De 9 mest betydningsfulle hendelsene i historien til Fri pro

De 9 mest betydningsfulle hendelsene i historien til Fri pro

Innleggav Soerboe » tor 21.01.2010 10:15

Pingdom.com lister opp hva de mener er de viktigste hendelsene i historien om fri programvare og åpen kildekode.

For mange er nok listen både ufullstendig og mangler mange viktige begivenheter og prosjekter, men den gir, med bare 9 hendelser, et visst innblikk i hvordan miljøet rundt og holdningen til åpen kildekode har utviklet seg fra den spede begynnelse og frem til i dag.

1980 - Usenet blir startet
Miljøet rundt åpen kildekode hadde ikke kommer så langt og blitt så spredt over hele verden som det er, uten en samarbeids- og kommunikasjonskanal som Usenet.

1983 - Richard Stallman starter GNU
Grunnleggeren av Free Software Foundation (FSF, i 1985) startet et stort samarbeidsprosjekt kalt GNU som har resultert i et stort antall av god fri programvare. GNU General Public License (GPL) kom også som et resultat av Stallman og FSF.

1989 - 386BSD blir påbegynt
BSD Unix var ikke et helt fritt operativsystem. 386BSD, som var et resultat av William og Lynne Jolitz, var en fri utgave av BSD. Dette har senere resultert i FreeBSD, OpenBSD og NetBSD.

1991 - Linus lager Linux
Linus Torvalds versjon av Minix-kjernen, som etterhvert ble kalt Linux, ble grunnlaget for mye av det som videre skulle handle om åpne operativsystemer. Sammen med GNU ble Linux satt sammen til en helt fritt og åpent operativsystem.

1993 - Red Hat blir stiftet
Red Hat er en firma som har vist at det går an å tjene penger på noe som i utgangspunktet er åpent og fritt.

1994 - MySQL-prosjektet starter
MySQL er i dag et av verdens største og ledende databasesystemer. I 2009 fantes det mer enn 11 millioner installasjoner av MySQL.

1996 - Apache overtar webben
Apache webserver har bevist at et prosjekt med åpen kildekode kan dominere et marked. Apache er desidert den meste brukte webserveren i verden og det har den vært siden starten.

1998 - Firefox oppstår
Netscape beslutter å frigi koden til sin nettleser og starter Mozilla som et open kildekode-miljø. Etterhvert kommer nettleseren Firefox til verden, som i dag er den mest brukte nettleseren etter Internet Explorer.

2004 - Ubuntu ser dagens lys
Ubuntu kom som et friskt pust inn i rekken av Linux-distribusjoner, særlig med fokus på brukervennlighet. Ubuntu ble fort populært og er i dag den mest brukte distroen, særlig på skrivebordet. Andre distribusjoner har måttet sette mer fokus på brukervennlighet og design etter Ubuntus inntog og dette har vært med på å styrke Linux generelt.


Kilde:
http://royal.pingdom.com/2010/01/15/the ... e-history/
Sist endret av Soerboe den tor 21.01.2010 10:49, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Godt sammensatt liste

Innleggav omaha » tor 21.01.2010 12:49

Jeg synes denne listen gir et relativt godt bilde.

GNU/Stallman's viktighet illustreres ganske godt i form av at han er et yndet hatobjekt. GPL er brysom for endel, og da er det om å gjøre å underminere Stallman for å redusere betydningen av GPL. Sant nok - han står lagelig til for hogg av og til, men jeg har ved mange anledninger tittet på hva han faktisk sier og sammenlignet med hvordan uttalelsene presenteres av dramaqueens i media. Manglende proposjoner er en gjenganger, og det reflekteres i debatter omkring Stallman hvor latterliggjøring er en gjenganger.

Pleide å kjøpe lisens for Opera før Firefox dukket opp, men holdt meg til Opera nokså lenge. Nå har jeg vippet tilbake og bruker stadig mer Opera i påvente av "de lette browserne" Rekonq/Arora.

Men Firefox var bra (dog ikke uten problemer), og ikke minst synliggjorde de endel svakheter med bl.a sites tilpasset IE og de har hele tiden lagt press på tilbydere mht økt bruk av åpne standarder.

Ubuntu er det også mange som misliker sterkt. Noen ønsker fortsatt at Linux skal være eksklusivt (geeky) - andre tåler ikke at "deres" distro havner i skyggen.

De var ikke først ute med "lettinstallert Linux", men det var Ubuntu som populariserte det. De aller fleste har kopiert prinsippene som Ubuntu populariserte - ikke minst kritikerne.

Ubuntu har skavanker som alle OS og distroer har, men ettersom de har såpass stor brukermasse vil også mange finne evt problemer som ikke nødvendigvis er distrospesifikke - men som allikevel blir assossiert som Ubuntuproblemer.

En kommer ikke utenom at Ubuntu bragte Linux til et mye større publikum. Det er et svært viktig bidrag til Linux og åpen kildekode.
medlem i 204 måneder
 

Re: De 9 mest betydningsfulle hendelsene i historien til Fri pro

Innleggav KMJ » tor 21.01.2010 14:00

Ganske grei liste, kan kanskje være litt uening med noen av punktene.



Og det er i hvertafall en stor feil der: "Linus Torvalds versjon av Minix-kjernen". Det nærmeste Linux noen sinne har vært Minix er vel at Linus bruket Minix som verktøy i starten.



Det er også et par grove mangler, som er viktigere enn flere av punktene på listen.



1996 - KDE blir startet

KDE prosjekte beviser både at det er mulig å lage en moderne dektop på X-Window Systemet og at det er mulig å gjøre som åpen kildekode.



1997 - Eric S. Raymond gir ut The Cathedral and the Bazaar

En beskrivelse av teorier om åpen kildekode utviklings modellen samnelignet med vanlig modellen for komersiell utvikling, og hvordan de fungerer. Det ble en av hoved inspirasjonene som førte til at Netscape beslutter å frigi koden til sin nettleser.









Sist endret av KMJ den tor 21.01.2010 14:01, endret 1 gang

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: De 9 mest betydningsfulle hendelsene i historien til Fri pro

Innleggav QtanJ » tor 21.01.2010 15:53

Eg gjorde eit forsøk på å installera red hat linux alt på eit tidspunkt mellom 2000 og 2002 på maskinvare som var tre/fire år på den tida. Eg gjorde ikkje heimeleksa mi ved å sjekka maskinvara på førehand så det heile endte med at eg formaterte harddisken på nytt og reinstallerte windows. Dette hadde eg gjort tre/fire gonger tidlegare. Eg var dårlegare førebudd på linux enn nye brukarar var oppfordra til i 2006 då eg prøvde linux igjen. Denne gongen klarte eg det.

Då eg såg Ubuntu i lista her reagerte eg først på at det var nemnt, men med tanke på erfaringa mi frå tidlegare trur eg kanskje det kan ha noko for seg likevel. Kanskje eg ikkje hadde vorte interessert i Linux utan Ubuntu? Men eg følgde ikkje med på linux før overgangen i 2006. Linux-interesse dei plassane eg hang på internett var viktig. Sidan wikipedia seier om lag 30% marknad for skrivebordslinux alt for 2006 trur eg erfaringane deira frå 2005 og tidleg 2006 var viktig for meg.

Eg veit ikkje kor viktig det er, men kva med Openoffice frå og med juli 2000(då koden vart frigitt)? Trur eg begynte å bruka det i 2005 rett før 2.0-versjonen. Openoffice er vel ein av dei mest brukte prosjekta for vanlege brukarar dersom me ser bort i frå firefox.
medlem i 209 måneder
 

Re: De 9 mest betydningsfulle hendelsene i historien til Fri pro

Innleggav geirergoy » tor 21.01.2010 20:03

Jeg tror bredbånd har hatt stor betydning for utbredelsen av Linux.
Windows fikk man jo på plate når man kjøpte PC.

Selvsagt hadde jeg hørt om Linux, men jeg fikk ikke prøvd det før et datablad ved navn PC-PRO hadde vedlagt en DVD med Mandrake Linux.
Jeg kjøpte umiddelbart en harddisk-skuff på Clas Ohlson, og kunne sette inn enten Mandrake eller Windows-disken alt etter hva jeg trengte.

På den tiden funket det dårlig å prøve å laste ned Linux.
Riktignok har Canonical tilbudt gratis plater, og man kunne kjøpe Linux i nettbutikker.
Men det å kunne laste ned og prøve distroer utgjorde forskjellen for mange, tror jeg.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]