Inkscape 0.47

Inkscape 0.47

Innleggav ak » ons 25.11.2009 9:52

Inkscape har lansert versjon 0.47 og utover de sedvanlige forbedringene finner man såkalte "Spiro splines", en ny måte å definere kurver på. Forklaringen som brukes i dokumentasjonen er at man bestemmer hvilken punkter linjen skal gå gjennom, og så er det som å tvinge en elastisk stav gjennom disse hullen. Dette skiller fra Bezier, hvor man definerer linjen ved hjelp av punkter som ikke selv er på linjen og dermed kan skape ujevne overganger.

Det er fortsatt litt vanskeligere å jobbe med Spiro da forhåndsvisning ikke fungerer, og folk som er vant til å justere de gamle kurvene må venne seg til at de oppfører seg litt annerledes. Funksjonaliteten ble opprinnelig utviklet for FontForge.

Ellers har Inkscape fått en drøss med nye effekter og et, etterhvert, godt verktøy for å legge disse effektene på i tur og orden. Nytt i 0.47 er kant effekter, skravering og en form for morphing.

Se skjermbilder av 0.47

Funnet via Slashdot

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Inkscape 0.47

Innleggav terjejh » ons 25.11.2009 22:01

Jeg prøvde såvidt en tidligere versjon av Inkscape. Men da det skapte konflikt med Gimp (som jeg bruker), valgte jeg å avinstallere Inkscape. Vet ikke om dette fortsatt er tilfelle(?)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Antageligvis uoffisielle

Innleggav ak » tor 26.11.2009 0:38

Antageligvis uoffisielle repositories da, ellers burde det vel neppe kunne oppstå slike konflikter.

Jeg er rimelig sikker på at Inkscape driver utviklingen av mange biblioteker videre, ved å ta nye versjoner i bruk tidlig. Klarte ikke å kompilere det på buntu, måtte ofre en Gentoo burk til ACCEPT_KEYWORDS gudene.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Inkscape 0.47

Innleggav terjejh » tor 26.11.2009 2:26

Min feil (antagelig for mye overtid i det siste). I farta presterte jeg å forveksle navnet Inkscape med det tidligere hacket 'Gimpshop', som modifiserte Gimp gui-menyene til å ligne på Photoshop (var det vel).

Inkscape er selvfølgelig standard installert på openSUSE, selv om jeg må innrømme at jeg ikke har hatt anledning til å ta i bruk programmet. Bør vel prøve å få sett på det også - sammen med OpenOffice Draw.

På 11.2 hadde jeg versjon 0.46-7. Oppgraderte nå greitt til 0.47 fra en tidlig OBS pakke:

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere