Let the ferry man (Charon) take the penguin

Let the ferry man (Charon) take the penguin

Innleggav dajomu » tor 23.08.2012 14:48

Hvorfor bruker jeg egentlig Linux?
Jeg har alltid forsvart Linux, men nå lurer jeg på hvorfor? Hva bryr det meg om det er Microsoft, Apple eller andre som stikker av med kaka? Det er kanskje alderen, snart 40, som begynner å gjøre seg gjeldene, men nå vil jeg ha ting som fungerer.
Jeg vil bruke Netflix når det kommer til Norge pluss noen andre streamingtjenester, men da kan jeg ikke bruke Linux. Ikke en gang med Android kan jeg streame film, men med Apples I-produkter og med Windows kan jeg det. Hvorfor skal jeg som forbruker legge så mye tid i et produkt som hele tiden spiller andre-fiolin? I streaming tjenester er det ikke en gang med å spiller!

Nei, jeg er lei og vil ha ting enkelt. Jeg kan ikke komme på noe som jeg kan bruke som argument for å få andre til å bruke Linux. Ubuntu Unity har HUD! Wow, fantastisk... Who cares... De aller fleste ville vært fornøyd med Win7 med win95 grensesnitt. Jeg tror det som er problemet i Linux-verden er at vi alle er nerder og liker å fikle. Apple har forstått hva folk vil ha. "Bling, bling and a working thing!" En må ha et økosystem som er så enkelt at selv bestemor kan... En duppeditt skal ikke gjøre alt, men være best til å gjøre alt den skal. Ingen av mine venner el. familie kan hoppe til Linux.
Ja, en kan installere Linux og "all" hardware fungerer, men hva er rpm og deb? Hva er Unity, KDE, Gnome, etc.? Hvor er C:\? Hvordan installerer en et program? Og hva er fordelene med Linux? Ingen!

Pga. streamingtjenester kommer jeg sikkert til å gå for Ipad el. Windows nettbrett.
Siden jeg har Androidtelefon som ikke byttes på en stund ennå, får jeg håpe at Google kommer med en eller annen løsning på (film)streamingproblemet mitt på den fronten.
Av en eller annen grunn holder jeg litt igjen, men jeg vurderer å putte en mynt i pingvinens munn...


Hva mener du?
Hvorfor bruker du tid og krefter på desktop-Linux?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Let the ferry man (Charon) take the penguin

Innleggav QtanJ » tor 23.08.2012 21:57

Windows er ikkje enkelt, men det er ein referanse svært mykje vert målt ut frå. Spesielt frå dei som berre kjenner windows. Eg ser gong på gong at mange har problem med ein god del ting når det gjeld windows. Plutseleg går det svært tregt. Plutseleg sluttar maskina å fungere. Windows er ikkje enkelt.

Det er ein fordel at "alle" forholder seg til systemet og lagar brukarinstruks for deira nettverkstilkopling, for deira programvare, for deira drivarar. Dei som berre vil ha noko som fungerer vil helst at maskina ikkje skal gå i stykker så veldig ofte og at dei vanlege programma fungerer.

Linux er etter mi meining meir logisk og lettare å fiksa. Problemet er at det også er lettare å gjera endringar som ikkje er kompatible med stabiliteten på systemet. Linux er ikkje eit system, det er mange distribusjonar. Desse distribusjonane gjer ting delvis ulikt. Debian er ein distribusjon, men kjem for fleire arkitektur. 32-bit(i386) og 64bit(x86_64/amd64) er dei mest kjende. Desse kan igjen bruka fleire ulike skrivebordsmiljø, lydservarar, o.l. Difor er det logisk for brukarane å heller snakka om standardiserte distribusjonar med eigne namn.

Til og med dersom eg berre tek for meg kjerna, som er den som eigentleg heiter linux, er det mogleg å konfigurera ho på eit utal måtar. Dersom ein byggjer si eiga kjerne ser ein denne valfridommen.

All denne valfridommen gjev ansvar. Eit ansvar berre dei interesserte er i stand til å fylla. Til og med fridommen i Windows 7 er krevjande. Kanskje det er difor Microsoft no vil låsa produkta sine meir i framtida: Windows 8(Secure boot, m.m.) vs Windows 7. Dei vil ha eit produkt som er sikkert fordi ein ikkje kan gjera så mykje med det. Då kan ikkje virus gjera så mykje heller.

Eg trur det er riktig at kundane ikkje vil ha for stort ansvar når det gjeld administrasjon av eigne datamaskiner. Derimot trur eg det beste hadde vore å auke bruken av eksterne administratorar heller enn å låsa produktet fullstendig. Det er naturleg for mange å overlata dekkskifte på bilen til verkstader. Kanskje IT-administrasjonssentre også kunne fått ein naturleg del i kvardagen til folk som ikkje vil administrera dei sjølv? Dei kan til og med bruka USB-sendere som var stilt inn på senterets krypteringsnøkkel for administrasjon frå senteret trådlaust. Personleg oppmøte for dei som vil, og telefon eller digital kommunikasjon for dei som vil.

Linux er det einaste operativsystemet som gjer at eg får lov til å administrera datamaskina mi på ein måte som er komfortabel. Eg er villig til å leggja ein del ekstra tid i administrasjonen dersom brukaropplevinga vert merkbart betre.
medlem i 209 måneder
 

Re: Let the ferry man (Charon) take the penguin

Innleggav viking60 » tor 23.08.2012 23:01

dajomu skrev:Hvorfor bruker jeg egentlig Linux?

Fordi du liker kunne åpne e-posten din uten å være nervøs.
Fordi du slipper alle antivirus tjenestene som konstant må kjøre.
Fordi Linux ikke plutslig re-starter (re-booter - blandt nerder) mens du spiller el. lignende.
Fordi det går mange ganger raskere å kopiere filer og mapper.

? :rolls eyes:

Men jeg ser poenget ditt; og det er godt.
Det skal være brukandes og løse oppgaven - det er det som teller og det er det folk vil ha.
Glassklar logikk. Så i ditt eksempel så er det god grunn til å velge Apple eller Microsoft.
Dersom en er villig til å utvide perspektivet og se større på det (GPP fra folk på vikende front ;) ) så kan en trekke inn behovet for konkurranse:
Det er ikke gunstig for deg i det lange løp at Apple og Microsoft ikke har konkurranse dersom pris spiller en rolle for deg.
Det er mang en Microsoft bruker som kan takke Linux for en hyggelig pris på sin programvare.

Men sett isolert på din desktop og ditt behov så finnes det ikke mye å innvende:
Linux fikser det ikke; det gjør Apple og Microsoft.
Den er brutalt og korrekt og hvem kan klandre deg for å ville ha ting som fungerer?

Det blir litt som om jeg burde sykle til jobben fordi det er mer miljøvennlig - det blåser jeg i når det snør og regner, og forsåvidt ofte ellers også.

dajomu skrev: Hvorfor skal jeg som forbruker legge så mye tid i et produkt som hele tiden spiller andre-fiolin?

Det blir dårligere musikk uten andrefiolin, men det er din mening som teller.
Du har helt rett i at der er noe Apple har forstått, men også Ubuntu henvender seg til en sluttbruker som ikke er nerd slik jeg oppfatter dem.

Jeg synes personlig at Unity er grusomt, men det er ikke sikkert at en fersking som kommer til Linux oppfatter det slik.

Jeg har fosøkt å gi en total computer analfabet en Arch Laptop. Hun gjør ingenting med den og jeg blir behørig kritisert dersom den ikke virker etter hensikten.
Det har gätt helt utmerket!

Joda det er jeg som oppdaterer sakene og hun gidder ikke å høre noe om hva jeg har gjort, men dersom hun ikke kan skrive ut noe på nettverkskriveren - så skal du høre....

Og der har vi vel den syntesen du antyder: Jeg fikler og hun bruker :-D

Jeg bruker Linux fordi det er så brukandes! Jeg kan motta mine CAD mailer og åpne dem uten å bruke en million på Autocad (Qcad).
Jeg kan lage mine regneark og skrive mine brev men også kopiere en hel maskinpark med Windows eller Linux fra en maskin til 40 andre på "no-time" (Trinity Rescue Kit -Mclone).

Jeg kan ordne Windowspassordet som du har glemt eller opphøye deg til administrator - med Linux.
...Eller jeg kan lage en presentasjon og sende en mail.

Jovist så dukker det opp en Java problematik der nettbanken kun sjekker Oracle for siste
Java versjon og ber meg laste ned og oppdatere.
Har ikke tid til slik fikling ,så jeg går til min Windows installasjon i VB der slikt er gjort i en fei og så kan jeg ta tak i det andre når jeg kommer i fiklehumør.

Jeg er eldre enn deg og jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke er like lei - muligens skyldes det at jeg har brukt Windows mye lenger enn Linux......Bilde

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Let the ferry man (Charon) take the penguin

Innleggav aNordal » lør 25.08.2012 2:22

Noen ganger er det omvendt; du MÅ ha Linux for å gjøre ting! Jeg kunne skrevet hundre eksempler, men her er ett:

Passordløs fildeling via SMB (aka Windows-nett). På Linux er det faktisk overkommelig – bare lim inn noen linjer i smb.cnf fra et googlesøk.
Bror min som bruker Windows strever fortsatt med å få til det samme etter to år! Vi er enige om at menyene på Windows er tilpassa folk som er helt skutt i huet.
medlem i 206 måneder
 

Re: Rettighetsinnehaverene

Innleggav Aeyoun » lør 25.08.2012 18:49

At avspilling av video ennå ikke er noe som er standardisert og løst på en skikkelig måte så alle nettlesere og operativsystemer kan spille av alt er — vel, et bevis på at vi mennesker ikke er så flinke til å jobbe sammen.

Xboxen min vil gi meg tilgang til Netflix, Headscape, og Comoyo til høsten. Jeg trenger ikke Linux på spillmaskinen som står under projektoren så der kan de store selskapene gjøre som de vil.

Jeg mener dog at du heller bør rette sinne mot rettighetsinnehaverene til filminnholdet du vil se som insisterer på å gjøre innholdet sitt tilgjengelig på den mest mulig kronglete måte. Hvordan en hel industri kan ha som forretningsmodell å ikke skulle selge produktet sitt til kundene er noe som går meg laaangt over hodet.

Selv om du har Windows så er ikke det en garanti for at du får se innholdet du betaler for. Det er regionssperrer, krav til ulike komponenter i skjerm og kablene, versjoner, og konflikter. Egentlig de samme tingene som man har på Linux og OS X.

Jeg liker Linux fordi man har så mange valg. Samtidig kan jeg ikke fordra det nettopp fordi det er så mange valg! Når ingen tar valgene for deg blir du sittende igjen med ansvaret og konsekvensene selv. Jeg har tro på at prosjekter som FreeDesktop og Linux Standard Base vil med tiden løse dette. Så gjenstår det bare å se om Linux som skrivebordsmiljø i det hele tatt har den tiden det tar til rådighet … .
medlem i 141 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron