Kan Palm reddes av fri programvare?

Kan Palm reddes av fri programvare?

Innleggav ak » ons 24.06.2009 7:19

Det har gått noen uker siden Palm Pre ble lansert. Telefonen kjører Linux og er Palms svar på iPhone, av mange ansett som selskapets siste sjanse ettersom PDA markedet er i ferd med å forsvinne. Telefonen har blitt godt mottatt, blant annet er det flere som har glede av at den kan kjøre mer enn et program av gangen. Spørsmålet er om telefonen kan ta igjen forspranget til Apple og redde Palm?

Foreløpig er ikke utviklingsverktøyene tilgjengelige, men de er ventet i slutten av sommeren og det er allerede folk som har laget VNC klienter og fått Doom til å kjøre. Det finnes også guider for hvordan man kan bruke telefonen som proxy for laptoper og andre enheter, uten å betale for separat abonnement. Dette kalles "tethering" og er foreløpig lite populært blant telekomselskapene.

I forhold til Android, som har vært mange store ord (riktignok mere fra pressen enn utviklerne selv) og gjentatte forsinkelser så har Palm så langt overrasket positivt.

Kombinerer man dette med jerngrepet som Apple utøver gjennom AppStore så har Pre absolutt forutsetningene for å lykkes i å tiltrekke seg utviklere som
ikke trives under Apples vilkår. Det er svært vanskelig å rettferdiggjøre store investeringer dersom man ikke har noen garanti for at man vil få solgt produktet.

Videre har Palm et godt nettverk av forhandlere og en del fellestrekk med Blackberry. Sistnevnte selger fortsatt dobbelt så mange telefoner som iPhone, og er i så måte en mye viktigere målestokk enn det Apple er i dag.

Det er fortsatt uklart når telefonen blir lansert utenfor USA, men hvis man går på Palm.com så finner man allerede reklame for den på flere av de nasjonale sidene.

Ettertanke: Flere av de samme refleksjonene ble gjort i Omahas blogg i slutten av februar.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Kan Palm reddes av fri programvare?

Innleggav omaha » ons 24.06.2009 11:22

Android (HTC) har fått svært gode omtaler hos både Amobil og Mobilen.no.



I dag har Aftenposten en fordelaktig omtale (Forbruker.no), og flere leverandører kommer med Linuxtelefoner uten at de flagger at Linux ligger i bunn. Er det ikke S60 (Nokia jobber med Qt GUI), iPhone eller Windows (fremheves heller ikke spesielt mye, og blir skinnet for bl.a å tone ned Windows), er det etter all sannsynlighet Linux som ligger i bunn. Man kommer vel heller ikke utenom javateknologi.



PRE bruker kernel 2.6.24 etter hva jeg forstår, og har etter press nå lagt ut kildekoden. De får gode kritikker og ut ifra fora og blogger er det mange som har et sterkt men frusterende forhold til Palm. Det er med andre ord mange tidligere brukere som virkelig ØNSKER at PRE blir en sukssess.



Når det gjelder Android har jeg et ankepunkt og det gjelder personvern om man benytter "full Googlepakke". Med den vanlige scanningen av innhold kombinert med telefonnr (dvs "alle detaljer") og lokasjon/geografi er det mye informasjon som potensielt blir tilgjengelig, og jeg mener det er uheldig om man er for naiv i forhold til dette.



Brukere har mulighet til å redusere dette, men det fjerner jo også bruksverdi og jeg tviler på om dette er noe "vanlige kunder" reflekterer mye over.



Endringene i brukervaner har vært store, og sync av Epost osv via wifi/mobil-nett er mer eller mindre etablert som norm. Jeg foretrekker å ha mest mulig av mine detaljer lagret lokalt under min egen kontroll, og det jeg fortsatt savner er bedre sync mellom laptop og mobil, enten det nå er via bluetooth eller usb.



Jeg håper at økningen av antall Linuxtelefoner og dingser gir oss gode verktøy for dette, men jeg holder ikke pusten. Når alt kommer til alt er ikke dette spesielt godt på Windows heller, hvor egne applikasjoner anvendes i stor grad.



Det er vel neppe noen incentiver fra Google for denne formen for sync, og jeg håper derfor på PRE, og at Palm drar til seg mange utviklere. Har tittet litt på dette i retroperspektiv, og sync mellom Palm og Evolution/Kontact ser ut til å ha hatt sine "quirks".



Nå skjer det endel saker mht Akonadi/Nepomuk som kan legge til rette for bedre direkte sync, men om dette materialiserer seg som gode løsninger er for tidlig å si tror jeg. Kjenner ikke detaljene omkring Gnome/Gtk-miljø i denne sammenhengen, men SyncML er vel sentral uansett DE inntil videre.



Dette er vel den beste oversikten tror jeg:


http://en.wikipedia.org/wiki/SyncML




















Siste nytt:
Engadget har publisert bilder av HTC Hero som lanseres i dag. Ut ifra hva jeg kan se er denne hakket hvassere enn HTC dream og HTC magic.
http://www.engadget.com/tag/hero
Sist endret av omaha den ons 24.06.2009 13:40, endret 3 ganger.
medlem i 205 måneder
 

Qt Webkit demo på Nokia N97

Innleggav omaha » tir 30.06.2009 10:38

Her er en demo av Qt med b.la webkit på en Nokia N97:

http://www.youtube.com/watch?v=SAtSz3TZdCs
medlem i 205 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron