Openmandriva er ute

Openmandriva er ute

Innleggav viking60 » søn 24.11.2013 12:39

Etter flere års nirvana er Openmandriva sluppet.
Den siste Mandrivaversjonen var Mandriva 2011. Distroen er nå community bassert og felleskapet har brukt mye energi på å "omorganisere" seg (på typisk fransk maner).

Dette betyr at distroens fremtid ikke avhenger av et selskaps finansielle situasjon slik som tidligere.

Mandriva er et klassisk alternative for nykomere til Linux med sine "draktools" eller Mandriva kontrollsenter.
Openmandriva er meget brukervennlig.

Openmandriva lx 2013.0 er hovedsaklig en KDE distro - men den fungerer bedre enn de fleste i ren openbox versjon også.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Openmandriva er ute

Innleggav Dan Hansen » tir 26.11.2013 9:46

Spennende! Må lastes ned og testes med det samme.

Noen idé om oppdateringsfrekvens og hvor god språkstøtten er?
medlem i 205 måneder
 

Re: Openmandriva er ute

Innleggav moma » tir 26.11.2013 21:15

Hei,
Jeg bare lurer på hvorfor det ble to (2) separate fork av Mandriva; Mageia og openMandriva?
Mageia har hatt 3 releaser siden 2011, openMandriva bare èn. De har samme pakkesystem. Er ikke dette sløsing med ressurser?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Openmandriva er ute

Innleggav moma » fre 29.11.2013 14:59

Hei,
Relativt lite trafikk her så jeg prater videre.
Mandrake 10 var min første distro og den virket meget bra på min PC i sin tid. På den tida kjørte vi KDE 2 og 3. Jeg synes at Mandrake 10 (på desktop) og RedHat 7 (på servere) var de første som kunne hamle opp mot kommersielle produkter. Rart å tenke på at KDE 3 blir fremdeles vedlikehodt og hovedversjonen er på KDE 4, etter alle disse åra.

Mye av fokuset har flyttet seg fra KDE og GTK3 til QT5/QML og HTML5. Ubuntu-Touch benytter QT/QML rammeverk. Det gjør også Jolla Sailfish og BlackBerry. Jeg prøver å finne en GUI-messig fellesnevner blant disse produktene.
---
Ny distro?
En annen distro jeg har stor interesse for er Deepin. Personene bak Deepin er veldig innovative programmerere og de har utviklet flere egne moduler for sitt GNOME-shell baserte desktop.

* DSnapshot (meget elegant skjermdump program)
* DMusic og DPlayer
* Game-senter !
* Deepin Software Center

Deepin er hovedsakelig tilgjengelig på kinesisk og engelsk.

Kilder: Linux.com og Webupd8.org (Deepin 2013 kom akkurat ut av fabrikken)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Heisann beklager at jeg er

Innleggav viking60 » tir 24.12.2013 14:41

Heisann beklager at jeg er sent ute...

@Dan

Språkstøtten til Openmandriva er forsatt utmerket.
Det er noen få programsnutter som ikke er oversatt, men i det store og hele er den "helnorsk".

Openmandriva er skikkelig brukervennlig - den tradisjonen er opprettholdt.

@moma
Det forholder seg slik at Mageia er basert på Rpm4 og Openmandriva er basert på Rpm5.

Mageia er en gruppe tidligere Mandrivautviklere som ble overflødige (les Mandriva hadde ikke penger til å betale dem).
Mageia er stødig og har vært ute lenge. Bra distro som ligner mest på "gode gamle" Mandriva.

OpenMandriva er basert på Rosas ABF byggesystem.

Rosa er den russiske versionen av Mandriva:
http://www.rosalab.com/

Mye av årsaken til de mange forkene er nok franskmennenes forkjærlighet for revolusjoner - og uoverenstemmelser.
(Dersom de kan klø seg i hodet med tåa så dropper de å bruke fingeren).

Mandriva er europeisk.
Det er et godt poeng i disse dager da amerikanske programmvarehus har en tendens til å bli instruert av myndighetene i statssikkerhetens interesse.


Bugjakten har vært effektiv og alle mine rapporterte bugs (= mange) ble stort sett fikset i løpet av 24 timer.

Så det ser ut til å være en viss kapasitet bak distroen igjen.

Openmandriva kan anbefales til nybegynnere og er rask og "snappy".

Video her:
http://bjoernvold.com/forum/viewtopic.p ... =12#p17300

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 


Returner til Blogginnlegg (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere