Caizen - KDE 4.3.0 lansert

Caizen - KDE 4.3.0 lansert

Innleggav ak » ons 05.08.2009 10:03

Caizen har blitt lansert og ser unektelig lekkert ut på skjermbildene. Det mest iøynefallende er at Oxygen-stilen har blitt byttet ut med en som kalles Air og er litt lettere.


Du kan også ha forskjellige stiler og widgets for forskjellige skrivebord. I det hele tatt får man inntrykket at KDE har fått opp selvtilliten igjen, i følge dem selv har 10 000 feil blitt rettet og 2000 forbedringer blitt implementert i løpet av de 6 siste månedene. Ytelsen skal være bedre og minnebruken redusert.

For de som fortsatt ikke er så glade i å bruke mus så kan det være et pluss at Plasma nå har mange konfigurerbare snarveier som kan aktiveres av tastaturet.

Release Notes

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Caizen - KDE 4.3.0 lansert

Innleggav TO » ons 05.08.2009 13:49

Da jeg synes at 10 000 rettede feil på 6 måneder er voldsomt så søkte jeg etter "number of code lines in kde 4.3" - for å få et perspektiv.

Jeg fant denne http://www.osnews.com/comments/21876 hvor jeg blant annet kan lese: "There are about 22000 bugs in a project that encompasses hundreds of libraries and applications and at the last count, excluding extragear, about 5 million lines of code. Note that bugs and commits include extragear. This is actually a pretty impressive ratio."

Den siste setningen får stå for melders egen regning, dette er en (1) meldt feil per omtrent 227 linjer kode (22 000/5 000 000)! Sett i lys av at de etter eget utsagn har rettet 10 000 meldte feil knyttet til KDE4 på 6 måneder, så kan muligens KDE4.5 (om et år) være aktuell som erstatter for KDE3.5 i veldig konservative miljø.

Jeg synes det er interessant å se at stadig flere tar i bruk en arbeidsmetodikk lik den KDE bruker her, med stadige inkrementelle forbedringer og en fast slippfrekvens.

Historikk (ref. http://en.wikipedia.org/wiki/KDE_4 ) :
KDE4.0 11. januar 2008
KDE4.1 29. juli 2008
KDE4.2 27. januar 2009
KDE4.3 4. august 2009
KDE4.4 forventet januar 2010
KDE4.5 forventet juli 2010
medlem i 213 måneder
 

Feilstatistikk og språk

Innleggav huftis » fre 07.08.2009 0:15

Akkurat tala i statistikken er ikkje so mykje å henga seg opp i; eg tippar dei er baserte på talet på feilrapportar i Bugzilla som er lukka. Det viktige er at det har skjedd store forbetringar i denne versjonen, både når det gjeld funksjonar i programma og i yting.

I tillegg har det komme mange flotte nye funksjonar, og generelt har alt fått ei grundig finpussing. Eg kan anbefala videoen nemnt i kunngjeringa for ei god oversikt.

Ein liten ting som eg ikkje har sett nemnt serlig, er dei flotte nye bakgrunnsbilda i denne versjonen. Vel verdt å sjå nærare på (og no kan me jo ha forskjellige bakgrunnsbilde på forskjellige virtuelle skrivebord òg). Og sjekk ut dei egyptiske temaa dei fleste KDE-spela har fått. Lekkert!

Eg er ikkje i tvil om at KDE 4.3 er betre enn den siste KDE 3-versjonen, KDE 3.5.5, på so godt som alle område. For øvrig brukar eg ei eldgammal maskin (kjøpt i 2003 eller 2004?), og her fungerer alt supert. Eg har til og med tort å skru på 3D-effektane (på mitt gamle NVIDIA FX 5200-kort!), og har tenkt å la dei forbli på, noko som var uaktuelt med KDE 4.2.

Til slutt vil eg nemna at både bokmåls- og nynorskomsettinga er både forbetra og sterkt utvida i denne versjonen. Nynorskomsettinga (som blant anna eg står bak) har eg skrive litt om på bloggen min: http://huftis.org/artiklar/kde-4-3-ute/

Elles er det berre å melda frå om feil og ting som kan forbetrast i omsettingane. De finn kontaktinformasjon blant anna i omtrent alle KDE-programma, under «Hjelp → Om Programnamn → Omsetjing» (eller tilsvarande for bokmål), og på nettsida til den aktuelle omsettinga: http://l10n.kde.org/teams-list.php
medlem i 194 måneder
 

Rasjonelt og ressursvennlig

Innleggav omaha » fre 07.08.2009 12:09

En av de sakene jeg liker med KDE 4.x er at de ser ut til å innfri forventningene mine hver gang.

En av de relativt viktige forbedringene i KDE 4.3 er at det hele nå er "ren" Qt 4.5 Det betyr lavere ressurbruk og at man slipper hybride kombinasjoner som medførte crash fordi f.eks plasmoids ikke var oppdatert i forhold til Qt-versjon. Distribusjonene håndterte adgangen til Qt 4.5 forskjellig, og det er bra at disse nå kommer på linje.

Akonadi fungerer, hvilket betyr økt fokus mot synkronisering av håndholdte remedier. Semantic-biten med Nepomuk vil vel også få enda mer aktivitet (b.la via Freedesktop/Gnome).

Jeg har sett litt på "Activities" før, og syntes da det var LITT for tidlig. Nå ser det bedre ut, men jeg venter til KDE 4.3.1 før jeg tar det ibruk utover testing.

Skal jeg summere opp hva KDE 4 gjør i forhold til brukervaner og muligheter vil jeg vel si at det dreier seg mye om at trenden er at "nettjenester/cloud" flyttet inn i nettleseren.

KDE 4 flytter derimot nettjenestene fra nettleseren til skrivebordet, og i en helt annen skala enn tidligere. Det fjerner enkelte begrensninger på hvordan man kan utnytte innhold og kommunikasjon.

En annen sak er at KDE på mange måter bryter med konvensjonene fra Windows. Hverken Gnome 3, Maemo, Moblin, Android. PRE eller KDE 4 bryr seg lengre døyten om de fastlåste konseptene fra Microsoft.

En liten utfordring de bør ta tak i er strukturering av plasmoids og annet som hentes fra nettet via konfigureringsdialogene i DE.

De bør kategoriseres før mengdene blir uhåndterlige. Kategorisering bør være i forhold til type (vær/børs/sysinfo etc), og ikke minst i forhold til KDE versjon.

Det er ikke bra at egennavn oversettes.

OOO og KDE er det samme på de fleste språk, og om KDE (K Desktop Environment) oversettes til DEK (Desktop Environment K) i et språk blir det håpløst å finne frem når man skal lete opp noe eller forstå hva folk egentlig snakker om i et forum.

Mange er vant til og gjenkjenneer begrepet "AIDS" når de leser aviser, men hva assossierer de med "SIDA" - som brukes i fransktalende land?

Så behold egennavn på Plasmoids.
Sist endret av omaha den fre 07.08.2009 12:11, endret 1 gang
medlem i 205 måneder
 

Til omaha: Plasmoidane er

Innleggav huftis » fre 07.08.2009 15:02

Til omaha: Plasmoidane er kategoriserte, og har vore det i mange versjonar. Sjå feltet øvst i «Legg til»-vindauget.

Elles er det då ingen som har tatt til orde for å «omsetta» for eksempel «KDE» til «DEK». Men eg synest absolutt namn på plasmoidar, som «Battery Monitor», «Color Picker», «Digital Clock», «Unit Converter», «Picture Frame» både kan og bør omsettast. Dette har me òg gjort.

Faktisk er nynorskomsettinga til dels betre enn dei engelske originaltekstane for plasmoidane. Høgreklikker du for eksempel på «Notes»/«Notat»-elementet, får du på engelsk det ugrammatikalske valet «Remove This Notes», mens det på nynorsk vert «Fjern dette notatet». (Dette er for øvrig ikkje implementert i bokmålsomsettinga.)

I tillegg har me omsett nokre få programnamn når desse namna er særs beskrivande, spesielt viss programma er laga for barn. For eksempel er spelet «Potato Guy» omsett til «Potetfyren». Her hadde det vore tåpelig å lata den engelske originalteksten stå. Men me vil aldri omsetta for eksempel «KWrite» til «KSkriv».
medlem i 194 måneder
 

Egennavn

Innleggav omaha » fre 07.08.2009 16:19

Joda, Plasmoidane er delvis kategoriserte i GUI og jeg kjenner til det så jeg burde nok ha presisert litt.

Det er noen få katergorier der og f.eks Epost/Mediaspiller/kommunikasjon/panelapplikasjoner mangler. Om du laster ned via GUI (fra f.eks KDE-Look.org) er de ikke kategorisert, og da kan du jo f.eks forsøke å lete etter "Potetfyren".

Når dette går via GUI blir det viktig at det henger sammen.

Det er heller såvidt jeg vet ikke noen separasjon i forhold til KDE/Qt-versjon og det øker sannsynligheten for at bruker laster ned og installerer Plasmoids som ikke fungerer. Det kan kanskje fremstå som pirk, men for en "ny bruker" vil dette oppfattes negativt.

Et eksempel er f.eks sidebytteren som ikke har fungert i endel av betaene/Rc (på min installasjon), og hva heter nå den EGENTLIG om jeg skal lete etter info eller i bugreports?

Bør man oversette PlayWolf til Ulvespiller eller Spill Ulv?

Jeg kritiserer ikke oversetting og ønsker ikke at "hele greia skal være på engelsk", dere gjør en kjempejobb som f.eks i Mandriva hvor kontrollpanel osv ikke bærer preg av å være oversatt i det heletatt.

«KDE» til «DEK» er en spissformulering for å illustrere problematikken - om det finnes en landsby hvor de bruker "DEK" vil det ikke være enkelt å finne hjelp hos KDE.

Om filtrene i GUI er oversatt, så er det utmerket og forklaring osv kan også gjerne være oversatt. Det er kun egennavnet jeg mener bør beholdes. Når det er sagt er det mange navn der som med fordel kunne har blitt erstattet ;)

Samlingen av plasmoids begynner å bli omfattende (selv om jeg ikke bruker mange), og det er stor variasjon i hvorvidt de oppdateres i forhold til Qt/KDE-versjon. Derfor burde det være separasjon for hver utgave av KDE 4 slik at plasmoids flyttes over først når de fungerer i ny versjon.

Dette vil bli vesentlig mer aktuelt fremover fordi det stadig vil være noen som ser smartere måter å kombinere informasjon på. Det vil komme et hav av plasmoids og uten struktur vil dette fremstå som anarki.

Nå er ikke jeg noen ekspert på Amarok, men jeg ut ifra hva jeg har fått med meg var et av problemene der at noen skrev et utmerket (eller ikke) script, gjorde det tilgjengelig - uten å holde det oppdatert. Blir det mange nok av de, så senker det kvaliteten på applikasjonen som de er tenkt til å forbedre.

Det er selvfølgelig fritt frem for det, men jeg tror ikke KDE er tjent med det. Da er det bedre om det etableres en struktur slik at de bitene som ikke oppdateres/fungerer i nyere versjoner forblir låst til de versjonene hvor de fungerer.

Mozilla har jo en grei ordning på det der.
medlem i 205 måneder
 

Re: Egennavn

Innleggav huftis » fre 07.08.2009 18:12

omaha skrev:Joda, Plasmoidane er delvis kategoriserte i GUI og jeg kjenner til det så jeg burde nok ha presisert litt.

Det er noen få katergorier der og f.eks Epost/Mediaspiller/kommunikasjon/panelapplikasjoner mangler.


Mediespelarar finn du under «Multimedia», og e-post og kommunikasjon passar kanskje inn under «Nett-tenester»? «Panelapplikasjoner» er faktisk ikkje meiningsfullt, då <em>alle</em> elementa kan leggast eller flyttast til panela. KDE har faktisk ei ganske unik og avansert støtte for dette, der elementa kan forandra utsjånaden avhengig forma og størrelsen på behaldaren dei vert plasserte inni. Du kan sjå ein (ganske gammal) video som demonstrerer noko av dette her: http://www.youtube.com/watch?v=A6sdAr-ey-M

omaha skrev:Om du laster ned via GUI (fra f.eks KDE-Look.org) er de ikke kategorisert, og da kan du jo f.eks forsøke å lete etter "Potetfyren".


At dei ikkje er kategoriserte der er absolutt ein mangal, som forhåpentligvis vert retta. For øvrig er ingen av elementa du lastar omsette, so omsetting av programnamna er ikkje relevant her.

omaha skrev:Det er heller såvidt jeg vet ikke noen separasjon i forhold til KDE/Qt-versjon og det øker sannsynligheten for at bruker laster ned og installerer Plasmoids som ikke fungerer.


Ja, dette har plaga meg litt. Det kan veldig lett verta eit problem over tid. Det same gjeld for øvrig tema og andre ting ein kan lasta ned.

omaha skrev:Et eksempel er f.eks sidebytteren som ikke har fungert i endel av betaene/Rc (på min installasjon), og hva heter nå den EGENTLIG om jeg skal lete etter info eller i bugreports?


I Bugzilla vert alle elementa lagt i same kategori, «plasma». «Sidebytter» var for øvrig eit pussig namn. På nynorsk heiter han «Skrivebordsbyttar», og på engelsk heiter han «Pager» (eit ord som iallfall ikkje seier meg noko).

omaha skrev:Bør man oversette PlayWolf til Ulvespiller eller Spill Ulv?


PlayWolf kjenner eg ikkje til (og det er so vidt eg veit ikkje ein del av KDE, og vert derfor ikkje omsett), men i utgangspunktet vil det vera meiningslaust å «omsetta» dette, då det er eit særnamn, og ikkje har noko med ulvar å gjera.

omaha skrev:Det er selvfølgelig fritt frem for det, men jeg tror ikke KDE er tjent med det. Da er det bedre om det etableres en struktur slik at de bitene som ikke oppdateres/fungerer i nyere versjoner forblir låst til de versjonene hvor de fungerer.


Heilt einig. Ei løysing som Firefox si kan vera fornuftig. Men i utgangspunktet skal jo KDE iallfall vera binærkompatibel framover (heilt til KDE 5.x), so det er <em>mulig</em> det ikkje vert so stort problem som me fryktar.
medlem i 194 måneder
 

Kategorisering

Innleggav omaha » fre 07.08.2009 21:36

Som sagt bruker jeg ikke så mange plasmoids. Jeg har noen få som jeg legger inn som standard. Du har rett - kategoriseringen har blitt bedre, og er i samsvar med hvordan jeg mener det bør være (inntil de skal hentes fra nettet må vite) :)

Alle plasmoids kan "plasseres hvor som helst" - men noen er nok bedre egnet for panel enn andre. Men det er i ngen stor sak.

Nedlastede plasmoids blir relevant fordi det kan variere litt hva distribusjoner inkluderer i en standard eller basisinstallasjon. Det betyr at noe ligger tilgjengelig via pakkebehandler selv om de ikke er installert, noen ganger kan de ligge i tilleggsrepo (f.eks ppa) OG være tilgjengelig via DE.

Valget av navnet "Sidebytter" eller "Pager" vil jeg tro skyldes litt sammenblanding. Begrepene begynner å vannes ut litt. Skrivebordsbytter er bedre enn sidebytter - oversettelsen ser ut til å være mer fokusert på navnet enn funksjonen. Jfr dårlige navnevalg også på engelsk.

Playwolf er bare et eksempel, men så lenge det er tilgjengelig via GUI i DE vil det bli oppfattet som en del av KDE enten det er det eller ei. Derfor er det greit at egennavnet benyttes. OM den hadde vært en del av KDE og inkludert, så burde den fortsatt hete "PlayWolf".

Jeg tror at problematikken rundt Qtversjon og KDEversjon vil bli løst, det ble vel også gjort noen endringer i konfigurasjonen av KDE/Plasma hvor funksjoner ble delt med hver sin konfigurasjonsfil.

Det har vel medført inkompatibilitet. Men det vil være mer ryddig med en binding til KDEversjon fordi det også har en røktereffekt som gjør at de minst aktuelle forsvinner.

Binærkompatibilitet er kanskje idealet, men man kan aldri se bort ifra at endringer påtvinges av ny funksjonalitet, bugs eller rett og slett at man finner smartere måter å gjøre ting på. Det ville f.eks forbause meg om Qt ikke videreutvikles.

Jfr splitting av konfigurasjonsfiler.
medlem i 205 måneder
 

oppgitt over itavisen

Innleggav zypres » man 10.08.2009 0:48

http://www.itavisen.no/819988/linux-blir-sosialt

Både tittelen, artikkelen og kommentarene er håpløse....
medlem i 223 måneder
 

ITavisen

Innleggav omaha » man 10.08.2009 8:49

Har vanskelig for å se at ITavisen overlever. Mer tabloid enn DinSide, og kvaliteten på stoffet er ikke deres sterke side (om de har noen). Tror ITavisen er langt oppe på listen over nettsteder som forsvinner.
medlem i 205 måneder
 

Man skulle tro det...

Innleggav ak » man 10.08.2009 13:10

Skulle ikke forundre meg om det er mange som stikker inn på den siden hver dag for å finne feil og få opp blodtrykket.

Så lenge det gir sidevisninger går det sikkert bra, men jeg skulle tro at Aller Internett har hatt det tungt de siste par månedene med stupet i annonsepriser.

Blir spennende å se om noen følger Murdoch. Min spådom er at de som må ta betalt først har tapt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Oversetjingar av eigennamn

Innleggav dajomu » ons 12.08.2009 15:12

Pga. av mange dårlige oversettelser velger jeg alltid engelsk -språklig installasjon. Det er mye enklere å finne svar på feilmeldinger når en ikke får dem oversatt. Har en en skikkelig dårlig oversettelse så finner en aldri svar på problemet. "...The table is corrupt..."="...Bordet er korrupt..." Har hatt noen som kanskje ikke er like dårlige, men likevel gitt problemer.
Jeg er helt enig med omaha. Egennavn bør ikke oversettes.

eks. Compact Disc = Tett i saman-plate

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Caizen - KDE 4.3.0 lansert

Innleggav unbob » ons 12.08.2009 16:19

Åpne ett terminalvindu og kjør LANG="C" <navn_på_program>, så får du som regel engelsk språkdrakt.

I KDE kan du også bytte språk for programmet under Hjelp menyen.

PS
Takk for jobben du gjør huftis, det er høyt verdsatt av meg (og sikkert mange andre)
(ja, jeg har nynorsk på skrivebordet, men ønsker ikke å maltraktere det her på forumet ;-) )

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

LANG vert overstyrt av

Innleggav huftis » tor 13.08.2009 22:48

LANG vert overstyrt av LANGUAGE, og LANGUAGE vert overstyrt av LC_ALL. Så det sikraste er å kjøra

LC_ALL=C programnamn

Det vil verka for alle program. Men for KDE-program kan ein òg bruka

KDE_LANG=C programnamn
medlem i 194 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]