IBM truer fri programvare med patenter

IBM truer fri programvare med patenter

Innleggav ak » ons 07.04.2010 0:00

IBM lovte i 2005 å ikke bruke 500 spesifiserte patenter mot fri programvare prosjekter, men nå har Hercules prosjektet fått smake advokatpisken. Prosjektet emulerer IBM stormaskiner, som gjør det mulig å teste og feilsøke programmer uten verktøy og tjenester som normalt IBM har monopol på.

I følge Florian Mueller er to av patententene som advokaten truer med til og med på listen av de 500 som IBM hadde satt til side. Det spørs om noen tar seg bryet å sjekke relevansen til de 104 andre patentene som advokaten har listet opp. Videre er det uklart hvilke konsekvenser dette egentlig har, ser man bort i fra at bidragsytere i USA antageligvis er viktige for prosjektet.

Men IBM markerer herved tydelig hvor linjen for deres støtte til fri programvare går, og at de gjerne knuser en liten og innovativ bedrift med advokater og patenter som bare de store har tilgang til.

Saken har også vakt oppstandelse på Slashdot

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: IBM truer fri programvare med patenter

Innleggav MrKane » ons 07.04.2010 9:07

Det er trist at de benytter seg av patenter i poolen de hadde skjermet. Vi får håpe at de trekker bort dem.

Når det er sagt så skjønner jeg IBMs reaksjon. Stormaskin er hjertet i IBMs virksomhet.

At en støtter åpen kildekode betyr ikke det samme som at en vil gi bort arvesølvet. Det er som å si at en skal gi bort hus og eiendom fordi en støtter Røde Kors ol.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Kanskje ikke så ille?

Innleggav omaha » ons 07.04.2010 9:58

Jeg er ikke så sikker på om denne utviklingen er så negativ jeg.

IBM har vel murret tildels nokså sterkt i forhold til dette i noen år, så det har vært rimelig klart at IBM ikke gir seg uten sverdslag.

At de nå velger å kjøre dette patentveien kan vel tyde på at de sliter med å få stanset dette på andre måter og det indikerer kanskje at Hercules har gode kort på hånden på andre områder enn patenter?

Om jeg ikke husker helt feil gjorde IBM patentportefolioen om til et eget forretningsområde under den store omstruktureringen og de har samlet patenter siden den gang. Patenter er stor butikk for IBM.

Velger de å kjøre videre på dette kan det jo hende at det blir nok bråk til at IBM må fornye sine løfter mht de 500 patentene og at det blir vanskeligere å beskytte stormaskinsektoren i fremtiden.

IBM vil nok også bli eksponert for økt aktivitet fra konkurransemyndighetenes side og en skal heller ikke se bort ifra omdømmetap.

IBM har nok kjørt litt beancounting i forkant og funnet risikoen akseptabel, men jeg tror de skal få kjørt seg. Hardt.
medlem i 204 måneder
 

Merk at det er snakk om

Innleggav olear » ons 07.04.2010 18:57

Merk at det er snakk om TurboHercules.

"TurboHercules, takes the most recent stable release of Hercules and prepares installation routines and instructions to simplify the installation of Hercules. We then provide consulting and support services to customers using Hercules to accomplish real-world tasks."

Slik jeg ser det så har IBM problemer med TurboHercules, ikke Herculesprosjektet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

IBM pledge

Innleggav omaha » fre 09.04.2010 1:05

(Til Jim Zemlin fra IBM)

Jim,

There’s been recent interest in IBM’s “500 patent” pledge made in 2005 and how it applies today. It’s always important to get the facts, and the words of the pledge itself are the facts we need.

“The pledge will benefit any Open Source Software. Open Source Software is any computer software program whose source code is published and available for inspection and use by anyone, and is made available under a license agreement that permits recipients to copy, modify and distribute the program’s source code without payment of fees or royalties. All licenses certified by opensource.org and listed on their website as of 01/11/2005 are Open Source Software licenses for the purpose of this pledge.

“IBM hereby commits not to assert any of the 500 U.S. patents listed below, as well as all counterparts of these patents issued in other countries, against the development, use or distribution of Open Source Software.”

IBM stands by this 2005 Non-Assertion Pledge today as strongly as it did then. IBM will not sue for the infringement of any of those 500 patents by any Open Source Software.

Thanks.

Daniel Frye
VP, Open Systems Development
IBM Linux Technology Center

http://www.linux.com/news/featured-blog ... ent-pledge

Løftet fra IBM (PDF):
http://www.ibm.com/ibm/licensing/patent ... atents.pdf
medlem i 204 måneder
 

Re: IBM truer fri programvare med patenter

Innleggav ak » fre 09.04.2010 8:46

@olear: Jeg synes ikke det er så stor forskjell. Det er ytterst få fri programvare prosjekter som klarer seg uten at noen har en form for kommersiell interesse i produktet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

IBM: FUD?

Innleggav omaha » fre 09.04.2010 16:18

Ser ut som om det er meget delte meninger om dette - her er noen kommentarer:

http://www.groklaw.net/article.php?stor ... 8153953613

http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/opinions/7034/1/
medlem i 204 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron