terjejh skrev:@Kjetil Kilhavn
Ang. søking i epost:
Dette kan jeg ikke svare på, men er litt nyskjerrig på hvilket epost system du bruker og hvordan du lagrer eposten, slik at det går an å søke i den via filhåndtereren (Dolphin)? Bruker du f.eks. noen form for gruppevare/teaming-system som lagrer alt av tekstdokumenter og epost?
Selv har jeg så langt brukt søkefunksjonaliteten i epost klienten(e), dvs. mest Thunderbird (IMAP) og litt Groupwise klienter som frontend mot kontorets Groupwise epost-server. I prinsippet gjorde jeg det samme også tidligere, da jeg lastet ned og lagret eposten lokalt (POP3), mens jeg hadde epost via Internett-leverandøren.
I dag (natt) fant jeg en feil i KMail-migreringen som kan ramme flere. Hvis KMail krasjer med melding om at ressursene ikke kan lastes kan det skyldes en liten feil i en konfigurasjonsfil, se
diskusjon på forums.opensuse.org.
Jeg hadde oppdatert fra 11.4 til 12.1 og fant ut at ~/.kde4/share/config/specialmailcollectionsrc pekte til en ikke-eksisterende fil. Jeg kunne endret fila som ble pekt til, men jeg valgte å endre navn på fila som eksisterte, fra akonadi_maildir_resource_1rc (i ~/.kde4/share/config/) til akonadi_maildir_resource_0rc. Etter det sluttet KMail å krasje og har fungert "normal".
Jeg kom over en gammel bloggartikkel igjen når jeg søkte etter "nepomuk kmail2 index" - og ble påminnet om at KRunner kan søke i Nepomuk-databasen. Så selv om jeg ikke får noen treff hvis jeg søker etter for eksempler "ungdomsmidler" i Dolphin får jeg treff i KRunner som viser flere treff for e-postmeldingen og vedlegget jeg mente jeg burde finne (jeg opprettet en merkelapp med order, ordet var brukt i meldingens tittel og innhold, og inneholdt et vedlegg med ordet i navnet). For sikkerhets skyld testet jeg også muligheten til å legge et notat til en melding og brukte ordet der også

Så søket fungerer tydeligvis, men jeg har ikke funnet noen klient eller plasmoid ennå. Kanskje er jeg bare gammeldags i tankegangen, for man kan utnytte det på så mange måter, blant annet ved å la Nepomuk fylle opp en mappe, se
FolderView Gets Nepomuk Search Integration fra OSnews.com.
På Mandriva sine nettsider er en klient,
Ginkgo, nevnt. Den ser grei ut for oss som liker å kunne se på detaljene, men jeg finner den ikke i pakkebrønnene for openSUSE.
Nepomuk er fantastisk teknologi. Jeg håper Sebastian Trueg finner en arbeidsgiver som er interessert i å la ham fortsette med dette arbeidet på hel- eller deltid. Foreløpig lever han på
milde gaver fra nordmenn og andre som har noen kroner å avse.