Godt år for åpen kildekode/Linux

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav terjejh » tir 05.01.2010 11:37

@Del,
Integrasjonen av data og massemarkedet for forbrukerelektronikk for lyd og bilde har tatt mer tid enn man kunne ønske. Dagens godt voksne og kjøpesterke forbrukergruppe er verken oppflasket med datamaskiner eller spesielt datakyndige eller interesserte i datateknikk. Derfor er frittstående VHS og CD-spillere blitt erstattet av ditto DVD-spillere til TVen i de fleste hjem, og ikke bærbare datamaskiner eller MC bokser. Med HDTV utbredelsen og lavere pris (større volum) vil også Blu-Ray spillere framover overta for DVD spillere, også i PCer og bærbare, i konkurranse med bl.a. USB minnebrikker.

@MrKane,
Om konvertering av analog VHS til digital video kan gjøres uten spesiell hardware (frittstående boks eller grabber/redigerings-kort) kjenner jeg ikke til. Jeg anskaffet for en del år siden Pinnacle DV500 DVD redigeringsløsning som inkluderte Adobe Premiere på Windows. For å kunne gjøre dette på Linux, anskaffet jeg siden en relativt kostbar Datavideo DN300 harddisk recorder, som både konverterer og tar opp på harddisk, og som kan monteres opp med Firewire mot Linux maskin. Som supplering, er jeg nå på utkikk etter en frittstående, kombi Blu-Ray/Harddisk opptaker, som forhåpentligvis snart blir tilgjengelig.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav KMJ » tir 05.01.2010 16:26

Litt artig diskusjon, men ikke så veldig relevant for hvor godt året har vært for åpen kildekode og Linux.

Både video redigering(og endatil mot blu-ray) og musikk produksjon er veldig langt utenfor hva de fleste faktisk bruker sine datamaskiner til. Slike aplikasjoner er rett og slett smale nisje produkter. Sånn sett er programer som kdenlive veldig bra, tross alt nisje-produkt på en nisje-platform.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

MrKane, såvidt jeg kan se

Innleggav Del » tir 05.01.2010 17:19

MrKane, såvidt jeg kan se har VLC dekket ditt behov noen år. Først trenger du en måte å få tatt inn VHS på, og det billigste der er et PCI kort med Capture funksjonalitet (mange TV-kort og noen skjermkort har dette). Du finner støttede kort her:
http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/Main_Page
Eksemlpelvis Hauppauge PVR-150 som jeg har konverterer til MPEG2 direkte, og kan åpnes direkte med VLC. For å fange output kan du rett og slett bruke følgende kommando:
cat /dev/video0>videofil.mpg
men brukervennligheten får du med VLC, og den kan du også transkode til det formatet du vil ha direkte. Grovt sett ser du et eksempel her:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=143732

Jeg har tre barn, 6, 11 og 14 år. De har alle brukt linux i en årrekke. De har ingen mestringsproblemer. Skulle kanskje ønsket meg at wine ikke hadde funket så godt, eldstemann er gira på wow og cs.

Veldig enig med deg KMJ. Synes likevel det er et poeng å vise at selv disse nisjene faktisk ikke er så dårlig dekket.
Sist endret av Del den tir 05.01.2010 18:22, endret 1 gang
medlem i 196 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav terjejh » tir 05.01.2010 18:07

@KMJ,
Nå var dette både sett bakover og framover av det Linux har og mangler. Det holder ikke lenger med tekstbehandling, kabal/spill, utskrift og filservice som flertallet bruker.

Lyd og videoredigering, spesielt av det avanserte slaget, er smale nisjer ja, på alle OS-plattformer. Men det er utrolig hva vanlige brukere benytter sine Windows og Mac maskiner til av enklere multimediabehandling. Video tas opp på alt fra mobiltelefoner, digitalkameraer til high-end videokameraer. Derfor vil ikke Linux på skrivebordet bli vellykket før alt som går an på Windows og Mac, også kan gjøres likeverdig på Linux.

For ikke å nevne mangelen av profesjonelle fagapplikasjoner på mange områder. Dette vil være en forutsetning for at Linux på skrivebordet skal få skikkelig aksept og kunne brukes innen mange kunnskapsbaserte bedrifter.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Dette går faktisk begge

Innleggav Del » tir 05.01.2010 18:31

Dette går faktisk begge veier terjejh. Mange profesjonelle fagapplikasjoner kjører i praksis kun på linux. Nå er det likevel som kjent bare den ene siden som driver med lock-in, så en skjevhet vil det nok være, ihvertfall så lenge linux har få brukere.

Men jeg finner det fornøyelig å registrere at den sedvanlige kritikken om manglende fotoredigering på linux har stilnet noe. Krita synes jeg fremstår som et meget interessant alternativ for de som ikke liker Gimp sin GUI, eller trenger fargekontroll og dybde som ikke Gimp har ennå.

Når Pulseaudio (forhåpentligvis veldig snart) modnes, tror jeg også kritikken på lyd stilner. På video vil jeg nok påstå at man skal ha spesielle behov hvis Kdenlive ikke er et godt alternativ.
medlem i 196 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav terjejh » tir 05.01.2010 19:34

Jeg ser at det også går framover med applikasjoner og utvalg på Linux skrivebordet, men langt tregere enn ønskelig. Det er en ond sirkel som ikke nødvendigvis skyldes mangler ved Linux. Programutviklere, maskinevareprodusenter, selgere mm. har egentlig felles interesse med Microsoft i lock-in på kun 'en plattform, Windows, da det er enklest for dem selv i form av behov for kompetanse og support/kostnader. Markedet oppfordrer slik brukerne til å holde seg til Windows, og de fleste brukene forblir/kommer på Windows, inntil applikasjonsutvalget blir minst like bra på Linux. Anskaffelseskostnadene har hittil hatt mindre betydning for valget.

Video eller fotoredigering er ikke nøvendigvis der det er verst stillet på Linux. Noen slike applikasjoner finnes, selv om der tildels kan være mye igjen på debugging, stabilitet og brukervennlighet.

For å holde meg til mitt yrke som rådgivende ingeniør innen AEC/byggeteknikk, vet jeg at INGEN av de fagapplikasjonene vårt firma bruker (eller tilsvarende) finnes på Linux. Faktum er at vi på 85-95 tallet hadde noen av disse på Unix/Solaris, før Windows PCene ble kraftige nok. Etter det ble programutviklerene ensrettet på Windows. Et fåtall, generelle CAD/CAE applikasjoner finnes på Linux, men påbygningen med fagapplikasjoner/tilpasninger som skal gjøre dem kostnadseffektive, mangler.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Hm, kanskje på tide firmaet

Innleggav Del » tir 05.01.2010 21:17

Hm, kanskje på tide firmaet ser på alternativer. Hva er AEC for noe?
medlem i 196 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav QtanJ » tir 05.01.2010 23:49

[quote="terjejh"]Jeg ser at det også går framover med applikasjoner og utvalg på Linux skrivebordet, men langt tregere enn ønskelig. Det er en ond sirkel som ikke nødvendigvis skyldes mangler ved Linux.

Ond sirkel? Utviklinga på linux går fortare enn nokon gong. Det kan gå for seint, ok, men det går ikkje seinare enn tidlegare. Dersom det er ein stigande kurve på linux og kanskje ein til dels brattare kurve på windows gjer det framleis ikkje til ein sirkel.



Tullet med overgangen KDE3-4(sjå innlegga til Duncan på mailinglista gentoo-amd64 i arkiva til gentoo. Han pleier å bruka betaversjonar av program, og meiner KDE4.3 er sein beta, KDE4.2 var sein alfa og KDE4.0 var for å visa fram på eit utviklerseminar. Han har brukt timevis på "betatesting"(eller tilpassing) på KDE4.2.4, 4.3.0, 4.3.1, 4.3.2, 4.3.3,4.3.4 og forsøkt sidan før KDE4.0) var skuffande, men sidan eg ikkje var kompetent sjølv var det ikkje noko eg kunne gjera.



Kanskje programvareutviklinga på windows har auka på nokre område i forhold til linux, men linux har auka mykje.



Til tross for at KDE droppa KDE3 før KDE4 var egna til vanleg bruk og komersielle forhold har 2009 vore eit bra år. KDE4 har vorte meir leveleg.



Linux på mobilen er noko eg ser fram til i 2010/2011. Dvs når eg får råd til å kjøpa linuxmobil og får erfart dette sjølv. Eg har lenge følgt utviklinga til openmoko og gleda meg. No trur eg gjerne Maemo kan vera det eg satsar på, men det er framleis for tidleg å seia. Ein debian installasjon som er like enkel som for datamaskiner hadde gjort seg, men det får modna litt meir først.



Å gjera seg avhengig av automatisk montering av cd/usb eller automatisk oppdaging av maskinvare er skummelt. Likevel er dette noko som er nødvendig for enkelte distribusjonar. Det tette bandet mellom KDE4 og consolekit og policykit ser ganske skummelt ut, men eg trur ikkje det vert for sterkt. Policykit er valfritt no, men consolekit er anten nødvendig eller så har eg ikkje teke meg tid til å finna ut korleis eg skal klara meg utan.



Eg er avhengig av enkel programvarekonfigurasjon via tekstfilar. Hal er vanskelegare enn xorg.conf. Policykit har skapt mykje problem for enkelte. Dette ser ut til å verta vanlegare og vanlegare. Det er ikkje for ingenting eg køyrer "stabil" "utdatert" gentoo(dvs ikkje ~arch som er gentoo-varianten av testing). Då har problema som regel vorte løyste tidlegare. Eit betre alternativ ville vore ei veke gamal pakkedatabase slik at eg kan registrera eventuelle feil før oppgradering.



No som KMS er i >=linux-2.6.31(+ enkelte backports) kan X på sikt verta installert utan setuid som absolutt er ein fordel. Eg har ikkje gjennomført endringa på maskina mi enda sidan eg ikkje har fiksa ein feil med starting av skjerm etter oppstart(dersom du har skru av skjerm når du lukker pc-lokket eller automatisk dvale o.l), men dette er absolutt positivt på lang sikt.



At aufs er [url=http://marc.info/?l=linux-kernel&m=123938533724484&w=2]forkasta av Christoph Hellwig er også godt å vita. Det gjer derimot at me kan sjå fram til UnionMount. Altså at ein kan ha /usr.readonly og /usr.readwrite som vert kombinert inn i /usr. Då kan du ha / på ein cd og berre ha endringane i ram i staden for å måtte kopiera over alle data du er avhengig av å skriva til. Likevel er aufs2 foreløpig svært mykje raskare enn UnionMount slik at det ikkje er einsidig positivt.



Projektet Nouveau(frie akselererte nvidia-drivere) er mykje nærmare brukbart. Sjølv om eg bruker intel på den einaste maskina eg har bruk for grafikk-kort på(utover oppgradering av kjerne og andre ting ssh ikkje fungerer til feilsøkjing)



Det er svært mange prosjekt som har fått små forbetringar, og mange som har fått eit ordentlig løft, men eg kjem ikkje på fleire ting.




















Sist endret av QtanJ den tir 05.01.2010 23:57, endret 2 ganger.
medlem i 210 måneder
 

Re: Hm, kanskje på tide firmaet

Innleggav terjejh » ons 06.01.2010 1:55

Del skrev:Hm, kanskje på tide firmaet ser på alternativer. Hva er AEC for noe?

AEC - Arctitectural, Engineering, Construction, engelsk betegnelse for bransjen ala det vi i Norge kaller BAE-bransjen (bygge-, anleggs- og eiendomsbransjen). Spesiell multifaglig programvare for prosjektering er CAD/CAE design, analyseprogrammer som strukturberegninger, mengdebeskrivelser mm. mm.
http://wiki.buildingsmart.no/index.php/ ... g_begreper

(Jeg er også aktiv medeier i vårt firma. Med 35års bransjeerfaring og bruk av sentral dataprogramvare på området i 30 av disse årene, har jeg god oversikt over hva som finnes og er brukbart. Her i landet er det en håndfull programvareleverandører som har utviklet applikasjoner tilpasset bransjen for norske forhold, standarder og forskrifter. Jeg er også blant få i min bransje som har anvendt og driftet Unix/Solaris - og har pd. ikke hørt andre enn meg selv som bruker og anbefaler Linux aktivt i jobbsammenheng - der det er mulig. Men jeg er også realist.)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav omaha » ons 06.01.2010 13:53

Jeg synes ikke utviklingen går spesielt sakte innen Linux. På hardware/driversiden har støtten blitt vesentlig forbedret, og det er forholdsvis få komponenter som er problematiske. En ser det i diskusjoner med Windowsbrukere - det er få som bruker hardware/drivere som argument.

En gjenganger er fortsatt PulseAudio, og da ofte i Ubuntu hvor det påstås at implementeringen er svak.

På skrivebordet har "Linux-DE" fått sine egne moderne uttrykk som (subjektivt selvsagt) er flere år foran Windows - og fullt på høyde med OSX. Funksjonaliteten i DE er i rivende utvikling, og det gjelder både spesialiserte DE for MID/Netbooks/Leseplater og mer generelt.

Når det gjelder applikasjoner for DE er det stort trykk og for generelt bruk er en godt dekket.

Ofte blir Photoshop Vs Gimp brukt som argument av Windowsbrukere - men hvor mange Photoshoplisenser ER i bruk i Norge? Photoshop er relativt svekket som argument, og "next runner up" er AutoCad - som blir brukt som et generelt argument selv om det er et relativt begrenset nisjeområde (på ingen måte ubetydelig). Det begynner å bli endel år siden jeg holdt på med AutoCad og Styrbjørn men....

Selskaper som benytter tunge ingeniørverktøy er (og må være) ekstremt langsiktige/trege - og det betyr at det er kapitalintensivt å satse på verktøy til slike bransjer. Det går for lang tid fra en starter utvikling til en tjener penger.

Det samme gjelder dokumentstyring/saksbehandling - teknologien i seg selv er ikke et problem - det er tregheten og volumet som gjør det vanskelig. Selv de som har drevet med dette i 20 år sliter med å tjene penger.

Da er det "enklere" mot finans og lignende hvor volumet er stort nok til at en kan leve av smulene i markedene og skape seg nisjer.

AK nevner Business Intelligence hvor åpen kildekode har gjort store fremskritt. Børsene foretrekker Linux, og forretningssystemer som f.eks SAP kjører med fordel på toppen av Linux.

Det er ingen hindringer i veien for at klientene for f.eks SAP/Oracle skal kjøre på en Linux desktop. Oracle Designer fungerte finfint for mange år siden, og etter at SAP overtok Business Objects kjører det forlengst på Linux.

Så børs, finans, forsikring, regnskap osv på enteprisenivå er godt dekket. Neste område er helsesektoren hvor kampen allerede har startet i USA. Med den endringen som det ligger an til på det området vil åpen kildekode og Linux ha et enormt potensiale.

Det er mye som tyder på at overgangen til mer nettbasert håndtering av informasjon vil fortsette, og der er det også Linux og åpen kildekode som gjelder. Dette vil bare øke i fremtiden.

..og ja så var det Windows 7 da....

Hadde "fornøyelsen" av å teste en eller annen Acer 15,6" sist uke. Windows 7 er ikke egnet for maskiner med lav hw-spec. Mange selskaper vil bytte fra XP til W7 - men ta marked fra OSX og Linux? Tror ikke det...
medlem i 205 måneder
 

Re: Hm, kanskje på tide firmaet

Innleggav Del » ons 06.01.2010 20:10

terjejh skrev:AEC - Arctitectural, Engineering, Construction, engelsk betegnelse for bransjen ala det vi i Norge kaller BAE-bransjen (bygge-, anleggs- og eiendomsbransjen). Spesiell multifaglig programvare for prosjektering er CAD/CAE design

Da finner du en oversikt her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:L ... n_software
spesielt regnes Pro/ENGINEER som et konkurransedyktig alternativ.
analyseprogrammer som strukturberegninger, mengdebeskrivelser mm. mm.
Sjekk ut Abaqus.

Gå over til GNU/Linux på alle klienter og servere. Bytt ut MS Office med Open Office, bytt ut Outlook med Kontact. Installer Kolab som gruppevareløsning, vanlig linux eller openfiler som filserver som lagrer prosjektmapper, brukernes hjemmemapper og back-up. OpenLDAP for autentisering, evt. bruk OpenLDAP serveren i Kolab for all autentisering. Mediawiki som intranett, Alfresco som dokumenthåndteringssystem. Python skripting for automatisering av enkle oppgaver. Nx-server for remote tilgang. Virtualiser alle servere med KVM. Vurder virtualisert windows image med vmware player for de som trenger windows til enkeltoppgaver. For mindre bedrifter, simpelthen bruk en standard router med openwrt for brannmur, gateway, trådløst nett, DHCP og DNS. Hvis bedriften er større setter du opp Squid som proxy server, Bind som DNS. Får du ånden over deg kan du også ta en titt på ADempiere og Asterisk.
medlem i 196 måneder
 

Re: Hm, kanskje på tide firmaet

Innleggav KMJ » ons 06.01.2010 23:09

Del skrev:Gå over til GNU/Linux på alle klienter og servere. Bytt ut MS Office med Open Office, bytt ut Outlook med Kontact. Installer Kolab som gruppevareløsning, vanlig linux eller openfiler som filserver som lagrer prosjektmapper.


Alt dette er trivielt, og er selfølgelig rimelig gjennomførbart. Så lenge det ikke finnes mye invisteringer i for eksempel spesial tilpassede XL macroer og lingnende. Noe som ikke er spesielt uvanlig i næringslivet og en av de tyngst veiende grunnene for ikke å bytte platform.


Men når en kommer til CAD/CAE er hindringene mye større. For det første er tilgjengligheten av løsninger begrenset(For EDA verktøy er situasjonen mye bedre, men der er det faktisk "Rolls-Royce" verktøyene som er tilgjengelig på Linux. Noe ikke alle bedrifter tar seg råd til). Og som terjejh sier, kan det være at de verktøyene eller addons du trenger rett og slett ikke eksisterer og eventuelt må lages.


En annen veldig tyngtveiende grunn til ikke å bytte, er de tildels store invisteringer som bedriftene allerede har gjort på eksisterende løsninger.

For det første er ikke slik software billig, en full office lisens er bare småpenger i forhold.

Så har du opplæring av brukerene, det er ikke triviell software. Kurser er dyrt og en vil uansett ha en periode med sterkt nedsatt produktivitet intill programvaren er mestres like godt som den gamle. Som et eksempel vil det å ha en 5-10 ingeniører/siv.inger gående en måned eller to på 50% efektivitet, ikke være en liten økonomisk invistering.

Så må du ta hensyn til arbeid og penger invistert i biblioteker og bedriftspesifikke tilpasninger. Det er nødvendig ikke trivielt å eksportere dette til andre systemer, og i enkelte tilfeller er løsningen å lage disse på nytt.

Dette gjelder også alerede eksiterende produkter, der kan det kreves både vedlikehold og enventuelt videreutvikling. Da må det enten bruke resurser til å importere til det nye systemet(Det er ikke bare å kjøre autoesport, en trenger også kjøre en QA bit), eller kjøre dobble systemer intill det gamle er faset ut.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav terjejh » tor 07.01.2010 3:38

@Del,
For å gjenta og summere opp det jeg har sagt; infrastrukturen på Linux er der, men mange viktige fagapplikasjoner mangler for praktisk bruk i bedrifter. Mens generelle systemer kan fungere som grunnsystemer og motorer, utvikles oftest påbygninger som ingeniørdisipliner av ingeniører selv med den nødvendige fagkompetansen innenfor sitt fagfelt. Typisk anbefaler også Linux-leverandørene at Linux innføres i bedrifter for enklere oppgaver (kontorstøtte etc), og kanskje til noe teknisk bruk.

Vårt firma har forresten også implementert Linux-basert server og gruppevare med Novell Open Workgroup Suite (NOWS) basert på Open Enterprise Server (OES2) og SLES. Tilhørende Teaming og Conferencing er applikasjoner vi også har, men ikke har rukket å ta i bruk. Windows Terminalserver har vi kjørt parallelt siden NT4TS siste halvdel av 90-tallet. Nå kjører vi også W2k3 virtualisert på Xen/Linux serveren.

Det er greitt å ha ideer, men det blir for lettvint eller dumt å bare lete opp programnavn som mer eller mindre går på Linux. Såvidt meg bekjent har PTC's Pro/Engineer ingenting av AEC applikasjoner og har vært uaktuelt for oss. Dette er først og fremst et modelleringssystem for MCAD.

Før man går til anskaffelse av et stort og kostbart system, gjennomføres en best mulig evaluering av flere systemer, som omfatter leverandørdemoer, intervju av eksisterende kunder og nødvendig reising. Dette for å finne ut hva systemene kan gjøre og ikke kan, og avklare om de dekker behovet og tiltenkt andvendelse og prosjektoppgaver.
Som KMJ er inne på, er investeringen i opplæring krevende i form av tid og kostnader.

En enkelt brukerlisens for et AEC-CAD/BIM (Building Information Modelling) i tungvektsklassen koster i størrelselsesorden 50 000-100 000 kr pr brukerlisens, avhengig av antall fagapplikasjoner. Noen av de mest kjente er Autodesk Revit, Tekla og Bentley Microstation, hvorav ingen av disse kjører på Linux. Bently hadde visstnok noe på Linux rundt 1997-98. Autodesk AutoCad fantes en gang i tiden også på Unix, men Autodesk har uttalt at de aldri mer vil tilby AutoCad på Unix og har visstnok ikke planer om Linux så langt. Enkle tegne og visualiseringssystemer som finnes koster langt mye mindre, men er ikke sammenlignbare. Summen av analyseverktøyene kommer også opp i store summer.

Medusa er det CAD-systemet jeg har brukt på Solaris siden 1989 (vi har AutoCad og VectorWorks nå mer i bruk på Windows). Medusa4 fra Cad-Schroer supporteres i dag på Windows, Solaris og Linux (RHEL), og inngår tildels som en bedre 2D drafting modul for Pro/E. Medusa4 er så langt jeg vet det eneste og beste CAD/MPDS systemet som finnes på Linux. Det kommer av at de har lagt vekt på multiplattformstøtte og er basert på verktøy som gjør dette mulig, bl.a Qt UI og Hoops grafikkmotor for 3D MPDS
http://qt.nokia.com/about/news/archive/00000070

Men Medusa4 er også et generelt system mer rettet mot MCAD og Plant Design. De AEC applikasjonene vi før hadde på Solaris, Medusa Bygg Arkitekt+Konstruksjon (også VVS og EL fantes) har ikke Cascade portet til Medusa4, bortsett fra deler. Medusa er et stort og omfattende system på flere millioner kodelinjer i en mix av programmeringsspråk (Fortran77, C++ og innebygget høynivåverktøy). Når jeg har drøftet støtte for flere plattformer med Cad-Schroer, forklarer de at dette medfører betydelige kostnader de må kunne dekke inn i form av et salg i størrelsesorden 50+ seter. To releaser i året krever ca. 1 månedsverk manuell testing pr plattform, som ikke kan erstattes av den automatiske testingen, foruten ekstra hardware og VM for bygging og support.

Medusa4 Personal versjon 4 ble forresten sluppet rett før jul. Privat bruk er som før gratis, mens kommersiell bruk koster. En ny online tjeneste som tilbys, er kjøp av dwg konvertering og plottfiler, ved behov for utsendelse av materiell
http://cad-schroer.com/index.php?&thema ... om&scr=1.1

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav Del » tor 07.01.2010 11:09

terjejh skrev:Såvidt meg bekjent har PTC's Pro/Engineer ingenting av AEC applikasjoner og har vært uaktuelt for oss. Dette er først og fremst et modelleringssystem for MCAD.
Det er en CAD applikasjon som diskutabelt er på høyde med AutoCAD. Det er ingen tilfeldig applikasjon som jeg slenger opp, det er et veloverveid forslag gitt den svært begrensede forklaringen på ditt CAD bruksområde. Jeg spurte spesifikt om Hva AEC var, men fikk et svært ullent svar. Jeg registrerer at du ikke kommenterer Abaqus i samme åndedrag. Faktisk var alle mine forslag veloverveid, og svært langt fra lettvinte. Det synes jeg både du og KJM bør respektere.
Før man går til anskaffelse av et stort og kostbart system, gjennomføres en best mulig evaluering av flere systemer, som omfatter leverandørdemoer, intervju av eksisterende kunder og nødvendig reising. Dette for å finne ut hva systemene kan gjøre og ikke kan, og avklare om de dekker behovet og tiltenkt andvendelse og prosjektoppgaver.
Som KMJ er inne på, er investeringen i opplæring krevende i form av tid og kostnader.
Skifte av systemer er en tung prosess. Ingen har sagt noe annet. Mitt forslag var ekstremt og satt på spissen. Poenget mitt var å få frem at det finnes komplette løsninger fra A til Å for firma som passer inn i din beskrivelse, og for unntakene kan man virtualisere.
Enkle tegne og visualiseringssystemer som finnes koster langt mye mindre, men er ikke sammenlignbare. Summen av analyseverktøyene kommer også opp i store summer.
Du tenker antagelig på helt bestemte bruksområder, men du presenterer det som en generell påstand som blir helt feil. Det finnes et helt spekter av gode tegne og visualiseringsprogramvare som kjører på linux, men tilbudet dekker naturligvis ikke alle behov. Vi har allerede vært gjennom det, og ingen her påstår at all fagprogramvare er dekket i linux.
Men Medusa4 er også et generelt system mer rettet mot MCAD og Plant Design. De AEC applikasjonene vi før hadde på Solaris, Medusa Bygg Arkitekt+Konstruksjon (også VVS og EL fantes) har ikke Cascade portet til Medusa4, bortsett fra deler. Medusa er et stort og omfattende system på flere millioner kodelinjer i en mix av programmeringsspråk (Fortran77, C++ og innebygget høynivåverktøy). Når jeg har drøftet støtte for flere plattformer med Cad-Schroer, forklarer de at dette medfører betydelige kostnader de må kunne dekke inn i form av et salg i størrelsesorden 50+ seter. To releaser i året krever ca. 1 månedsverk manuell testing pr plattform, som ikke kan erstattes av den automatiske testingen, foruten ekstra hardware og VM for bygging og support.
Spørs om de overvurderer kostnadene her, det er ikke uvanlig.
medlem i 196 måneder
 

Re: Godt år for åpen kildekode/Linux

Innleggav terjejh » tor 07.01.2010 21:59

Jeg syntes dette delemnet allerede var godt detaljert. Det finnes også mer info å søke seg fram til på nettet ved behov. Selv om det kan bli spesielt, besvarer, spesifiserer og utdyper jeg dette en gang til, og tilføyer flere linker som dokumentasjon.

Del skrev:
terjejh skrev:Såvidt meg bekjent har PTC's Pro/Engineer ingenting av AEC applikasjoner og har vært uaktuelt for oss. Dette er først og fremst et modelleringssystem for MCAD.
Det er en CAD applikasjon som diskutabelt er på høyde med AutoCAD. Det er ingen tilfeldig applikasjon som jeg slenger opp, det er et veloverveid forslag gitt den svært begrensede forklaringen på ditt CAD bruksområde.


Hm, 'på høyde' i hva? Har du link til PTC som dokumenterer at Pro/E har AEC applikasjoner med tilpasninger for norske forhold, norske byggestandarder og forskrifter? AEC applikasjoner omfatter mye mer enn enkle symbolbiblioteker for bransjen.

Autodesk som CAD markedsleder, har i mine øyne vært omtrent like proprietære og egoistiske på sitt område som Microsoft. Likevel, etter oppkjøpet av Cad-Point byggapplikasjoner for noen år tilbake, ble AutoCad - og nå mer det BIM/IFC-kompatible Revit, blitt de dominerende AEC applikasjonene på markedet.

PTC (Parametric Technology) som utvikler Pro/E, overtok også Medusa og CADDS fra CV (Computer Vision) for flere år tilbake. Spesielt Medusa som kom i konkurranse med Pro/E, ble nedprioritert, fikk ikke markedsføring og ble bortgjemt på PTC's hjemmeside. Heldigvis overtok Cad-Schroer rettighetene til Medusa fra PTC, og har fornyet systemet med mye nyutvikling i Medusa4 inklusive Linux port. Likevel er det ikke lett å ta igjen mange tapte år for et CAD/PDS system, som en tid var blant klassikerne og kanskje det mest populære systemet i Europa og Skandinavia.

Har du link til PTC som dokumenterer at PTC Pro/E vil ha aktiv støtte for Linux? Meg bekjent har de egentlig aldri markedsført Solaris og Linux støtte særlig aktivt, utover minimum mht sin Pro/E kundebase. Det synes også som om PTC er i ferd med å bli Windows-only og har varslet at Solaris, HP-UX og Linux støtten avsluttes.
http://www.ptc.com/partners/hardware/cu ... upport.htm
http://www.ptc.com/WCMS/files/77552/en/proewf5.pdf

Jeg spurte spesifikt om Hva AEC var, men fikk et svært ullent svar.

Jeg ga deg 'en definisjon og link som viste at dette gjaldt Bygg og anleggsbransjen (BAE). Spesifikt for arkitekt og ingeniør-bransjen er betydningen
    A=Architechture
    E=Engineering
    C=Construction
ofte i en integrert, flerdisplin prosjekteringsgruppe av minimum
    Ark=Arkitekt(er)
    Rådgivende Ingeniører innen
    RIB=Byggeteknikk (inkl. Konstruksjon)
    RIV= VVS (varme, ventilasjon, sanitær)
    RIE=Elekro (EL)

Her en oversiktstabell som sammenligner noen (ikke alle) CAD systemer for (mht.) AEC. Av spesiell interesse er det å liste opp systemene etter følgende kategorier:
    2D/3D/AEC (Pro/E ikke AEC)
    POSIX (Pro/E's 'Some' viser til at Linux og Solaris utgår)
    BIM (Building Information Modelling)
    IFC (Industry Foundation Classes)
http://i1.no/09ud/

Integrert, multifaglig samprosjektering handler også i høyeste grad om krav til data-kommunikasjon og datautveksling mellom forskjellige systemer. Prosjektering mot 'en felles informasjonsmodell (BIM/IFC) skal følge byggverket og oppdateres gjennom dets levetid, bl.a for Forvaltning Drift og Vedlikehold (FDV).
Her norske Statsbyggs portalside som forklarer/viser hva BIM er
http://www.statsbygg.no/FoUprosjekter/B ... onsmodell/
Her et IFC demoeksempel med integrert, multidisiplin prosjektering
http://iai.no/demo/Munkerud_demo.htm

Jeg registrerer at du ikke kommenterer Abaqus i samme åndedrag.

Har du link som dokumenterer at Abaqus har AEC applikasjoner med tilpasninger for norske forhold, og sjekker mot norske bygningsstandarder og forskrifter?
Som jeg før sa; finnes det mange (de fleste) generelle CAD og Analyse-systemer. Uten nevnte tilpasninger blir ikke disse egnet eller konkuransedyktige nok for AEC (BAE) prosjektering her i landet. Dette omfatter som her også Finit Element Modellering/Analyse systemer (FEM/FEA).
Her et par lister over FEM systemer
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fi ... e_packages
http://www.softscout.com/software/Engin ... C/all.html

Når det er sagt, har nok bransjen vært for avhengige av et par-tre programleverandører her i landet, som har basert sine tilpasninger bare på Windows-baserte programmer. Nå har jeg håp om at når Eurocode standardene blir implementert framover også her i landet (NS-EN), vil det bli økt konkurranse via flere alternativer (systemer/plattformer) fra flere europeiske leverandører.
Som eksempel er her en oversikt over de vanlig brukte systemene på området her i landet:
http://www.nois.no/?aid=9072525
http://www.focus.no/produkter/produkter.html
http://www.ove-sletten.no/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]