Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav viking60 » lør 04.08.2012 13:28

1168332
Facebook registrerer data om folk som ikke har konto
I et øyeblikks galskap er det mange som har innledet en registrering på Facebook for så å mota en e-post der det skal aksepteres betingelser og deretter bekreftes med å trykke på en lenke.

Nå forholder det seg slik at mange besinner seg dersom de faktisk sjekker hva de begir seg ut på og nettopp ikke aksepterer disse betingelsene for å verne sitt privatliv og av personvernhensyn generellt.

Slik som jeg!

Så - år senere - dukker det pluttselig opp en (g)mail der jeg får beskjed om at jeg har flere venner på Facebook enn jeg tror!!??

Jeg har altså ingen Facebook konto men Facebook har åpenbart høstet alt de kan av informasjon og bruker det skammløst likevel.

Nå spammes jeg regelmessing av denne meldingen slik at jeg til slutt blir tvunget til å trykke på "si opp abbonementet på disse mailene" lenken.

Jeg har aldri abbonert på eller bedt om de mailene så det skulle være høyst unødvendig å si dem opp.

Jeg får da en beskjed i retur om at jeg ikke ønsker å motta informasjon om vennene mine eller noe i den dur.

Men det er ikke det jeg ønsker Facbook - Jeg ønsker uttrykkelig å ikke ha noe med dere å gjøre og absolutt vice versa !

Da jeg ikke er i tvil om at dette kun er et ledd i Facebooks strategi for å samle ytterligere data og at personvernet mitt på ingen måte har prioritet, finner jeg det betimelig å protestere og oppfordre til organisert motstand mot denne innvasjonen.

Her illustrert ved hjelp av bestemor:
1168332
Sist endret av viking60 den lør 04.08.2012 13:43, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav mrf00rk » lør 04.08.2012 21:56

Takk for linuxtipset viking, det skal jeg prøve.
medlem i 213 måneder
 

Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav viking60 » søn 05.08.2012 16:36

Takk for konstruktiv kommentar (er det deg Zuckerberg?).
Linux inngår i en kontekst der personvern inngår; ikke alle begrenser det til Linux virkemåter.
Det går liksom litt på hva en bruker OS'et til. For noen er Linux middelet og ikke målet....
(Noen kjøper bil for å mekke på den, og noen for å kjøre den)


Når det er sagt så prøv gjerne Arch ;) Det er et godt tips. Den nye Installasjonsmåten er interessant nok . :-) (og fungerer greit, men er et Eldorado for de som liker å "mekke")...
Alle andre som synes det er greit å ha et bevisst forhold til sin bruk av Linux kan jo fortelle om sine Facebook/personvern-erfaringer i mellomtiden....

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav Wavelength » søn 05.08.2012 16:44

Jeg er rimelig sikker på at hvis du ikke hadde registrert deg (noe du har gjort), så ville problemet aldri eksistert. Så jeg skjønner virkelig ikke problemet ditt. Trykk linken som fjerner abonneringer på meldingene, og du er kvitt problemet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav viking60 » man 06.08.2012 0:15

Hmm Mon tro det...
Jeg har ikke fullført registreringen jeg gikk så langt som jeg måtte og fikk presentert betingelsene - og da sa jeg nei takk.
Dette nei takk, betyr ikke at jeg ønsker mail fra Facebook noen år etterpå der jeg skal informeres om hvem som er mine venner.
Facebook har utviklet seg mye siden jeg "registrerte" - i en retning som er problematisk for personvernet.
Men jeg håper jo du har rett - og tror du tar feil.
Finnes det noen mulighet til å "få se "mappa si" på Facebook?

Og Ja - jeg innrømmer at det var dumt å begynne på registreringen (særlig sett i ettertid) :-D
http://www.datatilsynet.no/Nyheter/2012 ... vervaking/

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav Wavelength » man 06.08.2012 8:07

Her kan du slette alt som har med din konto å gjøre:
https://www.facebook.com/help/delete_account

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav viking60 » man 06.08.2012 14:08

Bilde
Må jeg fullføre registreringen først da eller?
Det er jo det som er kjernen her at jeg ikke ønsker å utlever mine data til Facebook og ikke har konto (som jeg kjenner til) da jeg aldri fullførte registreringen.
Facebook har likevell åpenbart noen data....
E-posten som Facebook spammer på, er IKKE offisielt registrert:
Bilde
Så det er umulig å slette de data Facebook har om meg og aktivt bruker.

Ut ifra dette synes det logisk å komme til den sluttning at Facebook registrerer også de som ikke aksepterer deres betingelser og bruker disse dataene aktivt.

Jeg tror at det er verd en liten "heads up".
Sist endret av viking60 den man 06.08.2012 14:26, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav Wavelength » man 06.08.2012 14:22

Ja, du må nok fullføre registreringen.

Du har jo skrevet inn e-posten din og trykket "Send" så de har selvsagt data på deg. Du har jo gitt dem disse dataene. Om du fullfører registreringen eller ikke har jo ikke noe å si, dataene har du selv innsendt.

Jeg får forøvrig disse e-postene du får på en av mine testkontoer. Der kan du bare trykke "Unsubscribe" nederst i e-posten. Du trenger ikke engang logge inn. Skal du fjerne absolutt alt de har så må enten gjøre ferdig registreringen og slette med linken jeg la ved, eller så må du kontakte Facebook. Noen annen måte finnes ikke. Det går ikke bort av seg selv vet du.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav viking60 » man 06.08.2012 14:48

Jeg håper du ser ironien i at en må registrere seg for å å fjerne de dataene Facebook har om en.
Og tilgi meg for ikke å ha noen som helst tillit til at det faktisk vil skje - der er vi nok forskjellige.
Facebook har høstet min e-mail ved help av sin registreringprosedyre, ikke som følge av min frivillige leveranse av data.
Jeg må levere flere data for at de skal slette alle mine data - Joda.... Hvilke garantier har jeg for at disse ikke også blir registrert og brukt om to år?

At det ikke går bort av seg selv kan vi dog være være 100% enige om.
Dette er en Catch 22.
Kanskje Datailsynet vil se på det...
Takk for henvisningene uansett.

PS: Fant forøvrig kontoen som Facebook har registrert så det er teknisk mulig å fullføre registreringen. (De har aktivt registrert at jeg ikke har noen aktiv konto)

Men det innebærer jo en akksept som jeg altså ikke vil gi og dermed stiller saken seg ikke i noe særlig annet lys.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav Wavelength » man 06.08.2012 15:09

Det eneste som er sikkert er at du selv har gitt Facebook disse opplysningene.
De har ikke høstet inn noe som helst, det er nemlig du som helt frivillig har skrevet inn e-posten i et skjema du visste omhandlet Facebook.

Beklager, Facebook gjør mye som kan kritiseres, men dette er bak mål av deg. Voks opp og ta ansvar for handlingene dine. Spesielt du som er så fryktelig opptatt av dine private opplysninger burde vite bedre enn dette.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav viking60 » man 06.08.2012 16:26

Fullstendig unødvendig tone av deg der. Nix mere iskrem på deg på en uke.
http://www.lovdata.no/all/tl-20090109-002-003.html ( § 15)

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav Wavelength » man 06.08.2012 18:20

De bryter ingen lover, da de opplyser deg om dette når du trykker registrer.

Bilde

De lar deg også melde deg av denne kontakten, så bryter ingen lover der heller.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 


Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav Wavelength » tir 07.08.2012 13:56

Hva er poenget ditt?

Problemet ditt er jo at du har registrert deg (gitt fra deg e-posten din med samtykke), ikke fullført registreringen og så påstår du at Facebook spionerer på folk uten konto. Det eneste Facebook har gjort er å sende deg e-poster til kontoen du selv frivillig oppga. Du kan også løse dette veldig enkelt ved å trykk "unsubscribe" i meldingen.

Troll så mye du vil. Her gir jeg meg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Spionerer Facebook på folk uten konto også?

Innleggav viking60 » tir 07.08.2012 15:59

Det er uansett ikke særlig sannsynlig at Norsk lov kommer til anvendelse, men heller Irsk.
Datatilsynet juridisk har gitt meg tilsvar og opplyser at deres undersøkelser viser at Facebook også registrerer eposten din dersom en av dine venner skulle oppgi den i forbindelse med en invitasjon.

Datatilsynet har flere ganger stilt spørsmål om hva Facebook bruker denne typen data til, og vi har fått som svar at de lagres med tanke på at vedkommende skal bli medlem, og ikke benyttes til noe annet.


Det opplyses at Datatilsynet samarbeider med det irske Datatilsynet videre at
Irsk og norsk lovverk på feltet er ganske likt og gjennomfører det europeiske personverndirektivet 95/46/EF.

Utfordringene med Facebook og personvern er vel kjente og Datatilsynet antar at en også i Irland kan kreve innsyn i hva Facebook har lagret av data og kreve disse slettet - så lenge dette gjøres skriftlig.
Dette må så vidt jeg oppfatter også gjelde de som ikke har konto - men som Facebook har lagret data om.

De anbefaler meg videre til å ta opp problemstillingen med Facebook, slik at de blir gjort oppmerksom på at folk flest bryr seg om disse temaene.

Og der er vi ved sakens kjerne også når det gjelder begrunnelsen for denne tråden.

Linux1 sin vyrde moderator-representant forstår, ikke poenget og oppfatter det som Trolling.

De som oppfatter at det er god grunn til å være aktpågivende mht personvern ved kontakt med Facebook, kan forhåpentligvis ha hatt en viss nytte av dette.
Rapport fra det Irske Datatilsynet her

Nå er det klart at jeg vil gå videre med saken til Facebook, men ut i fra Linux1 sitt ønske om å ikke formidle slike resultater her, så vil dette bli siste ord i saken her - også fra meg.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]