Dell satser tungt på Android

Dell satser tungt på Android

Innleggav ak » fre 23.04.2010 10:45

Engadget var i går reneste "Dellgadget", hele forsiden var full av mobiltelefoner fra Dell. Med unntak av en Windows 7 telefon kjører samtlige modeller Android, og det er uvanlig stor variasjon i utformingen av modellene, fra Thunder til Smoke. Flere forskjellige grensesnitt har blitt utviklet på toppen av Android, i henhold til de funksjonene som hver av telefonene har.

De unike grensesnittene som produsentene bruker for å lokke kjøpere er foreløpig et problem for Android, da tredjepartsprogrammer sjelden passer inn i disse. Dette gjør plattformen mere krevende å utvikle for enn eksempelvis Apples iPhone, og gir et mindre helhetlig inntrykk.

De kraftigste modellen ryktes å ha støtte for Hulu, en streamingtjeneste for TV og film som har blitt svært populær i USA. Om dette i realiteten er gjennomførbart gjenstår å se, med tanke på problemene som mange iPhone brukere allerede rapporterer med vanlig surfing.

Telefonene ventes ikke å bli tilgjengelige før tredje kvartal. I USA så må telefonene godkjennes av FCC, tilvarende post- og teletilsynet. Denne prosessen er offentlig og tar flere måneder, derfor blir selskapene tvunget til å offentliggjøre modellene i god tid før de blir allment tilgjengelige.

Engadget har laget en oppsummering av sine egne artikler.

Med tanke på Sony Ericssons storsatsning på Xperia X10, som det reklameres for nesten over alt i disse dager, så har både Moblin og Windows en enorm motbakke foran seg.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Dell satser tungt på Android

Innleggav omaha » fre 23.04.2010 13:56

En av mange spekulasjoner den siste tiden går ut på at Apple vurderer oppkjøp av ARM og derved får en mulighet til å bremse Android (og andre alternativer). Selv om man ikke kan utelukke dette tar jeg det med en liten klype maldon salt fordi jeg tror at konkurransemyndighetene vil ha et ord med i laget.

Men ryktene illustrerer hva som allerede er nokså opplagt: Android har penetrert markedet og forlengst oppnådd kritisk masse. Det er ikke lengre iPhone Nokia og Microsoft ser på som den største konkurrenten, men Android.

Nå ville det være usedvanlig tåpelig å undervurdere Apple og de har allerede tatt noen skritt for å bremse Android litt - som f.eks å tillate Spotify osv.

Det ser ut til at Palm sliter mest med Android og smilet sitter forholdsvis stramt hos Rubinstein i disse dager - det påstås at HTC har betakket seg. RIM kommer med nytt GUI for å møte konkurransen, men slik jeg ser det blir forretningsmodellen deres sterkt truet av Android.

MeeGO har jo store aktører bak seg, men de må levere meget solide saker om de skal henge med.
medlem i 204 måneder
 

Jeg skjønner ikke helt

Innleggav gnomen » fre 23.04.2010 21:24

Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle er så bekymret for at ARM skal bli kjøpt opp av Apple. ARM handles fritt på børs. Eierstrukturen i ARM er tilsynelatende åpen. Alle og enhver kan være/bli medeier i ARM. ARM er en svært viktig samarbeidspartner for ALLE de største kundene sine. Og markedsverdien til ARM er relativt liten i forhold til markedsverdien, og de finansielle musklene, til de samme kundene.

Enten mener disse kundene at eierskapet til ARM ikke er avgjørende for sine interesser. Eller så har de sikret sine interesser i ARM ved hjelp av direkte eierskap, opsjoner og/eller andre typer avtaler med eiere.
medlem i 215 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron