Antall nedlastinger av OpenOffice øker i Norge

Antall nedlastinger av OpenOffice øker i Norge

Innleggav Soerboe » søn 11.04.2010 20:09

Digi.no melder at antall nedlastinger av den norske utgaven av OpenOffice har stor økning i antall nedlastinger til nå i 2010. Nynorsk- og bokmålsutgavene har blitt lastet ned over 200.000 ganger fra årskiftet og fram til nå.

Det er stiftelsen Åpne Kontorprogram på Norsk ved Martin Hauge som har kommet med nedlastingsstatistikken i en epost til Digi.no. I 2009 ble OpenOffice i Norge lastet ned 573.000 ganger, i 2008 501.000 ganger og i 2007 ble kontorpakken lastet ned ca. 300.000 ganger. Hvis trenden i antall nedlastinger holder seg ut året vil det tilsi at OpenOffice vil bli lastet ned omtrent 750.000 ganger i 2010.

Disse tallene er nok vanskelig å oversette til et antall personer i Norge. Det har kommet relativt store oppdateringer av OpenOffice de senere årene, den siste var versjon 3.2 som kom i februar i år, som nok gjør at nedlastingsraten øker grunnet oppdateringer og ikke nødvendigvis bare nyinstallasjoner.
OpenOffice ligger også i Linux pakkebrønner og installeres i organisasjoner, som gjør det enda vanskeligere å anslå et antall. Martin Hauge i Åpne Kontorprogram på Norsk skriver dette om denne problematikken; "Når det gjelder andelen som laster ned fra andre kilder, er det svært vanskelig å anslå. Vi vet at flere norske brukere benytter engelsk versjon, flere Linux-distribusjoner oppdaterer fra egne baser, de fleste organisasjonsbrukerne distribuerer OpenOffice.org via lokale nettverk, etc. Her ønsker jeg selv ikke å gi meg ut på noen gjetninger, men holde meg til de tallene vi har."

Men tendensen i nedlastinger er lovende og det er tydelig at mange i Norge begynner å kjenne til OpenOffice kontorpakke, og at denne er et reelt alternativ til Microsoft Office både i Windows og for Mac.

Kilder:
http://www.digi.no/839755/openofficeorg ... ig-i-norge
(Nyheten er to dager forsinket av ak)
Sist endret av Soerboe den tir 13.04.2010 10:59, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]