Godt år for åpen kildekode/Linux

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav Del » fre 08.01.2010 9:22

terjejh skrev:Jeg syntes dette delemnet allerede var godt detaljert.
Det synes jeg fortsatt ikke det er, så her tror jeg vi to bare må konkludere at vi ikke kommuniserer godt. Jeg synes du ramser opp svært mye uvesentlig når jeg egentlig bare er ute etter hvilken funksjonalitet du er ute etter. Du nevnte både AEC og CAD (ja med skråstrek mellom hvis det er et viktig poeng). Jeg ga deg en god CAD applikasjon, etter kun å få en setning definisjon på AEC. Jeg begynner etterhvert å forstå at AEC er et veldefinert og smalt begrep for deg som ikke dekkes av generelle CAD applikasjoner, og det har jeg naturligvis ingen problemer med.
Har du link som dokumenterer at Abaqus har AEC applikasjoner med tilpasninger for norske forhold, og sjekker mot norske bygningsstandarder og forskrifter?
Jeg begynner å forstå at AEC er mantraet, så hvorfor du nevnte styrkeberegning for seg er nå en gåte for meg. Det var eksplisitt i forbindelse med styrkeberegning jeg nevnte Abaqus, og et kjapt google søk viser at mange av dine norske konkurrenter (med forbehold om at jeg igjen har misforstått helt hva ditt firma egentlig gjør) bruker Abaqus til styrkeberegning. Nå har denne samtalen lenge vært i et svært lite konstruktivt spor, så jeg tror det er best vi avslutter.
medlem i 196 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav terjejh » fre 08.01.2010 10:13

Det finnes generelle programmer (grunnsystemer, motorer) og det finnes applikasjoner eller tilleggsmoduler beregnet på fagdisipliner. CAD systemer som eksempel finnes for applikasjonene/disiplinene AEC (bygg), MCAD (mekanisk design) og PDS (plant design) osv.

I dette tilfellet var applikasjonen AEC.
For AEC disiplinen benyttes typisk CAD programmer, Analyseprogrammer (styrkeberegninger, energiberegninger osv) og Beskrivelsesprogrammer (NS3420) beregnet på AEC disiplinen med spesialtilpasninger for ARK, RIB, RIV, RIE. Derfor blir AEC også et krav til styrkeberegninger likesåvel som for CAD sysemet. Det er forskjell på behovene for å designe og styrkeberegne/dimensjonere et bilskrog (tynnplateskall med avstivere), en mekanisk maskindel og typiske bygningskonstruksjoner (bjelke/søyler/dekker i stål, tre og betong).

Oppsummert:
Jeg forstår godt at ikke-fagfolk på området kan ha problemer med å skjønne alle detaljer. Men at det er stor forskjell på "general purpose" systemer og "nøkkelferdige/skreddersøm systemer" for forskjellige applikasjoner/disipliner (eks. AEC/CAD vs MCAD) burde være begripelig.
Du hevdet du hadde kommet med gode forslag og at jeg tildels ikke hadde kommentert dem. Når jeg ba deg dokumenter at de var gode forslag for AEC, kunne du ikke det. Din påstand om at Linux allerede har løsninger for alle typer oppgaver er dessverre for rosenrødt og langt fra tilfelle. ----oOo----

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Forrige

Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]