En god guide/hjelp burde være veldig basert på distribusjonen føler jeg, som f.eks Mandriva burde ha en veldig god oversiktlig hjelp for rpmdrake (pakke håndtereren), drakconf (system config) og ellers de andre verktøy som måtte være spesielt
(Mandriva er som eksempel kun fordi det er hva jeg bruker for tilfellet)
Samt burde det også være en god oversikt over terminal kommandoer for pakke oppdateringer/installeringer/fjerning osv for distribusjonen
Etter dette burde det finnes svar på standard spørsmål som
Hvordan installere driver for skjermkort ?
Hvordan få java, flash, multimedia til å fungere
De burde også tilpasse guiden/help filen etter de mest ofte spurte spørsmål (FAQ)
dette ville muligens ha fått folk til å finne hjelpe filen lettfattelig og enkel å bruke.. Den skal ikke inneholde for mye informasjon, og den må ha søkemuligheter og bruke søke funksjoner folk er vant med å bruke, som f.eks googles funksjoner
Avslutningsvis må guiden inneholde linker til det mest essensielle
- Support/Hjelp
- Wikipedia (om tilgjengelig)
- IRC informasjon
- Pakke informasjon
- Bugliste (Som mandrivas Errata som er eksepsjonelt bra og oversiktlig)
Jeg elsker det nye fenomenet som har kommet på de fleste distroer i det siste, nemlig slides under installasjon.. For å virkelig dra nytte av dette med slides burde de heller brukes mot informasjon og ikke skryt (som Mint f.eks)
Ett eksempel jeg ser for meg er en slide som sier noe som
"I vår brukerguide på side 32 finner du oversikt om hvordan du setter opp ditt system for multimedia"En annen slide kunne vært
"Se side 34 i vår guide for å sette opp drivere for ditt videokort"Dette ville faktisk ha satt litt fokus på guiden/hjelpe filen og som resultat ville de som faktisk har behov for å lese den gjort nettopp det.....LEST DEN... Filen/guiden kunne godt ha autostartet ved første login også.
Ting kan gjøres lett, og ting kan gjøres vanskelig, ofte er det letteste det beste og det vanskeligste årsak til frustrasjon.
Nei til for mye uvesentlig informasjon, heller passe menge med VIKTIG informasjon som folk faktisk får lyst til og / gidder å lese.
Avslutningsvis så tror jeg personlig at folk begynner å bli vant til å bruke Google osv som verktøy for informasjon, men det skjer at de ikke finner svar på det de leter etter og da søker andre steder (irc, forum osv) Hvis nå en hjelpefil hadde klart og tydelig vist hvilke informasjonskilder som finnes tilgjengelige for distribusjonen (og de er ofte mange) hadde "neewbsen" i det minste hatt ett utgangspunkt
Bare ramblings og tanker fra en overtrøtt Haldenser, men anyway