Godt år for åpen kildekode/Linux

Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav omaha » søn 27.12.2009 15:44

2009 har vært et bra år for Linux og åpen kildekode. Store aktører i «nettskyen» baserer i sterk grad løsningene sine på Linux og nettbrukernes mest populære tjenester drives med Linux som fundament. Enten brukere vet det eller ei er de avhengige av Linux.

Det er kraftig fokus på virtualisering av serversiden hvor mange sterke leverandører konkurrerer om kundenes oppmerksomhet. Alliansebygging har høy prioritet blant teknologileverandørene.

Salgskanaler og VAR
Derfor er det svært viktig at Linux og åpen kildekode nå blir sett på som et sentralt vekstområde av Value-Added Resellers (VAR), som setter sammen løsninger av flere enkeltprodukter og tilbyr disse i pakker som også kan inkludere support/drift. Eksempler er at de tilbyr f.eks. Sugar CRM eller Open Taps CRM/ERP i kombinasjon med Pentaho Business Intelligence og RedHat Linux på Dell- eller HP-hardware. Redpill-Linpro er en viktig eksponent for dette i det skandinaviske markedet.

Det har blitt satset sterkt på alliansebygging gjennom eksisterende og nye salgskanaler, og Synnex er en av tungvekterne som satser på Linux og åpen kildekode. Tech Data har startet utdanningen av flere tusen ansatte og partnere for en storstilt satsning på åpen kildekode og Linux.

Utfordringer
Alt er dog ikke bare rosenrødt. Oracles oppkjøp av Sun har skapt usikkerhet rundt MySQL, og SAP er blant lobbyistene som bearbeider EU for å endre patentregimet. FSFE jobber aktivt mot EU og GPL er under hardt press slik at FSF har hendene fulle. Et felt som krever ekstra oppmerksomhet er «embedded» som i f.eks TV, tunerbokser og lignende hvor mange anvender GPL-kode uten å gjøre kildekoden tilgjengelig i henhold til lisensen. Samtidig er «nettskyen» en arena hvor propietarisering av løsninger utfordrer modellene som ligger bak suksessen til åpen kildekode.

Mobiltelefoner
På mobilmarkedet har Android blitt tatt imot med åpne armer av markedet. Android har fått mange positive og grundige omtaler fra teknologijournalister, og har blitt den nye kjæledeggen. For Motorola er Android vinn eller forsvinn. Palm befinner seg i omtrent samme situasjon med Palm Pres WebOS, og Sony Eriksson sliter med å bestemme seg. Nokia har fått solid oppmerksomhet rundt Maemo (Debian-basert), og Qt vil dominere på Maemo - høyst sannsynlig også på Symbian.

Microsoft er den store taperen i dette markedet. Sony Ericsson er under hardt press, og Symbian har en stor jobb foran seg om de skal møte konkurransen fra *nix-baserte enheter.

Personlige datamaskiner
Når det gjelder klient/arbeidstasjon/bærbar har ikke entusiasmen vært like stor. Linux har ikke lyktes i å få innpass hos OEM-ene og det er mange årsaker til det (ved siden av Microsofts sterke dominans hos OEM-ene og salg mot store kjeder).

En Windows-lisens representer en forholdsvis stor andel av produksjonskostnaden for en maskin, og andelen øker med lavere maskinvarespesifikasjon. Linux kjører godt med billigere maskinvare.

Utfordringen ligger i at kundenes prisvurdering av en maskin er knyttet til maskinvaren.

Leverandørene ønsker å selge dyrere maskiner med høy spesifikasjon og dette gjør Windows mer interessant på grunn av krav til kraftigere maskiner. På den annen side har mange potensielle kunder stanset eller utsatt investeringer. Rent typisk vil det gi sterkest utslag på de dyreste maskinene og dette forsterker fokus mot lavbudsjettalternativer.

Skrivebordsmiljø
Når det gjelder skrivebordsmiljøer er Gnome i full gang med moderniseringen og KDE 4 begynner å få aksept også hos mange hardbarkede KDE 3-brukere. Begge satser på Netbooks, og Google OS' inntreden neste år vil by på en utfordring i de segmentene hvor Google OS (og Moblin) er aktuelt.

Åpen kildekode – profitabelt for nettavisene
Nettsteder som skriver om informasjonsteknologi satser på artikler om åpen kildekode og Linux, og det gjør de fordi det er lønnsomt. Debattene får høyere temperatur og blir mer aktiv når Linux og åpen kildekode omtales. Aktive debatter er viktig for å få besøkende til å returnere.

I diskusjoner som involverer brukere av andre operativsystemer har det skjedd en ganske stor forandring. Få benytter maskinvarestøtte som argument mot Linux, skjønt ATI og Intel har fått velfortjent kritikk for driverne. Formater er fortsatt et meget betent område .

Formatkrigen
Dokumentformater er fortsatt et stort problem, men også rikt innhold/format/kodeker har stor betydning. Flash og Adobe Air har fått konkurranse fra Silverlight, og en forsterket propietarisering av innhold er knapt noen fordel for sluttbrukerne. Linux-brukere og utviklere har i mange år jobbet for et åpent internett med tilgjengelig innhold. Det har de gjort med f.eks. Java og det har tatt lang tid å få tilgang til velfungerende Flash. Enda et proprietært konsept forlenger denne prosessen.

Et av alternativene som kan redusere betydningen av proprietær innhold er den såkalte video-taggen i HTML. Her kommer også Google inn i bildet fordi de har kjøpt On2 som i sin tid donerte Theora.

Google har ikke sagt så mye om hvordan de vil benytte On2s kodekteknologi, men det har blitt gjort viktige fremskritt i en ny versjon av Theora som er tilgjengelig i Fedora 12. Det er nok en forventning til at Google slipper teknologien løs, og det vil sannsynligvis ha stor effekt på dette markedet.
Sist endret av omaha den tir 29.12.2009 21:55, endret 2 ganger.
medlem i 204 måneder
 

Og mer er det desverre!

Innleggav marxleni » man 28.12.2009 9:54

For oss som produserer musikk og opptrer i ulike sammenheng, så er dessverre ikke Linux man tenker på i første omgang. Fordi linux midi, interface, studio m,m, ikke er den enkleste løsningen. Her har jeg testet ulike løsninger. Blant annet ubuntustudio, PCLunuxOS, m,m.
For det første så er det ikke det enkleste jeg har hvert borte i, for det andre så fungerer det ikke alltid, og noen ganger ikke i det hele tatt. Her bør man sette fokus på enkelhet, fleksibilitet og mangfold. Det er nok mange musikere som meg, som bruker Linux istedenfor Windows, fordi linux er så mye bedre på de fleste områder. Men er skuffet over den lille satsningen på artistfronten. Artister over hele verden, som trenger både midi og innspillingstudio er en stor mengde med folk. Problemet er altså ikke selve programmene, men måten man setter opp, kobler til m,m. Ja, at slikt bør bli betydelig bedre og mer stabilt.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Akkurat!

Innleggav Arthur_D » man 28.12.2009 16:12

marxleni, du har truffet spikeren på hodet, i alle fall når det gjelder meg. Jeg er langt fra en profesjonell musiker, men komponerer på hobbybasis og jeg må si at jeg rett og slett ikke greier å finne ut hvordan jeg skal gjøre tingene i Linux. Ellers bruker jeg Ubuntu til det meste annet, men hvis jeg vil lage musikk må jeg bruke det andre OSet.

Jeg har prøvd endel musikkprogrammer, men enten er de for vanskelige å sette opp/bruke for en hobbyist som meg, eller så gjør de ikke jobben i forhold til min måte å lage musikk på.

Hvorfor kommer f.eks. ikke Rosegarden eller lignende med et sett brukbare instrumenter? Eller i det minste gir informasjon om hvor man kan finne et slikt sett, og hvordan man bruker det i programmet. LMMS fikk jeg mye bedre til (krevde ikke JACK heller, som gjorde det mye enklere), men dette programmet kræsjer med min måte å lage musikk på, så for meg føles UIet upraktisk og tungvindt å jobbe med.

Skulle virkelig ønske noen kunne integrere softsynther i et sequenser-program á la Cubase Studio, og at TuxGuitar kunne fikse UIet sitt så det faktisk var like enkelt å bruke som GuitarPro i Windows. Bortsett fra når det gjelder musikk, er Linux (og kanskje spesielt Ubuntu) der det skal være når det gjelder brukervennlighet.
medlem i 177 måneder
 

> ATI og Intel har fått

Innleggav ehh » tir 29.12.2009 21:56

> ATI og Intel har fått velfortjent kritikk for driverne

Virkelig? Intel? Selv bruker jeg utelukkende Intel-maskinvare nettopp fordi alle driverne er gode og fri. Hvor er problemene, egentlig?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Intel

Innleggav omaha » ons 30.12.2009 17:59

Det er jo bra at det har fungert fint for din maskinvare til ditt bruk :)

Men du finner jo noen tråder histen og pisten om Intel GMA og bugs. Noen kommentarer her på forumet finner du nok også - av erfarne brukere.

GMA500 (Poulsbro) er heller ikke problemfri - Tungsten er involvert på kontrakt - og driveren er såvidt jeg forstår fortsatt ikke klar. Distroer forsøker vel å tweake + backporte men....

Det er jo også endel endringer i Xorg++ hvor intel er sentrale, og det har tatt tid. Ubuntu har fått masse tyn for Ati/Intel. (Det er vel endel som regner 8.04 som siste brukbare versjon om en har enkelte grafikkort.

Jeg har holdt meg til Nvidia siden jeg begynte med Linux, så dette berører ikke meg personlig. Men det er vel bare omlegging av Xorg + Intel/ATI som gjenstår som hardwareforbehold når det gjelder "mainstream". Det vil si - lydkort er vel fortsatt litt av hvert.
medlem i 204 måneder
 

Problemer med mange hverdagsapplikasjoner

Innleggav MrKane » tor 31.12.2009 13:45

Det er slett ikke bare musikk som har brukervennlighetsproblemer.

Jeg har mange ganger prøvd å få til et enkelt oppsett for å kopiere gamle VHS videoer.... GA opp...
Nå kjører jeg det enkelt og greit med Eyetv på MAcén.

Konvertering av videofilmer til dicverse mobile enheter..... Sledtt ikke vor en vanlig mann i gata..... Se på iSkysoft Video Converter. Der bestemmer man enkelt og greit hvilket device som skal ha den konverterte videoen.... Mine barn har gitt opp dette på Linux. Det fungere bare ikke på et forståelig nivå for dem.

Så til sist, videoredigering. Mange halvferdige applikasjoner i opensource. Ingen av de vi har prøvd er i nærheten av enkelheten i iMovie.....

Det er LANGT igjen å gå for Linux på hvermansens desktop.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Veien er ikke så lang. For

Innleggav Del » lør 02.01.2010 14:51

Veien er ikke så lang. For videoredigering modnes Kdenlive i stor fart, og er allerede den klart beste av de åpne. Den er allerede på et nivå hvor den bør tilfredsstille mange.
http://www.kdenlive.org/

For lydproduksjon er landskapet krevende, men i åpen ånd er det noen som pløyer landskapet foran oss, og gjør veien lettere å følge. De som driver med musikk vil finne mange tips og veiledninger i Dave Phillips sine artikler:
http://www.linuxjournal.com/users/dave-phillips/track

Ellers er det et hav av bruksområder hvor alternative OS faller helt igjennom. Det drukner liksom litt av og til.
medlem i 196 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav marxleni » lør 02.01.2010 19:01

Jeg takker "Del " for linken han la ved, som jeg skal studere litt nærmere.
Man skal endog ikke være så eplesjekk eller være for selvsikker i sin fremtoning, da Linux og diverse applikasjoner utvikles i rekordfart, kan man egentlig forvente seg at ting og tang fort kan snu til noe helt annet. ;)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Usikker på hvor du vil med

Innleggav Del » lør 02.01.2010 20:23

Usikker på hvor du vil med personkarakteristikkene dine, og det er kanskje best slik. Jeg synes ikke det er spesielt hyggelig å bli møtt med slikt når jeg kun forsøker å hjelpe.

Når det gjelder at ting snur til noe helt annet er det også vanskelig for meg å være sikker på hva du egentlig forsøker å si. Hvis du mener at utviklingen fort snur i feil retning, i betydning at produktet blir dårligere, så er dette et problem proprietær programvare sliter med, men sjelden åpen programvare. Rett og slett fordi åpen utvikling typisk er styrt av brukere og utviklere, i motsetning til å bli styrt av en blåruss som får en fiks ide.
medlem i 196 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav omaha » man 04.01.2010 12:57

Når det gjelder Film er det vel KdenLive som ligger best an som Del sier. Intet eplekjekt ved det.

Musikk kommer helt an på hvilken prossess en bruker softwaren til, men Ardour nevnes hyppig.

LMMS er vel et alternativ til Fruity Loops.

http://alternativeto.net/desktop/fl-stu ... form=linux

Fant frem disse 2 alternativene til et par forskjellige musikanter (Rap og visesang), og de likte ihvertfall mulighetene. For andre programmer - se lenken.
medlem i 204 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav terjejh » man 04.01.2010 13:46

Jeg vil bare tilføye til det @MrKane sier angående video:

Om nødvendig kjøper jeg gjerne kommersielle verktøy for å skape og brenne Blu-Ray video av egne videoopptak. Men problemet er dessverre at slike verktøy ennå glimrer med sitt fravær på Linux - flere år etter at Blu-Ray kom på markedet.

Når HD videokameraer og HDTV er dagens standard, blir det noe antikvarisk og uinteressant å bare kunne konvertere video og photo slideshow ned til SD video på DVD (selv om det visstnok er mulig å legge begrenset HD-video på DVD plater).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav Del » man 04.01.2010 17:17

Ser ut som Blu-ray så smått modnes på linux, uten at jeg har noe hardware å teste med. Støtte for avspilling skal være på plass i siste mplayer:
http://www.mplayerhq.hu/design7/news.html

Brenning av Blu-ray fra kommandolinja har vært støttet en tid:
http://cdrecord.berlios.de/private/cdrecord.html
https://help.ubuntu.com/community/CdDvd ... %20Burning

Siste skrik av K3b ser ut til å skulle ha både ripping og brenning på plass (du får nesten teste):
http://www.kde-apps.org/content/show.ph ... ntent=9875

Kdenlive skal visstnok støtte redigering av alle relevante HD formater:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... ion_import
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... ut_options

Men det ser fortsatt noe ferskt ut, så det forundrer meg ikke om det er et stykke igjen ennå.
medlem i 196 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav terjejh » man 04.01.2010 19:20

Brenning av datafiler (også rå videofiler) til UDF 2.5 på Blu-Ray (50GB BD-R/RE) plater har jeg gjort med Nero Linux i halvtannet år, siden jeg anskaffet min HP 8710w bærbare med Blu-Ray brenner. Det skal også være mulig med dvd+rw-tools, uten at jeg har testet sistnevnte.

Det jeg skrev gjalt Blu-Ray VIDEO (som skal kunne spilles av på frittstående Blu-Ray spillere). Til dette trengs bl.a et authoring verktøy for Blu-Ray video på Linux (ala dvdauthor for dvd-video). Et slikt verktøy ble planlagt/påbegynt i 2007, men ble visst bare med det http://linux.softpedia.com/get/Multimed ... 8112.shtml

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Skjønner. Litt antikvarisk

Innleggav Del » man 04.01.2010 23:10

Skjønner. Litt antikvarisk med stand-alone spiller spør du meg, men nå som de endelig begynner å bli priset fornuftig blir det vel mer utbredt. Åpen programvare for å lage egne menyer etc. kommer vel etterhvert nå som basis funksjonalitet for blu-ray begynner å komme på plass.

I mellomtiden rapporteres multiavchd å kjøre flott i wine med både siste ubuntu og opensuse.
medlem i 196 måneder
 

Applikasjoner på åpen kildekode vs verktøy

Innleggav MrKane » tir 05.01.2010 9:48

@Del. Det er kjempebra at det er fremgang på verktøyssiden for åpen kildekode video verktøy.

Det som er problemet er at det for de fleste brukere er så kompliserte å benytte dem at de ikke en gang tør starte. Jeg skiller mellom applikasjoner og verktøy. Applikasjoner er for meg et program som er komplett med et brukervennlig GUI, dokumentasjon og gjerne noen Wizards for kjerneoppgaver. Verktøy er programsnutter som gjør deler eller hele jobben om en er flink nok til å skjønne dem.

Verktøyene må poleres med gode brukervennlige GUI som gjør jobben mulig for en som ikke er på et høyt datateknisk nivå. I alle fall om vi ønsker at Linux/åpen kildekodeprogramvare skal bre seg utover.

Det var det jeg mente med mitt eksempel.
1. Jeg har ikke klart å finne en enkel gei applikasjon for å digitalisere mine gamle VHS opptak.
2. Jeg har ikke klart å finne en enkel og grei applikasjon (hverken open source eller lukket) som kan konvertere mellom forskjellige videoopptak slik at min datter eller sønn klarer å gjøre det selv til sine respektive medieenheter.

Det finnes åpen kildekode verktøy som klarer det på ett eller annet vis.

Til Mac derimot...... Ikke noe problem. eyetv applikasjonen og standard Mac applikasjonen bruker de begge enkelt og greit. (13 og 15 år gamle)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron