Apple angriper Android med patenter

Apple angriper Android med patenter

Innleggav ak » tir 02.03.2010 23:16

Apple føler seg tydeligvis truet av Android, selskapet har angrepet HTC
med 20 forskjellige patenter i to forskjellige rettsinstanser. De fleste av disse omfatter programvare og er således ikke gyldige i Norge. HTC har så langt vært Googles foretrukne partner, og det er verdt å merke seg at Apple i stor grad har valgt ut patenter som ikke berører Windows Mobile modellene fra samme produsent. Skriv gjerne en kommentar dersom du vet om analyser gjort av folk med relevant bakgrunn.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Apple angriper Android med patenter

Innleggav KMJ » ons 03.03.2010 2:19

Det er ikke helt riktig, ut i fra de analysene jeg har sett og modellbetegnelsene det refereres til så berører også Windows Mobile modellene fra HTC. Men det ser ut til at på disse er det snakk om patenter som er rettet mot HTC sitt egetutviklede GUI som kjøres på Windows Mobile. Er det Sense de kaller det? De har en versjon av det for Android også.

Uansett så virker det logisk. Microsoft er egentlig ikke viktig i denne saken, Windows Mobile er per i dag irrelevant som mobil OS. Det som blir levert av dette i dag er strengt talt ikke konkuransedyktig(Kanskje med untak av HTC med Sense). Og siden den nye versjonen som akkurat ble lansert ikke er på markede enda, er ikke det heller noen konkurent for Appel(Ikke enn i alle fall). Men på den andre siden har Android for kort tid siden vokst til å bli nr 2 på listen over mest selgende smart telefon os på verdensbasis, etter Symbian.

At de går etter HTC er heller ikke så rart, siden de er størst når det kommer til Android. Og en annen viktig ting å merke seg er at Apple også har tatt patentsøksmålet til US International Trade Commission. I motsettning til andre Android levrandører som Motorola eller Google er HTC fra Taiwan, noe som gjør at Apple utvilsomt vil gå til retslig skritt gjenom ITC og kreve at import og salg av HTC telefoner til USA blir stoppet. En utestengelse fra det markede vil være ett ganske bra våpen å bruke mot HTC, og kan tvinge frem inrømelser og eventuelle lisensavtaler fra HTC. Som Apple igjen kan bruke for å styrke sitt krav når de eventuelt går etter andre mindre aktører, Motorola og Google.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Google støtter HTC

Innleggav omaha » tor 04.03.2010 14:22

Google har gått ut med støtte til HTC, men Google har jo også vært forsiktig med enkelte funksjonaliteter - sannsynligvis pga Apple og patenter.

Eksempelvis har støtten for "multitouch" blitt holdt tilbake for Android - spesielt i USA hvor dette har blitt etterlyst b.la for Motorola Droid.

For nettopp den biten blir det interessant å se om de går etter hvordan GUI (HTC Sense) implementerer dette eller om de også kommer til å gå etter støtten i Linux selv om det ser ut til at det er Sense som gjelder.

Jeg ser også frem til kommentarer fra "tungvekterne" i F/OSS og deres jurister/talspersoner.
medlem i 205 måneder
 

Jeg forhåndsbestilte HTC Desire.

Innleggav TheHTC » man 08.03.2010 11:58

Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe ny iPhone, enda en gang. Selv om jeg *egentlig* ville ha en Android-telefon. (Grunnen til at jeg ga bort min iPhone var nettopp politikken til Apple, og deres strenge App og synk-diktatur.) Problemet var at både Droid og Nexus One måtte bestilles fra Utlandet. (Finn, etc. er helt uaktuelt.) Så da sto jeg tilbake med iPhone, trodde jeg... Heldigvis gikk jeg inn på http://www.htc.com/no og sjekket. Der fant jeg ut at HTC Desire snart kommer til Norge!

Senere leste jeg om Apple's angrep på HTC.

Jeg forhåndsbestilte HTC Desire litt senere samme dag...

Jeg kommer aldri til å kjøpe et Apple produkt igjen.
Jeg kommer til å spre min misnøye som EX-Eple.
Både på grunn av deres dårlige synk-politikk, app-politikk og nå også på grunn av deres patent-angrep på et annet selskap.
medlem i 169 måneder
 

Apple Vs HTC (Google) i NY Times

Innleggav omaha » søn 14.03.2010 17:53

Her er NY Times' utrulling av historien bak søksmålet slik de ser det:
http://www.nytimes.com/2010/03/14/techn ... 1&src=tptw
medlem i 205 måneder
 

Apple i et nøtteskall

Innleggav terjejh » tor 18.03.2010 13:59

Typisk Apple:
Først stjal de gui-oppfinnelsen fra Xerox Parc, mens jeg synes å huske at Sun Microsystems til sammenligning betalte lisens til Xerox for anvendelse på SunView systemet.
Historien siden viser at Apple prøver å skremme og tvinge andre leverandører fra å bruke lignende gui gjennom søksmål.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of ... _interface
http://toastytech.com/guis/indexunix.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]