.2011 19:49

Mens noen av oss er mest opptatt av å se mulighetene og være løsningsorienterte, har du tydeligvis "uoverkommelige problemer" med openSUSE spesielt. Da er det jo bra at Arch og Mandriva ikke lider samme skjebne; i alle fall kan ikke jeg erindre at spesielle problemer er framhevet ved nye versjoner.

Webpin har vært diskutert på forumsider. Det er 'en frivillig som på sin fritid ikke har hatt anledning til å ajourføre webpin over en periode. Når webpin fortsatt er inkludert i openSUSE, antar jeg det er forventninger om at pakken vil bli oppdatert.

Her skjermbildene fra et vellykket søk og en plain '1-klikk' installasjon av bluefish på mitt openSUSE 12.1/Tumbleweed:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Verifikasjon med zypper:
Kode: Merk alt
terje@linux-7rwj:~> zypper se bluefish
Laster pakkebrønndata...
Leser installerte pakker...

S | Navn         | Sammendrag                     | Type     
--+--------------+--------------------------------+-----------
i | bluefish     | A feature-Rich HTML Editor     | pakke     
  | bluefish     | A feature-Rich HTML Editor     | kildepakke
  | bluefish-doc | Bluefish: The Definitive Guide | pakke     
  | bluefish-doc | Bluefish: The Definitive Guide | kildepakke
terje@linux-7rwj:~>
terje@linux-7rwj:~> zypper if bluefish
Laster pakkebrønndata...
Leser installerte pakker...


Informasjon for pakke bluefish:

Pakkebrønn: Education
Navn: bluefish
Versjon: 2.0.3-2.2
Ark.: x86_64
Produsent: openSUSE-Education
Installert: Ja
Status: oppdatert
Installert størrelse: 8,6 MiB
Sammendrag: A feature-Rich HTML Editor
Beskrivelse:
Bluefish is a HTML editor designed for the experienced Web designer
(supports HTML, PHP, Java, Perl, Python, Ruby, C, Pascal and more).

It is based on Gtk+.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav viking60 » ons 23.11.2011 21:41

Ta det med ro.
Jeg har problemer med OpenSuse repoene hver gang, men det behøver du ikke ta personlig.
Jeg er løsningsorientert. Jeg vet hvordan repoer kan legges til i Suse, selv uten wikilenker.
Arch og Mandriva hører ikke hjemme her synes jeg, men akkurat disse problemene finner jeg ikke der - det har du rett i.

Løsningen er nok å vente til repoene er oppe igjen. Jeg deler min erfaring fra en fersk Installering av OpenSuse med Btrfs på godt og vondt, Og legger ved bilder og eksempler.
Nå har jo du bygget opp noen forventninger som gjorde meg nyskjerrig, og de ble ikke innfridd for mitt vedkommende.

Beklager hvis jeg har brutt noen eksklusive rettigheter.
Skal prøve å "oppgradere" til tumbleweed nå....
Dersom det går skeis så må du love å ikke bli sint på meg... :-D

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » ons 23.11.2011 21:49

Jeg er helt komfortabel med at du har problemer med repoene til openSUSE hver gang, selv om du nå sier du vet (visste) hvordan de kan legges til. Av feil lærer man (vanligvis).

Arch, Mandriva, Ubuntu+++ var det du selv som brakte på banen, ikke jeg:
Timelang leting på mer eller mindre brukervennlige websider igjen
I Arch, Mandriva, Ubuntu+++ er dette ikke noe problem.

Hvis det fortsatt er bluefish du skal teste, er det enklest å bruke 12.1 standard. For tumbleweed blir 12.1 repoene lagt til som skjermbildene viste, av den enkle grunn at Education repoet bygger på 12.1, ikke på tumbleweed.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav viking60 » ons 23.11.2011 22:05

Gidder ikke dette..
Her er litt løsningsorientert info som gjelder Tumbleweed (Suse roling release):
På OpenSuse sin side:
http://en.opensuse.org/Portal:Tumbleweed
Er det en feil!
Kode: Merk alt
sudo zypper ar --refresh\
http://download.opensuse.org/distribution/openSUSE-current/repo/oss/ \
'openSUSE Current OSS'


Den vil ikke installere Repoene - Denne vil:
Kode: Merk alt
sudo zypper ar --refresh \
http://download.opensuse.org/distribution/openSUSE-current/repo/oss/ \
'openSUSE Current OSS'


One-click virker ikke her da den bare gir meg filinnholdet i nettleseren.....

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » ons 23.11.2011 23:42

Og jeg har kopiert inn det samme i Gnome terminal og installert tumbleweed på tre forskjellige maskiner:
Kode: Merk alt
~> zypper lr
# | Alias                    | Navn                     | aktivert | Oppdater
--+--------------------------+--------------------------+----------+---------
1 | Packman_Tumbleweed       | Packman Tumbleweed       | Ja       | Ja     
2 | Tumbleweed_standard      | Tumbleweed standard      | Ja       | Ja     
3 | openSUSE Current OSS     | openSUSE Current OSS     | Ja       | Nei     
4 | openSUSE Current non-OSS | openSUSE Current non-OSS | Ja       | Nei     
5 | openSUSE Current updates | openSUSE Current updates | Ja       | Nei     

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav viking60 » tor 24.11.2011 1:14

Den første koden?

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » tor 24.11.2011 2:13

Nei, jeg brukte den lenken jeg tidligere viste til for 12.1 -->Tumbleweed i min post ovenfor viewtopic.php?p=2305515#p2305515
dvs. http://en.opensuse.org/SDB:Change_from_ ... Tumbleweed

Der er det rett, mens i den lenken du har brukt, har det falt ut en space i den første kommandoen, som du riktig har oppdaget.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav viking60 » tor 24.11.2011 4:26

Hmm..
Hvilke koder klippet du konkret ut og limte inn i Gnome terminalen derifra?
Bruker du ikke refresh?

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » tor 24.11.2011 10:49

Jeg kopierte kodene slik de står på sidene jeg viste til. Vanligvis legger jeg refresh på repoene, og har huket av etterpå for Automatisk oppdatering i YaST på min kontormaskin, som vist nedenfor.

'Zypper Usage' veiledningen viser at det er individuelle preferanser om man ønsker automatisk refresh på alt. Det er fullt mulig å kjøre zypper refresh manuelt, før zypper dup, og noen repoer har visstnok også automatisk oppdatering.

Kode: Merk alt
# zypper lr
# | Alias                     | Name                      | Enabled | Refresh
--+---------------------------+---------------------------+---------+--------
1 | Tumbleweed                | Tumbleweed                | Yes     | Yes   
2 | Tumbleweed_all_of_Packman | Tumbleweed all of Packman | Yes     | Yes   
3 | openSUSE Current OSS      | openSUSE Current OSS      | Yes     | Yes   
4 | openSUSE Current non-OSS  | openSUSE Current non-OSS  | Yes     | Yes   
5 | openSUSE Current updates  | openSUSE Current updates  | Yes     | Yes

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav viking60 » tor 24.11.2011 13:27

Ok
Ser ikke hvorfor det skal være enklere å legge til refresh etterpå når alt kan gjøres med en kommando.
Rent bortsett fra at den første siden en kommer til når en søker på suse+tumbleweed er siden jeg viser til:
http://lmgtfy.com/?q=suse%2Btumbleweed
Og at denne er feil, slik at koden ikke virker når en klipper den ut og limer inn i terminal.
Uansett
Kode: Merk alt
sudo zypper ar --refresh \
http://download.opensuse.org/distribution/openSUSE-current/repo/oss/ \
'openSUSE Current OSS'

Er den riktige koden for openSUSE Current OSS og vil automatisk aktivere autorefresh for repoet.
Når dette er korrigert så er det mere hensiktsmessig å bruke kodene på den siden da det ikke lenger er nødvendig å foreta ekstre "refresh operasjoner" senere (når en så alikevel skal bruke autorefresh -skjønner ikke hva man skal med Tumbleweed uten).

Så får vi overlate til den vyrde leser å avgjøre om dette er brukervennlig eller ikke.
Ditt og mitt syn er vel nå kjent til det kjedsommelige.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » tor 24.11.2011 15:14

Du sender vel beskjed til web-master om trykkfeilen (manglende space)?

Og for å pense inn på sporet igjen der du hadde problemer:
Finner du bluefish og fungerer 1-klikk installasjon av pakken nå?

Edit:
Jeg kikket litt tilbake da jeg erindret du også hadde lignende problemer tilbake til 2009 og openSUSE 11.2 ;)
viewtopic.php?p=2070349#p2070349

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav viking60 » fre 25.11.2011 11:35

Jeg har alltid hat lignende problemer med Suse det er lissom poenget.
Webmaster er informert og har rettet det opp nå.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » fre 25.11.2011 11:56

Joda, du har tydelig poengtert dine problemer med openSUSE opptil flere ganger, uten at akkurat det synes å ha noen virkning på brukerpopulariteten, jfr. din første post i denne tråden
http://www.digi.no/883558/interessen-fo ... r-fallende

Men løsningsorienterte som vi er, ville det vært fint om du svarer på om du fikk til å finne og installere bluefish pakken?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav viking60 » fre 25.11.2011 14:49

Se på Bluefish som en representant for alle programmer som ikke finnes i standard repoene.
Og ta til deg problemene med å finne dem når ikke webin og oneclick virker.
(Bluefish rpm filen lot seg installere etter gjentatte forsøk. Så det lot seg gjøre.)

Videre et godt råd:
Når noen påpeker konkrete feil (og løsningen) så er det en god ide å legge fanboy taktene til side og ikke skyte fra hoften og hevde at du har klippet og limt inn koden 3 ganger -på tre maskiner.
Først når du konkret blir utfordret på det en gang til, så må du innrømme at det foreligger en feil.

Mange vil hevde at det virker idiotisk (ikke jeg selvsagt).
Lær av den feilen, du hevder jo å være i stand til det.

Alle distroer har styrker og svakheter; der forekommer du meg sveiseblind når det gjelder OpenSuse.
Jeg kan se at OpenSuse har sine styrker. Jeg tviler på at du kan inrømme at OpenSuse har svaketer.

Når det gjelder å være løsningsorientert så har jeg i denne saken funnet en feil og sørget til at den har blitt rettet opp i OpenSuse systemet.
Mens du har kastet bort tiden her på å late som om alt er i sin skjønneste orden.
Kombinert med antydninger om jeg ikke er i stand til å lære og ikke er løsningsorientert.

Derfor fortjener du følgende spark på leggen:
Hvorfor fant ikke du, med din evne til å lære, og din løsningsorientering ut at koden var feil i Susedokumentasjonen? Og fikk rettet den opp? Du har jo foretatt minst 3 Tumbleweed installasjoner.
En hvilken som helst bruker uten Susekunnskap og løsningsorientering som ikke liker distroen en gang, klarte det jo?
Sluttstrek
__________________________________________

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: openSUSE 12.1 sluppet

Innleggav terjejh » fre 25.11.2011 17:36

At alle Linux-distribusjoner, openSUSE inkludert, har sine styrker og svakheter, er en selvfølge jeg antar alle er skjønt enige om. Punkt nr 1 er imidlertid at man er villig til å lære seg å bruke distribusjonene på deres egne premisser (verktøy). Da blir heller ikke forskjellene mellom de største til noe hinder.

Når du (viking60) over år gjentar dine anklager ogikke har evnet å ta til deg hvordan pakkesøk og repoer håndteres i openSUSE, blir det for gjennomsiktig, påfallende og preget av dine vikarierende, politiske motiver. Dine forsøk på å rangere og anbefale distribusjoner foran andre, mister også all troverdighet. Skal du få troverdighet her, må du tilsvarende beskrive svakheter og problemer i flere distribusjoner, inklusive dine egne favoritter.

Selv om også jeg fra tid til annen prøver flere distribusjoner, passer jeg meg vel for ikke å slenge dritt om de jeg ikke bruker fast over tid, og derfor heller ikke vet nok om. Mitt råd til deg er derfor å gjøre det samme, og heller skrive litt mer om de du formodentlig kan litt bedre og bruker selv. Var det ikke Arch og Mageia(?)

Igjen til dine utredninger og den manglende spacen (trykkfeilen) i ''en av tre zypper repo-kommandoer for tumbleweed (og som de fleste med velvilje lett ville se, ved å prøve og sammenligne med de to neste). Hadde du vært villig til å bruke den lenkede siden jeg brukte og la fram før du begynte, ville du heller ikke fått problemer. Tumbleweed har med sin enkle installasjon, rullerende oppdatering og bruk, allerede blitt populær blant mange openSUSE-brukere.

Sluttstrek herfra for viking60-dialogen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere