Parallella fikk støtte. Lanserer $99 superkomputer for PC og

Parallella fikk støtte. Lanserer $99 superkomputer for PC og

Innleggav moma » søn 28.10.2012 21:35

Momas pers. blogg for 28.okt.2012.
Jeg vil bare dele denne nyheten.
Adapteva er et firma som utvikler et spesielt tilleggsprosessor for ARM-baserte hovedkort. Dette tillegget består av flere kjerner og er i stand til å utføre flyttallsoperasjoner svært raskt.

De fikk akkurat støtte gjennom crowdfunding (se kickstart...) og produksjonen av $99 superkortet settes i gang - mon tro. De vil også open-source dokumentasjonen... rundt produktet.

Dette tilleggskortet øker beregningskraften akkurat som CUDA og OpenCL gjør vha. grafikkort (GPU), men her har man endret GNUs kompilatorverktøy (c og c++) slik at parallellprogrammering er rettfram og enkelt.

Vennligst les:
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/10/para ... r-everyone

Snart kan du skaffe deg en billig Linux-basert superkomputer (tilsvarende 45Ghz), men vanlige applikasjoner kan neppe dra stor nytte av denne teknologien; men alle med beregningsbehov (innen DAK, medisin, fysikk, dekryptering, osv) hopper sikkert i taket ;-)

Utrolig!

EDIT: zBox4... er et annet koolt superdataprosjekt.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Parallella fikk støtte. Lanserer $99 superkomputer for PC og

Innleggav ak » man 29.10.2012 15:26

Såvidt jeg kan skjønne så ligger jo hele kraften i Epiphany-biten og den har bare 2Mbyte RAM fordelt på 64 kjerner. Det vil si 32 kbyte per kjerne. Det er kun veldig spesialiserte problemer som lar seg løse med slikt.

Totalt har hele løsningen 1 gigabyte med DDR2 RAM, og for å komme dit må man gå via et 1.4 GBPs interface og via ARM9 CPUen. Det vil si at hver kjerne må klare seg ganske lenge på egenhånd, uten å kommunisere med RAMen, hvis det ikke skal bli trafikkaos.

Jeg finner ikke referanser til C++, bare til C. Jeg tror også det er riktig, erfaringsmessig ville det blitt veldig vanskelig å få C++ objekter som er under 32 kbyte.

CUDA er ikke gøy, men jeg tror man må leve i en nesten identisk tvangstrøye for å få noe ytelse ut av epiphany :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Spesialisert maskin for å cracke krypterte passord

Innleggav moma » tir 11.12.2012 14:21

EDIT: inlegget er under bearbeidelse. emnet krever mer studier.
Spesialisert maskin for å knekke passord.

Vi lever i en tidsalder, der passord står i fare for å bli avslørt pga. almuen har tilgang på billige superkomputere og skytjenester som lett kan gjette svære mengder løsenord i sekundet.

Arstechnica skriver om en komputer som kan teste 350 millioner passord i sekundet. Maskinen består av 25 AMD Radeon grafikk CPU'er som arbeider parallelt under en spesialisert programvare for å matche krypterte passfraser. Komputeren kjører Linux.

Artikkel:
http://arstechnica.com/security/2012/12 ... n-6-hours/

Maskinen i artikkelen klarer ikke logge seg på fremmede operativsystemer sånt uten videre fordi autentiseringsmekanismer har både tidsforsinkelse mellom hvert forsøk og antallet forsøk er begrenset. Bare noen millisekunds forsinkelse ville ha gangert seg til mange år før maskinen kunne finne et login-passord.

Altså maskinen må ha selve (hash)krypterte delen tilgjengelig i minnet før prosessering. Testen i artikkelen begrenser seg til å teste passord med maks. 8 tegn (store -og småbokstaver, tall, symboler).

Du bør ha passord med >= 10 tegn.
Maskinen knekker 8 tegns passord på 6 timer, 9 tegn på 21 dager og 10 tegn langt passord på 5 år.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Parallella fikk støtte. Lanserer $99 superkomputer for PC og

Innleggav viking60 » fre 14.12.2012 0:42

Gjelder dette bare ett enkelt "ord" med 10 tegn?
På en vanlig foerkommende maskin så regnes 100 webforespørsler i sekundet som vanlig i dag.
Frank Sinatra må sæledes ærklæres som geni, da du-bi-du-bi-dub vil ta 531 milliarder år å Brutforce.


Men det er klart at med maskiner som kan håndtere 16 petaflops i sekundet så fyker milliardene fort - noen som har kalkulator?

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Parallella fikk støtte. Lanserer $99 superkomputer for PC og

Innleggav moma » fre 14.12.2012 14:02

Hei,
Bra resonnement av deg.
Jeg forstår at den maskinen har en stor ordliste over vanligste ord. Derfor vil passord som "soloppgang" og "strykebrett" være svake passord selv om disse har bra lengde. Husk at det er *lengden* som teller når vi snakker om passord som består av tilfellige tegn. F.eks "CysA+HAa.Xn" er et sikkert løsenord fordi "maskinen" vil garantert feile med å finne dette i ordlista. Den er nødt til å teste hele ramsen fra grunnen av. Og den krypterte delen av passpordet sier ingenting om passordets egentlige lengde. Altså maskinen må begynne fra "a", "aa", "aaa",...,"za, "zb" osv. til "zzzzzzzzzz", inkludert alle tall og symboler. Cluet er at passordets lengde er ukjent.

Men jeg tror at "maskinen" kan ta algoritmiske snarveier hvis den kjenner til krypteringsmekanismen (altså om hashalgoritmen har benyttet f.eks MD5, PBKDF2, eller det som benyttes i Windows). Noen passordmekanismer hasher passordet flere ganger etter hverandre som øker sikkerheten. Jeg vet ikke om hash-algoritmer legger
igjen kjennetegn i den krypterte delen slik at "maskinen" kan lese det.

Ditt passord "du-bi-du-bi-dub" har en bra lengde men "maskinen" ville muligens finne dette sang-refrenget i ordlista.

Altså sats på tilfellige tegn + lengde >= 10. Og mellomrom er bare et vanlig tegn.
Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptograp ... h_function

Forresten enig med deg at Frank Sinatra hadde noe ekstra ved seg.

EDIT: Kernel 3.8 vil ha forbedret støtte for CRC-kalkulasjon og kryptografi som gir raskere kryptering/dekryptering av harddiskdata.
Kilde: http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... px=MTI1MjE
ps. jeg er ikke ekspert på dette, tvert imot ;-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

HeiTakk for bra info der

Innleggav viking60 » fre 14.12.2012 21:03

Hei
Takk for bra info der moma.
Det er klart at de 531 milliarder årene forutsetter ingen gjetting så du har helt rett med sangtekst i ordlista.

Problemet med "CysA+HAa.Xn" er at ingen vil huske det og det vil dermed være lett å finne det passordet (på en lapp) på det superhemmelige stedet; under tastaturet....

Men en setning på "Vossamaul" slik det uttales, vil nok ikke finnes i mange lister så det kan jo være en ide.

Her er et passord som er ganske lett å huske i Grenland (muligens Raymon, fra Østfold). Det er noe ungommer alltid sier til hverandre på fredag ettermiddag:

"Mjølskarruhamera" eller hva med "husække de passore"

(Hvor mye øl skal du ha med dag da, gjerne supplert med et tall <=> antall øl i en kasse :) Det andre passordet er vel ganske enkelt?
Skulle ta noen milliader år å knekke det ja.
Sist endret av viking60 den fre 14.12.2012 21:06, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Spesialisert maskin for å cracke krypterte passord

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 19.12.2012 8:41

moma skrev:Du bør ha passord med >= 10 tegn.
Maskinen knekker 8 tegns passord på 6 timer, 9 tegn på 21 dager og 10 tegn langt passord på 5 år.

Kan anbefale KeePassX som kan genererer passord i ymse varianter. Da blir det ett passord å huske og man kan ha ulike passord for hver eneste tjeneste. Ulempen er selvsagt at det ikke akkurat er kurant å skrive inn et 25-tegns passord som består av tilfeldige tegn. Derfor er selvsagt passordlagring i nettleseren skrudd på :rolls eyes: slik at denne ulempen bare gjelder når jeg ikke bruker min egen maskin.

Selv om passordlagring i nettleseren er skrudd og reduserer sikkerheten gjelder dette bare dem som får tilgang til maskinen. Bruk av KeePassX gjør det «umulig» å knekke passordene, unntatt for festlige nettsted som har maksimal passordlengde på 8 tegn.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Lagring av umoglege passord

Innleggav QtanJ » ons 19.12.2012 10:22

Lagring av umoglege passord i kryptert passord-database er ein god ide. Det er enklaste måte å vera smart nok til å bruka ulike passord på ulike nettsider. Gjorde akkurat det ein gong at eg laga eit passord på ca 20 teikn og nettsida aksepterte 20 teikn når eg logga inn med nettlesar, men aksepterte berre 16 teikn når eg brukte programvaren deira. Så klart ville ikkje dei 16-første teikna gje same passord hash som dei 20 første. Då eg feilsøkte problemet såg eg at passordregelen var 8-16 teikn.

Eg brukar GPG-med eit passord som er relativt raskt å skriva(på meir enn 10 teikn), relativt tilfeldig og utan referanse til kva nettside det er snakk om for dei viktigaste sidene. Der hugsar eg kva passordet startar på, eller kvar i fila det står og kva gpg-fil eg har lagra passordet i. Gamle passord vert ståande i fila for å vera forvirrande for dei som eventuelt måtte få tak i dei. Så lenge eg ikkje har 1000+ ubrukelege passord så er ikkje det så veldig nyttig.

Dersom "ingen" veit at ein liker kjemi/biologi kan slike passord som dette vera interessant: "C6H12O6*x=CH3CH2CH2CH2CH2CH=CHCH2CH=CHCH2CH2CH2CH2CH2CH2CH2COOH" Mykje sukker vert til feitt, her representert med ein tilfeldig vald feittsyre(som kroppen tilfeldigvis ikkje kan laga av sukker sjølv) Her må ein hugsa sukker, at det er dobbeltbinding i posisjon mellom Carbon 6-7, i 9-10, at det er 18 karbonatom i lipiddelen og ein i den organiske syra. Akkurat denne er ikkje noko eg har lyst å bruka fordi eg ikkje hugsar det fagfeltet godt nok, men dersom eg hadde brukt ein slik logikk så tenkjer eg dei som klarer å bryta det passordet skal få lov.
Sist endret av QtanJ den ons 19.12.2012 10:40, endret 1 gang
medlem i 209 måneder
 

Liten oppdatering om $99

Innleggav moma » fre 25.01.2013 18:44

Liten oppdatering om $99 superkretsen.

"""Adepteva har nå sent test-versjoner av parallella-kortet til testere. De har også testet kortet i en Beowulf-klynge, samt det arbeides med Python (og muligens med Erleng) slik at disse kan dra nytte av parallellismen."""

Vennligst les:
http://www.linux.com/news/enterprise/sy ... ercomputer

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Bitteliten oppdatering

Innleggav moma » tir 26.03.2013 14:05

Påskelesning ;-)
Liten oppdatering om parallella.
http://i1.no/0ewf/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Smånyhet om

Innleggav moma » tir 16.04.2013 11:11

Jeg legger denne nyheten for deg som har behov datakraft i forskning, undervisning eller bare for moro skyld. Parallella er en kraftig $99, 45Ghz superkomputer på din pult. Kortet programmeres gjennom et bibliotek og krever kunnskap om Linux-Desktop og C/C++ programmering. Denne videon... viser de fysiske delene av Parallella.
Artikkel: http://i1.no/0ey6/

En annen $99 Linux-PC.
Arduino + Raspberry Pi = UDOO. Nytt kort for undervisning og mekking.
Kilde: http://i1.no/0ey5/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Parallella fikk støtte. Lanserer $99 superkomputer for PC og

Innleggav moma » ons 21.08.2013 14:12


Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere