PlayStation 3 mister muligheten for å kjøre Linux

PlayStation 3 mister muligheten for å kjøre Linux

Innleggav ak » man 29.03.2010 11:43

Oppdatering: George Hotz anbefaler folk å ikke oppgradere til 3.2.1, han vil prøve å lage en egen versjon av fimrwaren som ikke blokkerer muligheten for å kjøre andre OS. Se også kommentarer hos Ars Technica og Linux for Devices. EFF er også med nå.

Da Slim versjonen av PlayStation 3 ble lansert kom den uten muligheten for å installere et annet operativsystem, primært Linux for PowerPC. Torsdag 1. april (ingen spøk) vil det komme en systemoppdatering som også tar denne muligheten fra eiere av de eldre versjonene. Du kan selvfølgelig la være å oppdatere boksen, men svært mange spill vil da nekte å starte. Begrunnelsen for den frekke endringen er, i følge Sony, økt sikkerhet. I realiteten er det nok mere sannsynlig frykt for at folk skal klare å spille kopierte spill på den subsidierte maskinen.

For to år siden ville dette vært en svært trist utvikling, men i og med at Cell prosessoren ikke har sett stor utvikling siden den gang så er ikke PS3en en spesielt ettertraktet plattform for å lære den type programmering lenger. Som underholdningssystem har den heller ikke fungerte spesielt bra, fordi mange codecs ikke finnes for PowerPC og fordi det ikke fantes driver til Nvidia grafikkprosessoren i maskinen.

Les mer hos Endgadget.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Jæjæ

Innleggav zeegratar » man 29.03.2010 11:58

Gjør meg ingenting. Har enda ikke giddet å bry meg med å prøve å finne piratkopierte PS3-spill engang. Er ikke det litt passé og PS2/XBOX-ish, da? Hilsen fortsatt storfornøyd PS360GB-bruker UTEN Linux ;)

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: PlayStation 3 mister muligheten for å kjøre Linux

Innleggav ak » man 29.03.2010 12:05

Meg bekjent er det ingen som har klart å kjøre piratkopierte spill enda, men det kunne ikke brydd meg mindre. Det som er irriterende, og poenget med artikkelen, er at man kjøpte et produkt som i ettertid blir forandret. Tilsvarende at du etter neste service på bilen ikke lenger har revers. Du kan selvfølgelig la være å bringe den på service, men da mister du garantien.

Det var litt hyggeligere å lære seg Cell programmering på en boks til kr 3000 fremfor et Cell Blade fra IBM til noen-og-sytti.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Friheten graver sin egen

Innleggav Quagmire » tir 30.03.2010 10:10

Friheten graver sin egen grav når man misbruker den

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Tragisk! Noen som har laga

Innleggav subsequent » tir 30.03.2010 14:38

Tragisk! Noen som har laga et opprop mot dette?
medlem i 235 måneder
 

Ikke sett noen opprop, jeg

Innleggav ak » ons 31.03.2010 8:47

Ikke sett noen opprop, jeg tipper at folk føler seg rimelig maktesløse når nyheten kommer ut et par dager før oppdateringen skjer.

Se oppdatering ovenfor.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Har enda ikke, og tror ikke

Innleggav tamarin » tor 01.04.2010 15:52

Har enda ikke, og tror ikke jeg noen gang hadde giddet å teste Linux på PS3. For min del bryr jeg meg svært lite angående dette.

Allikevel, synd for alle som kjøpte PS3 der dette var en faktor fremfor å kjøpe Xbox360 eller Wii, og mener det blir litt feil vei å gå. Tror neppe mange kommer til å piratkopiere spill til PS3, både med tanke på hvor store spillene har blitt (iallefall de eksklusive spillene til PS3 som fyller en god del av blu-ray-diskene, og det at oppdateringer og online-spilling muligens vil føre til forskjellige problemer for de som ønsker å benytte seg av denne muligheten. Det blir som å feie alle under samme teppet, og det er ikke første gangen Sony har latt sine ideer gå utover en rekke uskyldige kunder.
medlem i 185 måneder
 

Re: PlayStation 3 mister muligheten for å kjøre Linux

Innleggav lmh1 » tor 01.04.2010 18:49

Jeg kommer helt klart å la være å oppdatere.

Siden jeg ennå har ikke fått harddisken jeg har bestilt til playstation 3.

Noen som gidder å lage en tråd på facebook eller twiter om det, så skal vi se hvor mange som hater at det skjer?
medlem i 168 måneder
 

George Hotz leverer

Innleggav ak » ons 07.04.2010 20:29

I følge han selv så har han allerede laget en ny firmware som beholder OtherOS støtten. Det kan til og med tenkes at den fungerer på PS3 slim, som hadde vært ironisk.

Firmwaren er ikke blitt lagt ut for nedlasting enda, så det gjenstår å se om den duger, og det er ukjent om dette får konsekvenser for fremtidige oppdateringer av firmware.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]