Håndbok i Ubuntu 10.04

Re: Håndbok i Ubuntu 10.04

Innleggav terjejh » søn 17.01.2010 19:00

Jeg ønsker ikke å fyre opp i diskusjonen som har vært, da jeg egentlig ikke forstår hvorfor den oppstod.

Om noen mener også nybegynnere bør gjøre et minimum av hjemmelekse, før de slenger ut lite gjennomtenkte og lite forberedte spørsmål på et forum, ser jeg heller ikke noe galt i. Jeg har samtidig forståelse for og tålmodighet med at nybegynnere og tildels erfarne brukere (inklusive meg selv) av og til kan komme i tidsnød og prøver å få noen raske tips til å angripe et prekært problem. Tips her kan likesåvel som en direkte løsning, være lenker til annen god dokumentasjon, som andre har funnet nyttig. Det også jeg synes blir dumme spørsmål, er når samme bruker(e) går igjen med samme (type) spørsmål gang etter gang - et tegn på at tidligere svar og løsning ble mottatt for uanstrengt - og uten å ha bidratt til læringseffekt. For ikke å snakke om at mens noen bruker tid på å hjelpe, så har spørreren hoppet over på "neste" distribusjon uten å varsle om det! Det er som å flakse fra det ene til det andre med harelabb.

Det jeg egentlig er mest forundret over er at Ubuntu tydeligvis ikke har hatt en begynnerguide inkludert med systemet tidligere. Selv anskaffer jeg av prinsipp aldri et produkt, Linux eller annet, uten at det leveres med tilfredsstillende brukerdokumentasjon. Selv om wikier, support KBS og howtoer på Internett er tilgjengelig og nødvendig å søke opp for mer spesielle ting, skal minimum basis manualer for bruker og for administrasjon finnes som lokale filer (i tillegg til man referansen).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Comprehensive

Innleggav omaha » søn 17.01.2010 19:52

@ daghenningsorbo:

En av de sakene jeg misliker med Windows - inkludert W7 - er den omfattende mengden tekst som er tilgjengelig - gjerne hjelpetekst som ikke hjelper det grann. Det blir omtrent som kriminalromaner/noveller uten forbrytelse, plott og oppklaring.

Det minner meg om noen runder med ISOsertifiseringer jeg har vært involvert i - hvor manualene blir "filosofiske" uten å fungere som hjelpemiddel i driften. Et sted tror jeg vi dumpet 60 hyllemetre med rent vrøvl og erstattet det med 5 hyllemetre vi kunne bruke til noe. :)

@ QtanJ:

Jeg tolker "comprehensive" som at guiden er ment gi god dekning for relevante problemstillinger for en ny bruker. F.eks i detalj beskrive hvordan en får et spesifikt grafikkort eller wifikort til å fungere - eller å komme seg på nett med HSDPA.

Slik jeg ser det er det tematikken som vil være begrenset, og det samme gjelder forsåvidt dybden. Jeg håper som sagt at de lager en "ren" og forståelig guide - med gode referanser til dypere stoff. Det er viktig at en slik guide er oversiktlig og skrevet med et forståelig språk.

Jeg ser absolutt ingen grunn til noen beklagelser - en vil alltid tolke hva en leser litt forskjellig og ta utgangspunkt i egen fortolkning. Jeg skal ikke påstå at jeg har tolket artikkelen eller Ubuntu's intensjoner riktig - men en må nå engang argumentere i forhold til hvordan en leser artikkelen. :)

Det er grusomt kjedelig når alle er enige om alt hele tiden - indikerer stagnasjon.
medlem i 205 måneder
 

Re: Comprehensive

Innleggav Soerboe » søn 17.01.2010 21:50

omaha skrev:@ daghenningsorbo:

En av de sakene jeg misliker med Windows - inkludert W7 - er den omfattende mengden tekst som er tilgjengelig - gjerne hjelpetekst som ikke hjelper det grann. Det blir omtrent som kriminalromaner/noveller uten forbrytelse, plott og oppklaring.

Det minner meg om noen runder med ISOsertifiseringer jeg har vært involvert i - hvor manualene blir "filosofiske" uten å fungere som hjelpemiddel i driften. Et sted tror jeg vi dumpet 60 hyllemetre med rent vrøvl og erstattet det med 5 hyllemetre vi kunne bruke til noe. :)


Nå sier ikke jeg at man i Linux må fylle opp slike introer med meningsløst pjatt som du henviser til. Men jeg tror at det ville være nyttig for en nybegynner å få litt helt grunnleggende informasjon om systemet som nettopp er installert.

Typisk noe på formen:

§ Velkommen til Ubuntu/openSUSE/Mandriva/etc
- Gratulerer med nytt operativsystem
- Hva er Linux?

§ Generell info
- Hvor lagrer jeg filene mine?
- Hva er hva i Linux?
- Hvordan fungerer designet til distroen?
- Etc.

§ Programmer
- Hvilke programmer brukes til hva?
- Hvor finner jeg programmene?
- Hvordan installerer jeg nye programmer?
- Etc.

§ Mer hjelp
- Hvor finner jeg mer hjelp?
- Vise til brukerhåndboka.
- Vise til nettsider/forum/IRC etc

Jeg tror det ville vært en kjærkommen informasjon for mange som er helt ferske på Linux.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Håndbok i Ubuntu 10.04

Innleggav terjejh » søn 17.01.2010 23:42

@daghenningsorbo
Jeg tror jeg skjønner hva du mener; mer lett tilgjengelig hjelp, kanskje også en live video intro og 'hot on topic' hjelp. Ingen kan være uenig i at dette kan bli bedre på Linux, spesielt for nybegynnere.

Men selv synes jeg det er ganske bra på openSUSE allerede. I tillegg til alle håndbøkene (manualene) som er tilgjengelig og som jeg viste til ovenfor i min første kommentar, vil jeg legge til følgende.
På openSUSE 11.2 Gnome ligger System>Hjelp lett tilgjengelig fra Geco-menyens (eller fra den tradisjonelle programmenyen om man bruker den). Dette aktiverer Gnome skrivebordets Help-browser, der man kan bla og søke i mange aktuelle emner, jfr. vedlagte skjermbilde:

Bilde

Tilsvarende vil være tilgjengelig om jeg logger inn i en KDE4 sesjon. Selv om skrivebords-implementeringene nok varierer noe mellom distribusjonene, ville jeg anta at tilsvarende eller lignende er tilgjengelig på Ubuntu og andre distribusjoner?

Utover dette har som kjent flere applikasjoner online browser-hjelp. I OpenOffice.org kan under Verktøy>Innstillinger>Generelt aktiveres Utvidede hjelp/tips. En hjelpeagent vil da poppe opp en kort forklaring i en notatlapp for hver verktøyknapp, når man peker på dem (hot topic).

Et annet tips jeg av til tar meg tid til å følge for nye distribusjoner eller versjoner, er et visuelt slideshow under installasjonen (istedenfor listing av enkeltpakker) som forteller om Linux versjonen og nye applikasjoner.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Håndbok i Ubuntu 10.04

Innleggav omaha » søn 17.01.2010 23:46

@daghenningsorbo: Er helt enig med deg i det jeg :-)

Det var bare en tanke som streifet meg i det jeg skrev: Jaggu er det mye tekst i W7 til å være et OS som ikke er tekstbasert *L* Det eneste som mangler er at en må huke av at en har lest en idemnity clause før en får lese hjelpesidene :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Håndbok i Ubuntu 10.04

Innleggav Tertitten » man 18.01.2010 0:21

En god guide/hjelp burde være veldig basert på distribusjonen føler jeg, som f.eks Mandriva burde ha en veldig god oversiktlig hjelp for rpmdrake (pakke håndtereren), drakconf (system config) og ellers de andre verktøy som måtte være spesielt

(Mandriva er som eksempel kun fordi det er hva jeg bruker for tilfellet)

Samt burde det også være en god oversikt over terminal kommandoer for pakke oppdateringer/installeringer/fjerning osv for distribusjonen

Etter dette burde det finnes svar på standard spørsmål som
Hvordan installere driver for skjermkort ?
Hvordan få java, flash, multimedia til å fungere

De burde også tilpasse guiden/help filen etter de mest ofte spurte spørsmål (FAQ)
dette ville muligens ha fått folk til å finne hjelpe filen lettfattelig og enkel å bruke.. Den skal ikke inneholde for mye informasjon, og den må ha søkemuligheter og bruke søke funksjoner folk er vant med å bruke, som f.eks googles funksjoner

Avslutningsvis må guiden inneholde linker til det mest essensielle
- Support/Hjelp
- Wikipedia (om tilgjengelig)
- IRC informasjon
- Pakke informasjon
- Bugliste (Som mandrivas Errata som er eksepsjonelt bra og oversiktlig)

Jeg elsker det nye fenomenet som har kommet på de fleste distroer i det siste, nemlig slides under installasjon.. For å virkelig dra nytte av dette med slides burde de heller brukes mot informasjon og ikke skryt (som Mint f.eks)
Ett eksempel jeg ser for meg er en slide som sier noe som "I vår brukerguide på side 32 finner du oversikt om hvordan du setter opp ditt system for multimedia"
En annen slide kunne vært "Se side 34 i vår guide for å sette opp drivere for ditt videokort"
Dette ville faktisk ha satt litt fokus på guiden/hjelpe filen og som resultat ville de som faktisk har behov for å lese den gjort nettopp det.....LEST DEN... Filen/guiden kunne godt ha autostartet ved første login også.

Ting kan gjøres lett, og ting kan gjøres vanskelig, ofte er det letteste det beste og det vanskeligste årsak til frustrasjon.

Nei til for mye uvesentlig informasjon, heller passe menge med VIKTIG informasjon som folk faktisk får lyst til og / gidder å lese.

Avslutningsvis så tror jeg personlig at folk begynner å bli vant til å bruke Google osv som verktøy for informasjon, men det skjer at de ikke finner svar på det de leter etter og da søker andre steder (irc, forum osv) Hvis nå en hjelpefil hadde klart og tydelig vist hvilke informasjonskilder som finnes tilgjengelige for distribusjonen (og de er ofte mange) hadde "neewbsen" i det minste hatt ett utgangspunkt
Bare ramblings og tanker fra en overtrøtt Haldenser, men anyway :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Håndbok i Ubuntu 10.04

Innleggav huftis » ons 20.01.2010 20:56

Til orientering har Mandriva nettopp ei slik fin elektronisk brukarhandbok om dei ulike (grafiske) oppsettverktøya som Tertitten etterlyser. Du finn denne under «Hjelpetekstar → Mandriva Linux DrakXTools-brukarhandbok på engelsk», saman med dei andre handbøkene.
medlem i 194 måneder
 

Innså nettop at min siste

Innleggav Tertitten » fre 22.01.2010 12:29

Innså nettop at min siste postering var rimelig overflødig da jeg stort sett gjentok hva daghenningsorbo allerede har sagt i sin siste post :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Håndbok i Ubuntu 10.04

Innleggav Sulle » lør 23.01.2010 8:22

Blir supert :D

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Forrige

Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]