MATE - forlenget Gnome 2 liv?

MATE - forlenget Gnome 2 liv?

Innleggav terjejh » tor 29.12.2011 0:09

MATE skrivebordsmiljø er basert på en fork av tidligere Gnome 2 kode, som resultat av at deler av Gnome 2 tilhengerne ikke har vært fornøyde med utviklingen av etterfølgeren Gnome 3/Gnome shell og heller ikke med varianter som Unity. MATE prosjektet ble opprinnelig startet av en Arch Linux bruker.

Målet synes nå å være å få MATE kompatibel og ajour med alt av pakker fra den siste Gnome 2.32 releasen, som ikke lenger blir vedlikeholdt.

MATE finnes så langt tilgjengelig for Arch, Debian, Ubuntu og Mint, mens pakking for Fedora og openSUSE har begynt.
http://mate-desktop.org/
http://www.marques.so/2011/12/mate-desktop/

Skjermbilder
http://wiki.mate-desktop.org/doku.php/screenshots

Hvor stor betydning MATE vil oppnå som Linux desktop gjenstår å se. Men konkurransen kan i det minste påvirke Gnome 3/Shell utviklerne til å legge prestisje tilside og bli mere lydhøre overfor ønsker og kritikk som har kommet fra mange Gnome 2 brukere.

Bakgrunn
http://en.wikipedia.org/wiki/MAT%C3%89_ ... ronment%29

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: MATE - forlenget Gnome 2 liv?

Innleggav viking60 » tor 29.12.2011 14:12

Den blir sikkert en hit en periode fordi Linux brukere er de mest konservative menneskene på kloden. Forandring er no dritt.
Den manglende fleksibiliteten til Gnome3 er et problem. Men det kan jo enkelt løses ved å velge KDE som er klart mere "ferdig" enn Gnome3 og soleklart mere fleksibel.

Jeg er ikke i tvil om at Gnome3 gutta blir presset til å gjøre Gnome mere fleksibel, siden Linus står i spissen for den kritikken.
Mint som har stått i spissen for alle som ikke liker forandringer (med braksuksess) støtter Mate og dermed vil Gnome3 også presses derfra.
Konkuranse virker , og utgjør en viktig korreksjon til "Jeg alene vite" devs, som ikke er like glad i "Jeg alene bruke".
Men nye brukere beskriver Gnome3 som "Griselekkert" så den har nok kommet for å bli, uansett hvor grumpy de erfarene brukerne måtte være.
FOSS fungerer!

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: MATE - forlenget Gnome 2 liv?

Innleggav moma » søn 01.01.2012 19:10

Hei,
Hva er motivasjonen med å videreføre GNOME 2.x istedet for å støtte GNOME 3.0 fullt ut? Jeg tror at Linux Mints MGSE og Cinnamon-grensesnittene er bedre vei å gå. Disse gir deg GNOME 3 desktop men menyene er omtrent slik du kjenner dem fra GNOME 2.

Ref: Linux Mints MGSE-desktop.
og Cinnamon-grensesnittet.

MATE-prosjektet utvikler også egne versjoner av flere verktøy som filhåndtereren Caja og tekstedfitoren Pluma. Dette synes jeg er totalt bortkastet tid og energi! XFCE (og f.eks Xubuntu distro) er et bedre valg hvis man ønsker seg en lettvekter desktop med traddisjonelle menyer og verktøylinjer.

Så mottoet for 2012 må bli at "Tenk fremover, bruk tiden fornuftig -- ergo kjør GNOME 3 Shell eller Unity".

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: MATE - forlenget Gnome 2 liv?

Innleggav Arthur_D » man 02.01.2012 12:25

Enig med moma. Kjører Arch med XFCE og satte nettopp opp Xubuntu for en i familien, som virker fornøyd (viste vedkommende Unity først, men det falt ikke helt i smak). Hos meg selv har jeg kopiert 2-panels-looken og det meste ser helt ut som og oppfører seg veldig nært Gnome 2.x. Så jeg ser ikke noe poeng i å holde liv i Gnome 2.x når man kan få så godt som identiske resultater med et annet DE.
medlem i 177 måneder
 

Re: MATE - forlenget Gnome 2 liv?

Innleggav viking60 » man 02.01.2012 15:57

Forsåvidt enig med de to sistnevnte talere. Cinnamon omfavnes av Mint - det var det jeg siktet til ovenfor.

MSGE fungerer utmerket some Gnome3 extension i Arch så jeg ser ingen grunn til å skifte til XFCE som er litt Gnome2 med [url=http://linux.slashdot.org/story/11/08/04/0115232/linus-torvalds-ditches-gnome-3-for-xfce">færre funksjoner . Jeg er glad for at alternativet finnes og kritiserer ingen som velger det - XFCE er bra.



Men i det store og hele så handler dette om brukeropplevelsen, ikke Gnome2 eller 3.

Dersom Gnome3 tillater en brukeropplevelse som er lik Gnome2 så finnes det ingen grunn til å forgrene Gnome2 - enig i det.

Så jeg installerte cinnamon i Arch og kjørte <ALT>+F2 og la inn

cinnamon --replace


For å gjøre det permanent så kan du starte dconf-editor og endre verdien i:

org->gnome->desktop->session

til cinnamon.

Her er resultatet av lyntesten:

Det ser i grunnen ut som MSGE extension, og høyreklikk virker ikke som i Gnome 2. Så det å legge til egne saker på Gnome panelet virker foreløbig ikke.

Grinete Gnome2-ere vil fortsatt holde på Gnome2 eller gå til XFCE dersom dette ikke blir endret.

Bilde
Bilde
(Må legge til at redigeringsfunksjonen her er veldig irriterende grrr)












Sist endret av viking60 den man 02.01.2012 16:18, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: MATE - forlenget Gnome 2 liv?

Innleggav terjejh » man 02.01.2012 17:09

Poenget er ikke videreføring av Gnome2 miljøet i seg selv, men en videreføring av praktisk Gnome2- (o.a DE) funksjonalitet, som brukerne er vant med og fortsatt ønsker. Dette gjelder bl.a det å kunne legge applikasjonsstarter på panelene, både dra og slipp fra standard programmenyer (paneler) og enkelt lage egne applikasjonsstartere.

Jeg har brukt Gnome3/shell som standard skrivebord siden openSUSE 12.1 på mine fleste maskiner. Eksempelvis har jeg i Gnome2.x hatt egne applikasjonsstartere for kjøring av tsclient/rdesktop for direkte oppkopling mot mot Win2x terminalservere. Disse rdp-kommandoene velger navngitt rdp-server, skjermoppløsning, fargedybde, språk, bruker osv. Hvordan settes opp en slik GUI applikasjonsstarter på Gnome3 panelet, istedenfor å måtte kjøre CLI kommandolinja fra terminal?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: MATE - forlenget Gnome 2 liv?

Innleggav viking60 » man 02.01.2012 18:47

Takk for at du posterte så jeg slapp å redigere :-D

Du kan høyreklikke og legge til favoritter med cinnamon - dette i motsetning til Gnome favorites extension i Gnome3.

Så dette skulle gjøre deg glad:


1067628
1067612
Det burde fungere greit med terminalemuleringer også.


Sist endret av viking60 den man 02.01.2012 19:45, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: MATE - forlenget Gnome 2 liv?

Innleggav terjejh » man 02.01.2012 23:33

Jeg klikkinstallerte Cinnamon på openSUSE 12.1 i hht denne lenken http://lizards.opensuse.org/2011/12/29/ ... -opensuse/

'cinnamon --replace' inne fra Gnome3 klaget over konflikt med utvidelsene Shutdown menyen eller bunnpanelet, og foreslo å slå av den ene eller begge og logge ut. Det hjalp ikke i så måte, noe som kan skyldes at jeg har mange Gnome3 extensions pluss MSGE fra før. Men Cinnamon finnes tilgjengelig som egen login-økt, og den fungerer.

Vel, med Cinnamon er utviklerne inne på noe som jeg vil betegne som som et sub-set av Gnome2 funksjonalitet, men dårligere og med mangler så langt. Menyen og panelet virker likevel bedre enn MSGE, bortsett fra visuelle farger og kontrast som er for grå-blasse i fht standard Gnome3 stil.

Det går an å legge til hurtigstartere på bunnpanelet og skrivebordet ja, bortsett fra logout og shutdown som jeg ikke fikk til. Egenskaper for hurtigstartere fant jeg ikke og kunne ikke endre ikoner på egendefinerte oppstartere på bunnpanelet, Fant heller ingen metode å legge til egendefinerte oppstartere på skrivebordet, men trikset dette til ved å redigere oppstarteren for et standard program.

Jeg fant ikke Egenskaper for bunnpanelet og kunne ikke justere opp pixel-/panel/icon størrelsen på bunnpanelet som i Gnome2, noe som ellers blir for smått lesbart på 1920x1200 på 17" TFT.

Cinnamon økta overtar for hele skrivebordsmiljøet i Gnome3, og det er ikke 'det 'jeg ønsker. Jeg vil beholde de friske Gnome3/Shell panelmenyene, og i tillegg ha Gnome2 funksjonalitet for å definere og legge hurtigstartere på skjermkantpaneler, oppe og/eller nede. Login i Gnome3 økta igjen, gir i det minste tilgang til hurtigstartere på skrivebordet skapt i Cinnamon, også på det Nautilus kontrollerte skrivebordet i Gnome3.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: MATE - forlenget Gnome 2 liv?

Innleggav viking60 » tir 03.01.2012 1:47

Logg ut og slå av fungerer utmerket her, dersom du klager for at du ikke får det på bunnpanelet så synes jeg ikke synd på deg - (spis iskremen din selv om det ikke er vanilje, eller legg inn en launch med init 0 eller init 6 :bitchin: ).
Jeg fikk også en haug konflikter med mange gnome3 utvidelser så jeg slo av alle sammen. inntil Cinnamon var oppe og gikk.
Deretter valgte jeg org->gnome->desktop->session
Kode: Merk alt
gnome-fallback

i dconf-editor slik at jeg kan velge hva jeg vil starte med <ALT>+<F2>;
Kode: Merk alt
cinnamon --replace

eller
Kode: Merk alt
gnome-shell --replace

Når jeg går inn i gnome-shell (eller cinnamon) på denne måten kan jeg skru på alt jeg vil av extensions igjen uten at Cinnamon (eller gnome-shell) forstyrres.
Det er bare å hoppe frem og tilbake (hvorfor bruker ikke alle Arch? :-D da slipper du jo nettopp alt det andre har tygget "ferdig" for deg).

Når det gjelder ikoner på bunnlinjen så fikk ikke jeg det til heller så det er nok ikke klart enda. Egenskaper mangler og det finnes ingen mulighet til å redigere selve bunnlinjen, så det er fortsatt et stykke igjen.

Ingen problemer med farger her men jeg ser heller ikke vitsen med å erstatte "programmer" med "temaer". Det er bare å fjerne funksjonalitet.
Men siden favorittene blir hengende i Gnome3-shell så er jo det en løsning for deg.
Du kan legge til launchere i cinnamon og bruke gnome3-shell til hverdags.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Cinnamon panelfavoritter

Innleggav viking60 » tir 10.01.2012 15:27

Oppdatering:
Cinnamon vil håndtere ikonene riktig når en legger dem til favorittene via høyreklikk på menyen!
1074407
Legger en dem til ved høyreklikk på panelet så får en det kjente tannhjulet.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: MATE - forlenget Gnome 2 liv?

Innleggav terjejh » søn 28.10.2012 13:38

En liten oppfølger til mitt tidligere innlegg:

Dette er en litt artig kombinasjon, Mate (Gnome2 fork) "grensesnitt" til Gnome 3.6.1

Bilde

Mate installeres enkelt med 1-klikk Installasjon på openSUSE 12.2 herfra
http://download.opensuse.org/repositori ... esktop.ymp
På login menyen velges Økt > Mate

Nå vil jeg også tilføye at funksjonsgapet mellom Gnome 3 og Gnome 2 gradvis lukkes. Den savnede muligheten å skape egne e hurtigstartere for programmer, finnes gjennom Gnome-shell extension QuickLaunch. De plasseres nå i en egen programmeny-liste, dvs. ikke riktig like elegant som quickstartere med drag-and-drop til panelet som i Gnome 2 etter min mening.

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron