Red Hat Enterprise Linux 5.4

Red Hat Enterprise Linux 5.4

Innleggav ak » tor 03.09.2009 14:03

Red Hat har sluppet versjon 5.4. Den største nyheten i denne versjonen er at KVM er sidestilt med Xen. For å være bakoverkompatibelt med tidligere 5.x utgaver bruker også denne utgaven Linux 2.6.18. Blant de nye driverne finner man utvidet støtte for lagringssystemer, blandt annet bedre iSCSI og FCoE (Fiber Channel over Ethernet).

GCC har derimot blitt oppdatert til 4.4. Flere tekniske detaljer finner du her. Selv om Xen vil være støttet i lang tid fremover vil Red Hat nok fokusere på prosjektet de har kjøpt.

Og de som ikke har abonnement kan vente på CentOS, det er ventet å ta 2 til 4 uker å få oppdatert alle pakkene og teste at de er eksakte kopier av hva Red Hat har produsert.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

CentOS 5.4

Innleggav omaha » fre 11.09.2009 17:19

Vippet litt mellom hva jeg skal velge - Debian eller CentOS/Scientific, men har landet på CentOS 5.4 med KVM som virtualiseringsløsning.

Kommer til å bruke hardened SELinux og strippe kernel for unødvendigheter.

Må se litt på hvordan jeg skal foreta inndeling av de virtuelle serverne, men målet er at hver server skal være så enkel og spesialisert som mulig innenfor fornuftige rammer.

Belastningen kommer til å være lav på serveren, så jeg har plukket HW for funksjonalitet og lavt energiforbruk fremfor ytelse.

Vil uansett tro at 4-core 2,5ghz CPU m/8mb cache og 4gb ddr2/8500 ram er nok.

Regner med å bruke webmin/virtmin til admin/overvåkning på et senere tidspunkt, og kommer til å ha et lokalt, tilpasset CentOS repo på serveren.

Det er jo vinter snart ;)
medlem i 204 måneder
 

Jeg har kjørt CentOS med

Innleggav ak » man 14.09.2009 8:32

Jeg har kjørt CentOS med selv-kompilert KVM i lang tid nå, men gikk midlertidig tilbake til Xen når det kom et par nye tilskudd i maskinparken.

Jeg kommer til å konvertere alt til KVM igjen hvis skriveytelsen er akseptabel igjen, og det vil være en lettelse.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere