Flash, misnøyen er gjensidig

Flash, misnøyen er gjensidig

Innleggav ak » tor 28.01.2010 14:57

Vi som bruker noe annet enn Windows er sjelden fornøyd med Adobe Flash. Produktet har en tendens til å spise opp alle ressurser som er tilgjengelig, få nettleseren til å henge og har hatt en del sikkerhetsfeil opp gjennom årene. Men misnøyen er gjensidig, utvikler Mike Melanson klagde for noen år siden at det var veldig vanskelig å forholde seg til alle lydsystemene som finnes for Linux.

Det er vel relativt sjelden nå at lyd ikke fungerer med Flash, og Adobe har nå økt ambisjonene og vil akselerere videoavspilling på Linux. HTML 5, som i stor grad gjør Flash unødvendig på nettsider som Youtube, har uten tvil fått fart på denne prosessen. Forhåpentligvis vil HTML 5 og SVG (vektor grafikk) føre til redusert bruk av Flash over tid.

Men det er likevel verdt å merke seg kritikken fra Mike om hvor vanskelig det er å utvikle programmer for Linux hvis man skal bruke maskinvaren som er tilgjengelig. Hans innlegg er interessant fordi det gir en kortfattet oppsummering av dagens arkitektur, fra perspektivet til en som ikke er direkte involvert i disse bibliotekene.

Her har Microsoft faktisk gjort en relativt god jobb med DirectX Video Acceleration, og Linux / X.org må få gjort det samme hvis man ønsker at andre enn VLC og Mplayer utviklerne skal klare å henge med.

Bloggen ble funnet via Phoronix, som også har en kommentar.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Mozilla deaktiverer Flash for Maemo

Innleggav omaha » tor 28.01.2010 15:09

Mozilla skal visstnok deaktivere Flash for Maemo som default - kan aktiveres i about:config. Så lanseres et tillegg som lar brukerne velge hvilke nettsteder de vil ha Flash aktivert for.

Jeg ser frem til en reduksjon i Flashbruk - og ser helst at spredningen av Silverlight også begrenses så mye som mulig.

Det er EN av grunnene til at jeg ikke bejubler Moonlight.

NRK Beta drar en litt lettvint en - og foreslår Moonlight/Silverlight for OSX/Linux. Jeg synes det er litt rart all den tid det er unødvendig for begge platformene for å se NRK nett-tv og filmklipp.

Men hvem vet? Kanskje de ønsker å gjøre oss kompatible med TV2 Sumo? ;)
medlem i 205 måneder
 

Apple kommer heller ikke til

Innleggav ak » tor 28.01.2010 15:20

Apple kommer heller ikke til å ha Flash på iPad. Nå tror jeg ikke at iPad kommer til å forandre verden på noen som helst måte, men siden Flash heller ikke finnes for iPhone så er det et problem for Adobe.

Håper SVG og JavaScript setter spikeren i kista på både Silverlight og Flash. Håper ihvertfall at vi ikke får se Silverlight på Apples produkter.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Flash, misnøyen er gjensidig

Innleggav HenrikWL » tor 28.01.2010 15:56

Manglende flash-støtte er en feature. Forhåpentligvis går flere og flere den veien, for da tvinger vi den møkka bort fra webben.

Brukerens avatar
medlem i 180 måneder
 

tja

Innleggav lessthanjake » tor 28.01.2010 16:42

Problemet er vel heller at de insisterer på å kompilere programvaren sin selv. Hører kun utviklere av lukket programvare som klager over mangfoldet i GNU/Linux-verden. Finnes da mange mange mange flere prosjekt enn MPlayer/VLC som klarer å utnytte maskinvaren i en datamaskin, og de fleste av de har vel ikke en brøkdel en gang av utviklerantallet til Adobe :/ Men å skylde på andre er jo alltid greit, når det er noe man ikke får til!!
Sist endret av lessthanjake den tor 28.01.2010 16:43, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Bruker Adobe 64 bits Alpha i

Innleggav viking60 » fre 29.01.2010 10:20

Bruker Adobe 64 bits Alpha i min mandriva 64 bit. Fungerer fint der med FF og Opera. Så selv om de klager så får de det til:)

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Programering for Linux er komplisert

Innleggav MrKane » fre 29.01.2010 11:56

Jeg ser godt problemet til Adobe. Det er komplisert å programmere for Linux. Et selskap som satser seriøst er nødt til å hardlinke det meste.

Nå er jeg heller ikke enig i at flash er noe som kommer fra underverdenen. Det finnes svært mye artig å bra i Flash og det ER et kross platform verktøy som gir meg som Linux bruker tilgang til mange artige saker. Det finnes feks et utall spill som barna mine bruker som er flash basert. HTML5 er så langt jeg forstår bare en begrenset erstatning for flash/silverlighet og det er laaangt frem til den er standardisert.

Det er mange avvikende API'er og API'ene er aldri stabile. Si mye stygt om Microsoft, men de sørger for bra stabilitet for programvareleverandørene. Det går år mellom hovedreleasene. Husk at det er ikke i programeringsspråk den store kostnaden ligger, den ligger i å ha kjennskap til biblioteksstrukturer/API'er.

Når man så i tillegg har forskjellige pakkeformater og filstrukturer for de forskjellige distroene så er helvete komplett for en seriøs bedrift.

Fra mitt ståsted, som holder på i openSUSE core testing team, så er Linux på desktoppen en lek for spesielt interesserte på grunn av disse anarkistiske tendensene. Knallbra for teknisk interesserte (som meg), men bortimot ubrukelig for bedrifter og hvermansen dersom de ikke har et begrenset virkeområde.

Når en kommer til devicer så er situasjonen annerledes. Her vrimler det av Linux baserte enheter. Da har leverandøren kontroll fra a til å og de kan selv bestemme når og hvordan de vil ta endringer i systemet. Derfor fungerer det greiere for distribusjoner som feks Maemo, men også for spesialiserte enheter som PLS systemer, settop bokser ol.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Flash, misnøyen er gjensidig

Innleggav omaha » fre 29.01.2010 13:19

...men Flash brukes jo på langt flere områder enn nødvendig. Jeg tror ikke det er noen som mener at Flash ikke kan/bør brukes til noe som helst. Men om en nå slipper disse greiene for de mer "banale" bruksområdene ville det være nyttig for de fleste.

Når det gjelder variasjon mellom distroer er det greit å skille mellom de utfordringer en får når en hopper mellom distroer - selvpåført pine - og en bedrift som holder seg til et meget begrenset utvalg.

En bedrift er derfor ikke eksponert for variasjon mellom distroer slik den som har Linux som hobby og bytte som spesialitet. Dersom de ikke er ute og sykler må vite. Så kan en dra mobile enheter inn i ligningen. Der er situasjonen den samme uansett hva en velger som standard. En mobil enhet vil uansett avvike fra PC og server.
medlem i 205 måneder
 

Bedrifter som holder seg til en distro

Innleggav MrKane » fre 29.01.2010 15:40

omaha: En bedrift er derfor ikke eksponert for variasjon mellom distroer slik den som har Linux som hobby og bytte som spesialitet. Dersom de ikke er ute og sykler må vite. Så kan en dra mobile enheter inn i ligningen. Der er situasjonen den samme uansett hva en velger som standard. En mobil enhet vil uansett avvike fra PC og server.

Av erfaring som IT sjef for 80 ingeniører som benyttet diverse variasjoner av Linux klarer bedriften seg bra med tanke på de applikasjoner som de får gjennom distroen eller som er laget av leverandøren for å passe med distroen. Problemene kommer fort med feks Ubuntu som mange kommersielle applikasjoner ikke støtter(et) eller openSUSE. For kommersielle støtter gjerne SLES og RedHat.

Det er derimot leverandøren av applikasjoner som sliter mest for å kunne støtte mange varianter med stadig endrede API'er, biblioteksvarianter, filsystemer, endrede pakkesystemer ++. Ikke bare lukket programvare, men også open source prosjekter bruker mer energi en nødvendig for å tilfredsstille X antall distribusjoner.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Jepp du har nok rett der.

Innleggav viking60 » søn 31.01.2010 13:50

Jepp du har nok rett der. Skal du pruke proprietær programvare for linux så er det redhat som gjelder.
Men den kan du da også ta i bruk i Suse?

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 

Re: Flash, misnøyen er gjensidig

Innleggav KMJ » søn 31.01.2010 15:38

MrKane:
Problemene kommer fort med feks Ubuntu som mange kommersielle applikasjoner ikke støtter(et) eller openSUSE.


Det er i og for seg ikke så rart heller, endringer skjer også raskere på disse distribusjonene og de har ikke spesielt lang tid med support. Selv om de sier det, så er det ymse hva som kommer etter neste revisjon er gitt ut. Det er også noen en i utgangspunktet bør ta høyde for om man velger en av dem, man må regne med oppgradering/nyinstalllasjon etter 1,5 til 2 år. Hjemmer er det ikke noe stort problem, men har en ansvar for noen dusin maskiner er det ikke så trivielt. Men i alle fall openSUSE støtter LSB, så kommersielle applikasjoner burde strengt talt ikke være så stort problem. om applikasjonsutviklerene har oversikt selfølgelig, og ikke har sedt seg blind på antallet distribusjoner.

MrKane:
Det er derimot leverandøren av applikasjoner som sliter mest for å kunne støtte mange varianter med stadig endrede API'er, biblioteksvarianter, filsystemer, endrede pakkesystemer ++

Det er det LSB kommer inn, det løser problemet med biblioteksvarianter som er det eneste problemet på lista som er reelt alvorlig. Og så lenge bibliotekene er rett, er ikke API noe problem heller. Filsystemet har vært definert i årevis, om man holder seg til FHS skal det ikke være noe problem(En distribusjonen som ikke takler det, er det noe fundamentalt feil på så den bør ikke vurderes). Pakkesystem har heller aldri vært noe problem, applikasjoner kan innstalleres uavhengig av dette(LSB har også en bit om det).


viking60:
Skal du pruke proprietær programvare for linux så er det redhat som gjelder.
Men den kan du da også ta i bruk i Suse?

Om de følger LSB, er det ikke noe problem. Men generelet å bruke RedHat pakker på Suse eller Mandriva for den del, har alldri vært en god idee. Selv om alle bruker RPM(Det er bare et filformat), er innholdet tilpasset distribusjonen(Eller LSB, og da er det ikke noe problem). Siden distribusjonen nødvendigvis ikke har de samme versjonen av biblioteker og andre avhengigheter vil dette kunne skape problemer.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]