Stor vekst i antall partnere for MeeGO

Stor vekst i antall partnere for MeeGO

Innleggav omaha » fre 16.04.2010 13:59

Sammenslåingen av Nokias Maemo og Intels Moblin og plasseringen under vingene til Linux Foundation ser ut til å bære frukter. En hel rekke nye partnere fra forskjellige industrielle segmenter har formelt gått inn i partnerskap med og om MeeGO:

Acer, Amino, Asianux, Asus, BMW Group, Collabora, Ltd., CS2C, DeviceVM, EA Mobile, Gameloft, Hancom, Linpus, Maemo Community Council, Mandriva, Metasys, Miracle, MontaVista Software, Novell, PixArt, Red Flag, ST-Ericsson, Tencent, TurboLinux, VietSoftware, Wind River, WTEC, og Xandros.


Asia er sterkt representert mens høyt profilerte Ubuntu/Canonical og Red Hat er fraværende. Selv om dette er påfallende er det ikke spesielt oppsiktsvekkende all den tid Ubuntu satser på sin egen nettbokversjon og Red Hat knapt har prioritet på konsumentmarkedet.

Med tanke på Google's satsing på Android og Chrome OS er det all grunn til å tro at linuxbrukere kan glede seg over massiv spredning av Linux og store forbedringer i brukervennlighet på mange slags mobile enheter fremover.

Intel viste for få dager siden frem en tidlig versjon av MeeGO på sin utviklerkonferanse, men overgangen til Qt er forholdsvis lite synlig foreløpig.

Kilder:
Sist endret av omaha den fre 16.04.2010 15:00, endret 1 gang
medlem i 205 måneder
 

Gode nyheter at vi endelig

Innleggav geirergoy » fre 16.04.2010 22:16

Gode nyheter at vi endelig oppnår det jeg lenge har drømt om:
At mobilen er en datamaskin med operativsystem, i stedet for et apparat som produsenten styrer, og som er programmert en gang for alle.

Jeg er imidlertid ikke helt fornøyd før den KAN bruke samme utgave av operativsystemene som den stasjonære PCen... :)
Har sett en video av en HTC som kjørte vanlig Ubuntu...

Det jeg lurer på er:
* Hvor mange programmer får man til denne plattformen?
* Kan man installere de samme applikasjonene som på PCen?
* Har man ROOT-passordet? Eller er det "forenklet"?
* USB-porter som på PCen? Altså, så man kan koble til mp3-spillere uten å gå innom en PC?

Hva skjer om jeg forsøker å legge inn fullversjonen av FireFox? Evt. andre programmer som egentlig er beregnet på vanlige PCer?

Ikke helt praktisk, kanskje... Men jeg liker at skillet mellom telefon og PC viskes ut.

Jeg har nå en Symbian-telefon, og jeg ble positivt overrasket da teknomediene skrev at Symbian hadde blitt åpnet.
Jeg skal heretter definitivt holde meg til de mest åpne mobilene.

Hva er åpnest? Har hørt at Chrome og Android ikke er helt åpne... Hva mangler?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Gode nyheter at vi endelig

Innleggav KMJ » lør 17.04.2010 1:48

geirergoy skrev:Det jeg lurer på er:
* Hvor mange programmer får man til denne plattformen?
* Kan man installere de samme applikasjonene som på PCen?
* Har man ROOT-passordet? Eller er det "forenklet"?
* USB-porter som på PCen? Altså, så man kan koble til mp3-spillere uten å gå innom en PC?

Om telefonen kjører Android, kan du bare kjøre Android applikasjoner, mne om du innstalerer linux så:
- Mesteparten av det som finnes av åpen kildekode for Linux vil jeg tro. Det skal vistnok ikke være noe problem* å installere f.eks Debian på en Android telefon så du får vel det meste som finnes i Debian sine pakkebrønner.

- De fleste Android telefoner kjører ARM prosessor, men så lenge programmene kan kompileres for ARM og ikke krever mer RAM og ROM en tilgjengelig skulle det gå greit.

- Instalerer du f.eks Debian, får du root passord som vanlig. Eller oppset med sudo om du vil.

- Det er avhnegig av USB kontroller hardwaren, om den har mulighet til å kjøres som host.

geirergoy skrev:Hva skjer om jeg forsøker å legge inn fullversjonen av FireFox? Evt. andre programmer som egentlig er beregnet på vanlige PCer?

Så lenge du kompilerer for rett prosessorarkitektur og du har RAM og ROM nokk så går det greit. Men på grunn av lavere skjermoppløsning er det ikke sikker programmet er brukbart.


geirergoy skrev:Jeg har nå en Symbian-telefon, og jeg ble positivt overrasket da teknomediene skrev at Symbian hadde blitt åpnet.

Skjer en del spennende der. Og Symbian og Qt virker som en god idee for en som vil skrive applikasjoner til mobiler.

geirergoy skrev: Har hørt at Chrome og Android ikke er helt åpne... Hva mangler?

Chrome er en browser så det er vel ikke relevant(er det ChromeOS du tenker på, så er ikke det spesielt spenende heller. Det er bare en strippa linux variant som booter rett i en browser. ikke beregnet på mobiler heller). Når det kommer til Android er det ikke helt åpent, blandt annet standard applikasjonene fra Google er det vist ikke. I tilegg tror jeg ikke driver biten for telefoni er åpen. Noe som igjen gjør at selv om det ikke er noe problem å innstalere Linux på en Android telefon(Debian, Ubuntu eller whatever), kan du ikke ringe med den da. Så intil det blir løst, så er den mest hackbare telefonen N900 med Meamo med alle Linux sine muligheter.

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Supert

Innleggav emilo » tir 27.04.2010 17:04

Det er fantastisk at MeeGo støttes av så mange selskaper. Selv er jeg særlig glad for spill-selskaper som Gameloft og EA mobile er med. Det lover godt for at spillindustrien planter solide trær i linux-verdenen. I første rekke for små mobile enheter, men Intel har vel varslet at MeeGo også vil komme for slepbare og skrivebordspc.

Har selv en n900 som vel skal oppgraderes med MeeGo en eller annen gang.

Dette blir fint
medlem i 219 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]