Nokia lanserer sin første Linux-mobil

Nokia lanserer sin første Linux-mobil

Innleggav swape » fre 13.11.2009 14:13

.
Nokia N900 er en smarttelefon og selskapets første Linux-mobil, med tydelig inspirasjon fra deres internet tablet N800. Operativsystemet heter Maemo og er basert på Debian.

Det som er bra med denne telefonen, spesielt dersom man sammenligner med Palm Pre, er at den ser ut til å komme til Norge omtrent samtidig med resten av verden. Amentio, MPX, Komplett og PS Data venter alle å ha den på lager innen en ukes tid. Prisen i disse butikkene ligger fra 4838 til 5195 uten abonnement.

De tekniske spesifikasjonene på telefonen er:
  • 800x480 Skjerm

  • 600MHz A8 ARM-prosessor

  • OpenGL ES 2.0 støtte

  • Minne: 256 MB RAM, 768 MB flash

  • Lagring: 32 GB innebygget, utvidbart med 12 GB

  • 5 Mpix kamera med blitz

  • Wifi, Bluetooth

  • QWERTY keyboard, kan også bruke on-screen eller penn



Internasjonalt har det allerede blitt skrevet mye om denne telefonen, men det er uklart hvor mange som faktisk har testet produksjonsmodellen. Maemo får generelt positiv tilbakemelding, kritikken retter primært mot manglende støtte for MMS og liten tro på Ovi, Nokias versjon av AppStore.

Det spørs om ikke Nokia og Palm burde samarbeide mere på det siste, ikke minst siden begge har bygget på samme prosessor.

(Artikkelen er redigert av ak)
Sist endret av swape den søn 15.11.2009 20:02, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Maemo

Innleggav art3mis » fre 13.11.2009 16:36

Utrolig kult, men er nok utenfor min prisklasse en god stund frem i tid ;)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Spennende sak

Innleggav omaha » søn 15.11.2009 0:40

Neste versjon av Maemo blir vel den første som er helt konvertert til Qt (ikke helt, men så langt som de har planlagt). Klar over at det ikke er like relevant lengre, men jeg ønsker fortsatt en telefon som syncer 100% lokalt mot Kontact-suiten til KDE, og det vil være en trigger for meg.

Vil ikke ha adresselisten min liggende hos Google (ref Android).

OVI er såvidt jeg vet heller ikke planlagt for Linux, og om firmware/OS oppdateres via OVI så er jeg like langt.

Nokia har jo verktøyet de behøver for å gjøre OVI platformuavhengig så det er opp til dem om de ønsker at jeg skal bytte ;)

Eller kanskje det er opp til Android? ;)

Det er ingen tvil om at Linux har fått et solid gjennombrudd på mobiler ihvertfall. Skal en tro Gardner har winmo en slippery slope foran seg. Det mest optimistiske anslaget de har er at tapsraten til winmo forblir stabil. Og da tar de winmo 7 med i beregningen etter hva jeg forstår.
medlem i 205 måneder
 

heftige spesifikasjoner

Innleggav morphir » søn 15.11.2009 3:38

må vel kunne gjøre litt av hvert på en slik sak vel? Skal lure på hvor effektiv man kan være på et slikt keyboard. Hmm. OpenGL ES 2.0 støtte skulle kunne gi noen spennende spill. Hva med diverse nintendo, psx, sega, atari, c64 og amiga emulatorer? Gleder meg. Men prisen må ned, før jeg gidder å bla opp.

Også tenker jeg litt på det å kunne prøvekjøre litt kodesnutter, mens man er på hytta/toget/bussen. 800x480 Skjerm og wifi betyr dessuten at man kan se youtube relativt glatt?

Kanskje man kan dual-boote en non-x distro?

Jeg må innrømme at dette er den første mobil-telefonen jeg har siklet etter siden Nokia 5110. Og det er lenge siden.
Sist endret av morphir den tor 19.11.2009 4:51, endret 4 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

N900

Innleggav LuiGi » ons 18.11.2009 0:41

Jeg har bestilt meg denne alt via jobben, så jeg venter bare på at den skal komme til butikken ;)

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Nokia lanserer sin første Linux-mobil

Innleggav omaha » ons 18.11.2009 1:12

Det er nesten synd at du ikke har mulighet til å feiladressere den til meg....

Skulle selvsagt returnert fakturaen din ubesudlet av menneskehender...

8-)
medlem i 205 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]