Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Innleggav ole_irgens » man 29.03.2010 14:19

Neste versjon av Ubuntu er nå ute i betaversjon; Det er 10.04 LTS (Long Time Support) som har fått kodenavnet Lucid Lynx. I følge nettomtalene og Ubuntus egne nettsider er de største nyhetene som følger.

Yahoo som standard søkemotor i Firefox (kan endres til Google), dette er visstnok gjort for å generere penger til Canonical, som er Ubuntus kommersielle arm.

Ny og bedre støtte for nVidia-maskinvare

Integrasjon av sosiale tjenester gjennom MeMenu

Fjerning av HAL - Hardware Abstraction Layer, som gjør oppstart (enda) hurtigere.

Min/maks/lukk-knappene er flyttet fra øvre høyre til øvre venstre hjørne av vinduet. Dette går det visstnok an å reversere med litt kommandolinje-magi, heldigvis.

Se også Ubuntus egne nettsider om Lucid Lynx.
Sist endret av ole_irgens den man 29.03.2010 18:55, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Innleggav adder1972 » tir 30.03.2010 12:51

Ser veldig bra ut syntes jeg.

Syntes fortsatt det er synd at flere ting ikke virker "rett ut av boksen" med Ubuntu, selv om jeg skjønner Linux-idealene som er begrunnelsen for det. Imidlertid ødelegger det nok endel for tilfeldige brukere som har lyst til å teste ut. Kjenner man noen som kan hjelpe, er jo ingenting vanskelig, men en vanlig norsk bruker som har lyst til å spille sin MP3 og bruke BankID blir nok fort skuffet.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Tror jeg venter på Mint

Innleggav JimmyVolatile » ons 31.03.2010 9:32

Jeg har også hatt et mål i 2-3 år om å kunne finne en distribusjon jeg trygt kan anbefale til familie og venner. Linux Mint er farlig nær.

Jeg er i allefall veldig fornøyd med Mint til nå siden alle "de vanlige tingene" lar seg lett utføre uten kluss, også av mindre kyndige:
  • Spille mp3 (uten å installere codecs)

  • NRK nett-tv (husker ikke hvorfor dette ikke gikk på Ubuntu)

  • Bestille kinobillett (java)

  • Behandle bilder (korrigere røde øyne osv)

  • Spille DVD (uten å installere codecs)

  • Logge inn i Skandiabanken (vet at dette går fint nesten uansett men det er jo et poeng)

  • Skanne inn dokumenter uten Xsane (grøss) osv.

I allefall gjelder dette på maskinene der jeg har prøvd.

Samtidig er alle kraftige kommandolinje-verktøy lett tilgjengelige.

Har ikke forsøkt BankID enda (har ikke) men tror jeg får sjansen innen et par dager.

Altså: Linux Mint hadde selvsagt ikke vært noe uten Ubuntu men det er alltid viktig at noen kan ta noe som er 99% bra og fokusere på å forbedre de aspektene ved Ubuntu som ikke er heeeeeelt på stell med tanke på den gjengse bruker. Når det i tillegg ender i en egen distribusjon er det jo bare gøy.
medlem i 181 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Innleggav ole_irgens » ons 31.03.2010 11:34

Jeg hadde Mint på den maskinen jeg nå har satt opp 10.04 på. Synes også det var en bra distribusjon. Litt etterarbeid er det vel ikke mulig å komme utenom, men både Flash og Java er jo rimelig enkelt å installere, med tilhørende browser-plugins.



Generel synes jeg distribusjonene blir bedre og bedre, med mer og mer av det man trenger ut av boksen. IMHO er Linux på desktopen nå et fullverdig alternativ til Windows, og så gjelder det bare å passe på slik at ikke store innholdsleverandører låser seg til Win-proprietær teknologi. Som da NRK streamet alt videoinnhold fra OL i Silverlight. Urk.

Sist endret av ole_irgens den ons 31.03.2010 11:36, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Innleggav JimmyVolatile » ons 31.03.2010 13:42

ole_irgens skrev:Generel synes jeg distribusjonene blir bedre og bedre, med mer og mer av det man trenger ut av boksen. IMHO er Linux på desktopen nå et fullverdig alternativ til Windows...

Jeps. Men jeg tør ikke helt enda å anbefale det til slekt som bor for langt unna. Må først få prøvd ut alternativene for fjernhjelp osv... jeg har rett og slett ikke forsøkt noe enda. Hvis man må overtale slekta til å åpne porter osv er det dødfødt. :s

Dessuten må man liksom også ha nok kunnskap til å kunne gi brukerstøtte når onkler og tanter ringer fordi maskinen nekter å starte osv...evt gi dem en USB-pinne eller oppstarts-CD og si at denne er for bruk i nødsfall. Dual-boot er vel det beste uansett.

Jeg lurer også på hvordan Linux oppfører seg når f.eks. HD synger på siste verset. Vil det komme opp advarsler om høyt antall sektor-feil ved oppstart? Eller har Linux andre automagiske systemer som vil fange opp dette før det er for sent. (Jepp man skal alltid ha backup, ja) :bitchin:
medlem i 181 måneder
 

Slekts-linux

Innleggav ole_irgens » ons 31.03.2010 14:12

Jeg tror vel de fleste moderne distroene, som Ubuntu/Mint og så videre, kan overlates til slekta. Opplæringsbehovet kommer vel når de støter på ting som gjøres annerledes i Linux enn i Windows.

En maskin som f eks nekter å starte er jo heller ikke noe Linux-spesifikt problem, men skjer vel like ofte under Windows. Og har vel som ofte årsak i dårlig hardware, som mange får fordi de kjøper lavkvalitets-PCer som de store elektrokjedene prakker på dem.

Når det gjelder HD-feil er vel Linux verken bedre eller verre en Windows, svjv. En harddisk på sammenbruddets rand duger vel ikke til å kjøre noen OS.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Eg køyrer linux på ein

Innleggav QtanJ » ons 31.03.2010 15:09

Eg køyrer linux på ein dårleg harddisk på den bærbare maskina mi. Det fungerer fint, men vil ikkje anbefale det til dei som ikkje har vurdert konsekvensane. Harddisk er såpass billeg no at ein ny harddisk ikkje treng vera ein stor investering.

Likevel vil eg seia at linux kan fungera greiare på ein dårleg disk enn det windows gjer fordi det er lettare å tilpassa. Eg er faktisk overraska over kor godt det har fungert til no.

Eg veit om sektorfeil midt på disken, men dei feila ser eg berre når eg skal fsck eller montera gjeldande partisjon. Partisjonen er nesten aldri i bruk og har ingen viktige data der.
medlem i 209 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Innleggav Tertitten » ons 31.03.2010 15:14

Det er når merkelige ting som at når det skjer feil i grub og xorg serveren osv ting kanskje blir litt avansert for en Windows bruker. Det skjer kanskje ikke ofte, men det kan skje som for eksempel etter en eller annen oppdatering osv. Er ikke så enkelt å få onkler og tanter til å løse dette. Det er jo faktisk ikke alltid like enkelt å løse selv.

Og hva med de onklene og tantene som skal ha sin multiskriver til å fungere med tilsvarende medfølgende proprietære programmer. Det er dessverre ikke alltid like lett å finne tilsvarende programmer i Linux, og faktisk er det ikke alltid like enkelt å få alle funksjonene på en multi skriver til å fungere heller.

Ellers er det jo for hobby fotografen da, den hobby fotografen som gjerne bruker avanserte programmer fra adobe, canon osv, det er heller ikke like lett å få tak på tilsvarende programmer for dette.

Hva med de bærbare som wlan ikke vil fungere på uansett ? Onkler og tanter har nok ikke helt enkelt for å sette opp ndiswrapper, ei heller å kompilere source for så å installere driver.

Det er ett stykke igjen før onkler og tanter blir helt komfortable med linux tror jeg, men når det først er oppe og ruller så tror jeg nok de blir fornøyde.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Innleggav ak » ons 31.03.2010 16:15

Det finnes mange grunner til ikke å velge Linux.

Men det skjer også at Windows ikke vil starte. Oftere med Windows XP og Vista enn med Linux (dersom man ikke har tuklet med pakkebrønnene), er min erfaring. Jeg har visstnok ansvaret for 20-30 Xp / Vista maskiner på et av stedene jeg jobber, så det er andre folks maskiner jeg underbygger den påstanden med.

Jeg synes derimot det er skremmende å se hvor mange tanter og onkler som sitter på virusbefengte maskiner og utleverer både kredittkort og nettbank.

@Jimmy Volatile , Du kan sette opp smartmontools (eller smartd) til å kjøre under oppstart eller regelmessig og sende deg en epost når det bærer galt av sted. Hvis noen trenger en guide på hvordan man gjør dette kan jeg sikkert få til det etter påske, men den litteraturen finnes sikkert et sted fra før.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Innleggav Tertitten » ons 31.03.2010 16:27

Godt poeng ak.

Jobber med å supportere windows (til en viss grad) og kjenner til problemene for å si det sånn..

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Innleggav omaha » ons 31.03.2010 18:38

@JimmyVolatile:
NRK har jeg streamet problemfritt i flere år og det er gjort i alle distroer inkludert Mint/*buntu.

BankID har også gått helt greit, spesielt i *buntu/Mint. Samme gjelder Norsk-Tipping.

En trenger "Restricted Extras" (i *buntu) - og om en vil - Medibuntu. I Mint slipper en det.

@Tertitten:
Jeg gidder ikke pushe Linux på noen som ikke ønsker det, men de jeg har konvertert er meget fornøyd. Jeg har forlengst stanset "privat support" av Windowsmaskiner - når en først begynner blir det en neverending story.

Synes AK's kommentar er dekkende og jeg finner det vesentlig enklere å gi support for Linux. Ferdig oppsatt maskin har nesten aldri behov for det.

Når det gjelder photoshop (og AutoCAD) kan det av og til høres ut som om halvparten av alle med PC bruker det, men det stemmer jo ikke.

Har ikke hatt behov for Ndiswrapper - selv om *buntu har køddet det til med noen broadcom-kort. Mandriva One er som regel bra på det der.
medlem i 204 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Innleggav geirergoy » ons 31.03.2010 22:55

JimmyVolatile klager på scannerprogrammet Xsane, som er det samme som jeg alltid har brukt.

Hva har du imot Xsane, og hvilke bedre alternativer finnes det?
Jeg har ingenting å utsette på Xsane på mine Ubntu- og fedora-maskiner.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Innleggav josi » ons 31.03.2010 23:24

Xsane er ganske komplisert, dessuten ser det ikke særlig bra ut.
Jeg bruker istedet KolourPaint. For mine enkle skanninger fungerer det bedre.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Innleggav TO » tor 01.04.2010 3:23

Kanskje noe på siden, og åte for uønsket aktivitet...:

Min studerende sønn hadde grundig studert hvilken type datamaskin han skulle velge, skulle det bli en Windows ørten eller kanskje en Mac? Det hører med til historien at han kjenner godt til Linux og fri programvare, som gjestebruker på min(e) maskiner samt fra videregående (Skolelinux og OpenOffice). Uansett - hans valg falt til slutt på Mac. Han oppdaget kjapt at ting der virket utav boksen i motsetning til på Windows - etter hans uttsagn: det gir en mye bedre brukeropplevelse, hjemmeprinteren ble blant annet funnet fullstendig uten driverinstalleringer!.

Jeg fikk også lov til å prøve. Jeg fant hva jeg trengte: en terminal med Bash, Emacs, Awk og man-sider.
medlem i 212 måneder
 

Re: Ubuntu 10.04 LTS ute i beta

Innleggav omaha » tor 01.04.2010 9:18

Mht printerdrivere var det ikke alltid slik i OSX heller, men oppkjøpet av Cups har vært en god ting både for OSX og Linux.

For ca 1 år siden ble HSDPA tatt ibruk, og da var det faktisk slik at Linux var plug'n play mens XP, Vista og OSX krevde håndspåleggelse med modemet vi brukte.

I min nærmeste familie er det nå kun 1 Windowsbruker igjen, og det skyldes utelukkende standardisering på jobben. Brukeren kunne utmerket godt anvendt både OSX og Linux, men en MacBook Pro 17" vil nok gi et feil signal til kundene fordi "alle vet" at de er kostbare.

Om Linux er utelukket anbefaler jeg Mac om vedkommende er villig til å betale det en Mac koster.
medlem i 204 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron