Joda, Plasmoidane er delvis kategoriserte i GUI og jeg kjenner til det så jeg burde nok ha presisert litt.
Det er noen få katergorier der og f.eks Epost/Mediaspiller/kommunikasjon/panelapplikasjoner mangler. Om du laster ned via GUI (fra f.eks KDE-Look.org) er de ikke kategorisert, og da kan du jo f.eks forsøke å lete etter "Potetfyren".
Når dette går via GUI blir det viktig at det henger sammen.
Det er heller såvidt jeg vet ikke noen separasjon i forhold til KDE/Qt-versjon og det øker sannsynligheten for at bruker laster ned og installerer Plasmoids som ikke fungerer. Det kan kanskje fremstå som pirk, men for en "ny bruker" vil dette oppfattes negativt.
Et eksempel er f.eks sidebytteren som ikke har fungert i endel av betaene/Rc (på min installasjon), og hva heter nå den EGENTLIG om jeg skal lete etter info eller i bugreports?
Bør man oversette PlayWolf til Ulvespiller eller Spill Ulv?
Jeg kritiserer ikke oversetting og ønsker ikke at "hele greia skal være på engelsk", dere gjør en kjempejobb som f.eks i Mandriva hvor kontrollpanel osv ikke bærer preg av å være oversatt i det heletatt.
«KDE» til «DEK» er en spissformulering for å illustrere problematikken - om det finnes en landsby hvor de bruker "DEK" vil det ikke være enkelt å finne hjelp hos KDE.
Om filtrene i GUI er oversatt, så er det utmerket og forklaring osv kan også gjerne være oversatt. Det er kun egennavnet jeg mener bør beholdes. Når det er sagt er det mange navn der som med fordel kunne har blitt erstattet
Samlingen av plasmoids begynner å bli omfattende (selv om jeg ikke bruker mange), og det er stor variasjon i hvorvidt de oppdateres i forhold til Qt/KDE-versjon. Derfor burde det være separasjon for hver utgave av KDE 4 slik at plasmoids flyttes over først når de fungerer i ny versjon.
Dette vil bli vesentlig mer aktuelt fremover fordi det stadig vil være noen som ser smartere måter å kombinere informasjon på. Det vil komme et hav av plasmoids og uten struktur vil dette fremstå som anarki.
Nå er ikke jeg noen ekspert på Amarok, men jeg ut ifra hva jeg har fått med meg var et av problemene der at noen skrev et utmerket (eller ikke) script, gjorde det tilgjengelig - uten å holde det oppdatert. Blir det mange nok av de, så senker det kvaliteten på applikasjonen som de er tenkt til å forbedre.
Det er selvfølgelig fritt frem for det, men jeg tror ikke KDE er tjent med det. Da er det bedre om det etableres en struktur slik at de bitene som ikke oppdateres/fungerer i nyere versjoner forblir låst til de versjonene hvor de fungerer.
Mozilla har jo en grei ordning på det der.