Mister Canonical kontrollen over Ubuntu?

Mister Canonical kontrollen over Ubuntu?

Innleggav marky » fre 29.01.2010 22:13

Ifølge en artikkel på Cheesemedia.net, har den nyeste utgaven av Ubuntu (9.10) flere kritiske bugs enn noengang. Den sier også at mengden småbugs har gått ned siden 8.04, men at mengden kritiske feil stadig har gått opp. Det neste som blir sagt er at det ikke er veldig mange nye bugs i 9.10, men de nye kritiske bugsene oppstår ved en konflikt mellom flere bugs. Spørsmålet det da er mulig å stille seg er; Mister Canonical kontrollen over Ubuntu? Kanskje en nye distribusjon snart vil bli det neste store, eller kanskje Canonical rydder opp dette igjen i 10.04.
medlem i 174 måneder
 

Re: Mister Canonical kontrollen over Ubuntu?

Innleggav terjejh » lør 30.01.2010 0:45

Over tid vil det gå noe i bølgedaler for de fleste distribusjoner, noen versjoner er rett og slett dårligere enn andre. Hvor godt Linux-leverandørene greier å takle store forandringer og vanskeligheter, vil være avhengig av at de besitter og er istand til å egenutvikle dyktig, erfaren og solid engineering over tid.

For Ubuntus vedkommende kan det også være at hvetebrødsdagene nå er over, Canonical kan ha fått voksesmerter, sigarføringen og hypen kan ha vært vel høy - samtidig som kravene er blitt mer kritiske. Som eksempel hadde Mark Shuttleworth i fjor ambisjoner om å slå Mac OSX på desktop design, mens han heller først burde ta mål av seg å komme opp blant de beste Linux skrivebordene på området.

Ubuntus viktigste bidrag hittil, har etter min mening vært innpakning og markedsføring, og slik fått Linux budskapet mer kjent og solgt til nye brukere. Dette er viktig nok og ære være dem for det. Men så mye annet av substans og egenutviklede bidrag til Linux, har jeg ikke sett komme fra Canonical.

Spesielt nye brukere på Linux, og kanskje nettopp derfor, har hatt en tendens til å oppfatte at 'Ubuntu' nærmest har vært ensbetydende med begrepet 'Linux'. I virkeligheten finnes flere store og gode distribusjoner, pluss en hærskare av mange mindre, hver med sine tilhengere eller nisjer.

Erfarne brukere som har holdt på i en årerekke med Unix og Linux, også lenge før Ubuntu distribusjonen kom ut, lærer seg gjerne 'en hoveddistribusjon i dybden og holder seg til denne, uten å la seg rive med av skiftende vindretning og kortvarige popularitetsbølger. Det er ikke det samme som ikke å installere og prøvekjøre en og annen ny distribusjon innimellom (review, testing). Dette kvalifiserer imidlertid ikke til å gi seg ut som nærmest oppdaterte allvitere ved å dele ut facitsvar, synsing og anbefalinger blant flere distribusjoner for nye brukere.

Selv om Canonical 'ikke mister kontrollen over Ubuntu', er min spådom er at det neppe noen gang vil bli 'en enkelt stor distribusjon, som klarer å erobre opp mot halve brukermassen over tid. Det strider mot ønsket om valgfrihet og brukernes forskjellige meninger, smak og behag.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Mister Canonical kontrollen over Ubuntu?

Innleggav Tertitten » lør 30.01.2010 9:20

terjejh: er enig i alt du sier, men det er ikke vanskelig heller siden det rett og slett er fakta :)

Veldig bra innlegg. :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Mister Canonical kontrollen over Ubuntu?

Innleggav ak » lør 30.01.2010 13:51

Jeg valgte å ikke publisere dette innlegget på forsiden fordi jeg mener kilden er for svak, tallene som presenteres er ikke statistisk signifikante. I tillegg så har ikke kilden blitt lest godt nok, for konklusjonen til forfatteren taler markys sammendrag midt i mot:

So there you have it – despite what might be said, statistically, Ubuntu is not getting more buggy and is in fact improving when it comes to total open bugs and new bugs.


Her er årsakene til at jeg ikke har korrigert markys sammendrag:

Kritiske bugs:
Om en release har 0, 2 eller 3 kritiske feil er ikke statistisk signifikant. Du kan tegne så store grafer du vil, det betyr ikke at det er annet enn tilfeldig støy. Faktisk er dette tallet nå nede i to, en av de er et globalt Ext4 kernel problem, den andre handler om oppgradering av UbuntuOne klient. Det siste er neppe spesielt kritisk for andre enn Canonical.

New bugs:
Mange av feilene som rapporteres gjennom Launchpad er ikke Ubuntu spesifikke. Hvis det er feil som ligger i Gnome eller underliggende biblioteker så blir ikke de nødvendigvis fikset til en ny release. Dermed bør man egentlig forvente at antall nye feil går ned etterhvert som de gamle består.

Total Open Bugs:
Hardy Heron er nesten to år gammel og i stabil modus (i.e. nesten bare sikkerhetsfeil rettes), det vil si at det er langt flere som bruker den enn 8.10. Er det rart at den har samlet opp flere feil enn en 3 måneder gammel versjon? Igjen, tallgrunnlaget er ikke godt nok til å si om en økning i 18 åpne feil i forhold til forrige versjon i det hele tatt er statistisk signifikant. Man må også kontrollere for ny maskinvare (eksempelvis at Intel lanserer nye chipset) og endring i antall brukere.

@terjejh: Min erfaring er at de mer erfarne brukerne er mindre opptatt av distribusjon og godt kan hanskes med 4-5 stykker.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Mister Canonical kontrollen over Ubuntu?

Innleggav omaha » søn 31.01.2010 12:14

Jeg har til gode å se et OS uten svakheter, svake versjoner eller features jeg skulle ønske var inkludert. Jeg har mine "issues" med Ubuntu - men det betyr ikke at Ubuntu er uviktig.



Det kan være verdt å merke seg at brukere ser på b.la installasjonsprossess og oppsett som så viktig at Ubuntu velges fremfor andre distribusjoner.



Andre distribusjoner har merket seg brukernes prioriteringer og for ikke å sakke akterut har de fleste nå kommet med tilsvarende løsninger. Disse er tuftet på Ubuntu's popularisering av denne måten å installere på og det er bare positivt og naturlig at andre distribusjoner bruker litt forskjellige innfallsvinkler. Etter en stund vil dette spres til alle distroer.



Som en kuriositet kan en jo nevne at OpenSuse brukte lang tid på å lage noe som ifølge mange er bedre enn Ubuntu's installajon - og installasjonen regnes nå som en av OpenSuse's virkelige fordeler - gloss blir regelmessig fremhevet som et stort pluss i omtaler. Takk til Ubuntu.



En annen sak som har blitt forbedret en konsekvens av Ubuntu's popularitet er pakkehåndtering. Redusert treghet som følge av at brukere og og de som skriver om Linux kontinuerlig har kritisert dette - sammenlignet med Ubuntu.



Andre distroer måler seg mot - og konkurrerer med Ubuntu. Denne konkurransen er ganske enkelt en meget sterk drivkraft som gjør kvaliteten i distroene bedre overalt.



Erfarne brukere finner de distroene som passer dem best - men det er ikke ensbetydende med at deres valg vil være like klokt for brukere med annet erfaringsnivå og andre bruksområder. En forutsetning for å anbefale en distro er å ta hensyn til brukeren og ikke til egne preferanser. Selv anbefaler jeg svært skjeldent de distroene jeg bruker daglig til nye brukere. De passer meg, mitt bruk og min maskinvare - ikke nødvendigvis andres.



Det kan se ut som om at det er påkrevd med et eller annet elitestempel i pannen for å kunne uttale seg positivt om annet enn det som faller i den selvoppnevnte elitens smak.



For meg fremstår slike utfall som smålige og egosentriske forsøk på knebling av meningsytringer. Jeg er godt kjent med hersketeknikker som f.eks å fremstille andre som ignorante for å fremheve egen fortreffelighet - kanskje guruambisjonene er overveldende?



Slike hersketeknikker er banalt enkle å gjennomskue - det er ikke uvanlig at de et resultat av mindreverdighetskomplekser eller et ego som ikke matcher realitetene. Kjedelige greier og ingen ting å bry seg om.

















Sist endret av omaha den søn 31.01.2010 12:15, endret 1 gang
medlem i 204 måneder
 

Re: Mister Canonical kontrollen over Ubuntu?

Innleggav terjejh » søn 31.01.2010 20:45

Off-topic
Hm, jeg må visstnok ha truffet noen ømme tær. Det er påfallende at meningsutveksling om Ubuntu/Canonical skal følges opp av at openSUSE trekkes inn. Novell må ha blitt litt av en torn i øyet hos enkelte. Private korstog ved utdeling av karakterer til brukere eller distribusjoner, direkte eller indirekte, er avslørende.

Det er ærlig, åpent og kontrollerbart når folk konkret visualiserer og konkretiserer hvordan ting gjøres i den distribusjonen de bruker og kan best, og ikke omvendt.

Så til emnet:
De fleste, også nybegynnere - om de er interessert nok, kan lære seg å installere hvilket som helst OS. Slik er det i dag og slik var det da jeg begynte med Unix i 1984 og bare hadde CLI-konsoll til hjelp. De fleste nybegynnere på Linux har imidlertid Windows eller Mac bakgrunn, og for mange av dem har enkel, grafisk basert og automatisert installering og oppsettverktøy vært viktig for å bevare interessen lenge nok til å forbli Linux bruker.

Ingen mener eller har antydet at Ubuntu har vært uviktig, men det bør tåles å drøfte hva de har bidratt med til Linux konkret. Konkurransen mellom Linux distribusjoner har selvsagt og naturlig medført gjensidig påvirkning gjennom årene. Men at Ubuntu nærmest skal tildeles æren for evolusjonen av andre Linux distribusjoner som openSUSE, er å dra det vel langt. Spesielt gjengangeren "enkel installasjon for nybegynnere", kan trenge litt bakgrunn og konkretisering:

1984-
SunOS/Solaris ble en revolusjon i Unix verdenen med grafiske vinduer og enkel gui/text-basert installering utover 1985-95.

1994
Red Hat Linux og Suse Linux (Slackware basert) ble skapt, og er de eldste kommersielle Linux distribusjonene. Begge deler ble etter hvert tilgjengelige som iso eller ftp nedlasting for installasjon, jfr. Suse http://en.opensuse.org/Mirrors_discontinued_releases

1996
Suse Linux 4.2 med YaST installasjonsprogram og kontrollsenter med dobbelt brukergrensesnitt, ncurses (tekst) og et gui, som revolusjonerte enkel Linux installasjon og administrasjon. YaST2 er forfinet og videreutviklet og har vært og er et sentralt element i alle SUSE distribusjoner siden, desktop som server. Eksempler er integrerte partisjonerings og reparasjonsverktøy.

2003-2005
Etter å ha prøvd litt Red Hat Linux versjoner 5-9, ble jeg med på betaprogrammet av Sun's siste forsøk på å utvikle egen Linux, Java Desktop System (JDS/Linux), som var basert på SUSE Linux 8.x (2003). Mitt inntrykk og bekjentskap med SUSE Linux 8.2 og YaST sammenfaller godt med andre brukeres kommentarer http://www.icewalkers.com/Linux/Softwar ... Linux.html
http://osdir.com/screenshots/index.php?directory=yast

    * Det Red Hat sponsede Fedora prosjektet ble opprettet og basert på siste Red Hat Linux-9. Red Hat gikk over til den kommersielt støttede RHEL plattform.

    * Novell kjøpte SUSE som ble til deres Open Platform/SLE-løsning. SuSE Linux Professional 9.2 DVD iso ble fritt nedlastbar, Live CD/DVD kom og YaST ble OSS/GPL. Det Novell støttede openSUSE prosjektet ble videre opprettet, trolig påvirket av Fedora og ønsket om egen community utvikling.

    * Det Canonical sponsede Ubuntu prosjektet ble opprettet, første versjon 4.x i 2004. Først i Ubuntu v. 6.0.6 i 2006 kom det en grafisk installer, 10 år etter at YaST så dagens lys på SUSE.

    * Det Sun sponsede OpenSolaris prosjektet ble opprettet. Så er alle nevnte omtalt, uten å ta med flere i denne sammenhengen.
Konklusjon
Selv om enkel/automatisert installasjon er mer enn en grafisk installer, så er den en vesentlig del for nybegynnere - og med avanserte valg også for viderekomne. Derfor blir det å gi Ubuntu æren for spesielt den enkle(ste) Linux installasjonen en mismatch av historieskrivningen eller mellom høna og egget. Disse linkene er utdaterte i dag, men relevante nok som bakgrunn:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=152606
http://polishlinux.org/choose/compariso ... ro2=Ubuntu

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Mister Canonical kontrollen over Ubuntu?

Innleggav omaha » søn 31.01.2010 22:35

Innlegget omhandlet bugs og hvor god kontroll Canonical/Ubuntu har.

En gjenganger OG offtropic:

Erfarne brukere som har holdt på i en årerekke med Unix og Linux, også lenge før Ubuntu distribusjonen kom ut, lærer seg gjerne 'en hoveddistribusjon i dybden og holder seg til denne, uten å la seg rive med av skiftende vindretning og kortvarige popularitetsbølger.

Det er ikke det samme som ikke å installere og prøvekjøre en og annen ny distribusjon innimellom (review, testing). Dette kvalifiserer imidlertid ikke til å gi seg ut som nærmest oppdaterte allvitere ved å dele ut facitsvar, synsing og anbefalinger blant flere distribusjoner for nye brukere.


Hørt om "preemptive strike"?
medlem i 204 måneder
 

Re: Mister Canonical kontrollen over Ubuntu?

Innleggav terjejh » søn 31.01.2010 22:51

Samme taktikk. Ingen overraskelse eller forventninger om noe konkret eller konstruktivt =-O

-----------oooEOOTooo-----------

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Mister Canonical kontrollen over Ubuntu?

Innleggav omaha » søn 31.01.2010 23:00

Hakk i plata og fortsatt offtopic.
medlem i 204 måneder
 

Re: Mister Canonical kontrollen over Ubuntu?

Innleggav terjejh » søn 31.01.2010 23:20

omaha skrev:Hakk i plata og fortsatt offtopic.

Ikke bare hakk, men ripe...
viewtopic.php?p=2090126#p2090126

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Mister Canonical kontrollen over Ubuntu?

Innleggav omaha » søn 31.01.2010 23:36

;)
medlem i 204 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]