Kartverket lanserer gratis tjeneste basert på fri programvar

Kartverket lanserer gratis tjeneste basert på fri programvar

Innleggav ak » tor 12.11.2009 11:32

Hvis du er flittig bruker av Google Maps har du kanskje lagt merke til at det tar mye lenger tid å gå det som er 1 cm nord-sør på kartet enn det tar å gå 1cm øst-vest i samme målestokk? Det er fordi Mercator-projeksjonen¹ er tilnærmet ubrukelig når man befinner seg nær polene.

Statens Kartverk sier nå at de vil lansere gratis tjenester for bakgrunnskart. Det vil si at bakgrunnsdata blir tilgjengelige i projeksjoner som er bedre egnet for norske forhold. Dine brukere laster kartutsnittene direkte fra kartverkets servere.

Denne løsningen ville vært vanskelig å realisere uten fri programvare. WMS tjenesten, som er kart som tegnes opp fra databasen for hver forespørsel, kjører MapServer. Vektordataene ligger i Postgis, som er en utvidelse for geografisk informasjon som ligger på toppen av vanlig PostgreSQL.

Den cachede versjonen av kartene kjøres ut fra en Java Servlet som heter GeoWebCache. Hvis du lurer på hvorfor det har vært liten aktivitet fra undertegnede på denne siden de siste to månedene så har dette programmet vært en direkte årsak til det.

Merk at hvis du bruker Bing Maps eller Google Maps-API-ene for å lage mashups så vil du fortsatt bruke Mercator og derfor gi et forvrengt bilde av avstander. Med OpenLayers er det dog rimelig lett å sette sammen sin egen mashup klient med langt færre begrensninger.

Vi er fortsatt et lite stykke unna noe som kan betegnes som fri tilgang til data, og derfor er det fortsatt viktig at folk bidrar med å forbedre datagrunnlaget til OpenStreetMap og lignende initiativ. Men dette er uansett et stort steg i riktig retning.

¹ "Projection" på engelsk – det vil si prosessen der man tegner overflaten av et 3D-objekt, slik som jordkloden, på en 2D-flate. Man kan kun representere 2 av 3 faktorer (avstand, retning, areal) presist, som regel inngår man et kompromiss.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Kart

Innleggav omaha » tor 12.11.2009 12:00

Dette er meget positivt.

Det er et par saker en må huske på om en anvender slike kart ute i terrenget med f.eks GPS.

Ikke alle som tar ibruk dette vil ha kunnskap om f.eks WGS (World Geodetic System) som har forskjellige referansepunkter/grid. WGS 84 er mye brukt, men det viktige er at kartet og GPS'en har samme innstilling (bruker samme WGSreferanse). Ellers blir det avvik i posisjoneringen uansett om GPS'en er nøyaktig.

Det er også verdt å merke seg at f.eks sjøkart er avhengig av nøyaktig oppmåling fra sjøkartverket. Dette har blitt gjort på nytt på grunn av den økte nøyaktigheten med GPS. Men det er først og fremst hovedleden og sentrale farleder++ som har blitt prioritert. Beveger man seg mellom små holmer og skjær utenfor leden er det fortsatt mange unøyaktige målinger ute og går. GPS'en kan gi korrekt posisjon men kartet er feil.

Det er også viktig å være klar over at om man printer slike kart ut på papir så kan utskriften få en helt annen skala enn kartet man finner på nettsiden.

Eksempel: 1 cm på kartet = 100 m i terrenget.
En printer kan ha skalert utskriften slik at 1 cm har blitt til 0,8 cm på utskriften. En printer kan også gi forvregninger - f.eks ved at utskriften er strekt i lengderetning men ikke i bredden.

I motsetning til hva mange tror bør man ha litt basiskunnskap før man tar ibruk kart, kompass og GPS.

Mange tror foreksempel at en håndholdt GPS er et kompass, men dette er feil. En håndholdt GPS kan ha innebygd elektronisk kompass, men selve GPS'en er ikke et kompass. For at en GPS skal være et kompass kreves det 4 antenner i et kjent mønster og med en kjent (minimums)avstand mellom antennene. En vanlig GPS har kun 1 antenne.

Årsaken til at jeg påpeker dette er at den som publiserer slike kart "uten forbehold", og de som anvender slike kart "uten forbehold" kan utsette seg selv og andre for fare. Som referanse vil de nok være helt ok, men pass på.

http://www.godtur.no/default.aspx?page=turplanlegger
medlem i 204 måneder
 

Fritt eller ikke?

Innleggav TO » tor 12.11.2009 12:15

http://www.digi.no/ ble det diskutert om dette var så fritt. Jeg kom der over en lenke som førte til noen enkle tester som kunne brukes til å avgjøre frihetsgraden, http://www.opengeodata.org/2009/11/11/921/ . Ved anledning må jeg sjekke ut disse.

Sitater:
During the development of free software licenses (such as the GPL) in the 90s, there are some tests which are well-known amongst free software advocates: the “desert island test”, the “dissident test” and the “tentacles of evil test”.

... the “desert island test” assumes a castaway in a desert island with a solar-powered laptop, and some software in it. For this software to be free, the castaway has to not be legally forced to distribute any changes made to that software, as he just can’t.
Sist endret av TO den tor 12.11.2009 12:15, endret 1 gang
medlem i 212 måneder
 

Jeg vil si meg enig, derfor

Innleggav ak » tor 12.11.2009 12:26

Jeg vil si meg enig, derfor kaller jeg det "gratis", og kanskje "fri tilgang", men det skal ikke forveksles med "frie data". Det siste har ikke slått rot hos den øverste ledelsen i kartverket, men to hakk under så finnes det sympati for dette.

Uansett er dette et tema for politikerne. Så her kan vi alle gjøre en jobb, spesielt da de mest detaljerte dataene er det kommunene som styrer over.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Kartverket lanserer gratis tjeneste basert på fri programvar

Innleggav omaha » tor 12.11.2009 13:35

Det finnes kanskje sympati for dette, men jeg har også diskutert dette litt med "noen på mellomledernivå" i Kartverket. De var svært opptatt av beholde eierskapet og ikke minst de kommersielle mulighetene som ligger i å beskytte informasjonen så godt som overhodet mulig. Kan ikke se at de uttrykte noen stor vilje til fleksibilitet.

Ikke noe rart eller oppsiktsvekkende i dette; Det ER en viktig eksisterende inntektskilde, og de forsøker å utvikle tjenestene slik at de kan øke inntektene.

Det er politikerne som bestemmer hvordan de skal hente inntektene - over statsbudsjettet eller kommersielt, men for å si det slik: Jeg stiller meg tvilende til at Kartverket selv lobber for økt åpenhet. Dette er nok mer snakk om motstridende aksept av politiske føringer.

Jeg tror vel heller ikke at de har valgt RedHat+++ av opensourcepolitiske årsaker. Det er nok mer snakk om egnethet og økonomi selv om de i en slik sammenheng bruker serverløsningene til å underbygge åpenhet. Det er uansett et skritt i riktig retning.

Det offentlige har åpenbart tro på at OpenSource og Linux har en beskyttende effekt mht virus osv, så vi får håpe på at http://www.pandemi.no har rett i at vi som har en forkjærlighet for Linux og OpenSource er beskyttet mot baconinfluensa slik at vi ikke trenger å kjøpe Windows for å holde oss oppdatert mht risiko og risikabel adferd....

;)
medlem i 204 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]