Susestudio

Susestudio

Innleggav viking60 » fre 19.10.2012 17:27

Jeg har ved tidligere anledninger "laget" noen litt småmodifiserte versjoner av OpenSuse. Men jeg tenkte at jeg skulle finne ut hvordan byggesystemet virker når en starter rimelig nærme scratch med JeOS (Just enough OS).

Så jeg bestemte meg for å lage en Openbox versjon uten GDM KDM Gnome eller KDE. Kun vindushåndtereren Openbox.

Når det gjelder systemet selv så er det mildts sagt upålitelig og buggy så det trengs en god dose tålmodighet.
Men Suse folkene reagerer (noen ganger raskt) og får systemet opp igjen. Det kan ta 24 timer eller 48 timer.

Eksempelvis så fikk jeg melding om konflikter på allerede publiserte versjoner som på publiseringstidspunktet ikke hadde konflikter, dette skyldtes X11 pattern.

Jeg sa fra, og Susegutta fikset det etter et døgn eller så pluss at jeg selv måtte fjerne og legge til noen repoer for å få ting til å virke igjen.
En annen gang hang publiseringsprossessen i over et døgn men igjen gutta reagerte - så det ble fikset.

Tålmodighet altså....

Så til selve prosjektet dersom det tross alt lar seg realisere så må en jo i all vesentlighet kunne si at systemet virker.

Så jeg la til det jeg trengte av openbox komponenter og la inn skript som oppretter /.config/openbox
samt kopierer over openbox filene slik det er vanlig ved openbox installasjoner:
cp /etc/xdg/openbox/{rc.xml,menu.xml,autostart,environment} ~/.config/openbox
Dette gjøres da under oppstart av den ferdige publikajonen.

Og jada dette fungerer greit -Susestudio utfører skriptene på riktig tid og sted.

Det er også anledning til å laste opp egne config.filer og skript til de rette stedene i distroen slik at du får startet det du ønsker.

Ikke alt reagerer på autostart filen til openbox, og for i det hele tatt få den til å virke måtte jeg laste opp en modifisert .xinitrc

Men det lar seg gjøre. Deretter kan du autostarte det meste ved å modifisere ~/.config/openbox/autostart filen.

Jeg valgte å gjøre terminalen urxvt til en del av bakgrunnen og endret en del xml filer for å oppnå det (hovedsaklig rc.xml)

Videre mener jeg at Aerosnap er et must i Openbox da du alltid trenger å rydde plass til å finne en plass å høyreklikke på for å få opp menyen.

Dette ble gjort uttelukkende ved å endre ~/.config/openbox/rc.xml

Aerosnappen virker med CTRL eller WINDOWS tasten + piltaster.
For å maksimere vindu til full størrelse bruker du ALT+HØYRE PILTAST

Yast fungerer utmerket i tekst mode dersom du starter den i terminalen som root (passord: linux)

Brukeren har ID user of passord user så du må skrive user to ganger for å logge inn.

Det er mulig å lage en autologin men ikke så enkelt uten en tradisjonell login manager som Gdm eller Kdm - eller Slim.

Gparted er på CD'en som er en veldig lett versjon av Suse med unntak av noen rpm'er som jeg har lastet opp og som er plassert i viking60-susestudio repoet.
Dette er ikke signert så ved bruk av yast får dere stole på meg og godta det :)

Det dreiser seg om gmrun som jeg har knyttet til ALT+F2 tastene samt Nitrogen som brukes til å velge bakgrunn rett etter at du har logget inn.

Så alt i alt må man si at Susestudio virker - ikke knirkefritt - men slik at en faktisk kan lage en brukandes Live Rescue CD på under 700MB og attpåtil installere det en måtte trenge til pågående redningsaksjoner dersom det skulle mangle noe.

Jeg har laget en LiveCD en Preload.iso som henter raw filen og dd'er den til valgt destinasjon (automatisk)
og en USB/disk fil som du må pakke ut og dd'e til valgt destinasjon selv:
dd if=/hjem/berserk/berserkOS.raw of=/dev/sdb bs=4k conv=fdatasync

For guds skyld ikke kopier dette men erstatt det med dine data - det er aldri lurt å dd'e noe til feil sted - da har du gjort det....

bs=4k er ikke nødvendig men skynder på prosessen og conv=fdatasync sjekker at alt er skrevet til USB'en eller disken før dd prosessen avsluttes.

Her er en video av resultatet
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... i0QmzSK3Q4

Og du kan laste ned mediene her:
http://susestudio.com/a/Ermw0p/viking-s-berserk-os

Diskusjon her:
http://bjoernvold.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=2266

Alltid hyggelig med tilbakemeldinger....
Sist endret av viking60 den fre 19.10.2012 17:46, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron