Steam for Linux?

Re: Steam for Linux?

Innleggav olear » ons 25.08.2010 17:07

Nå ble det jo aldri bekreftet fra Valve at Steam skulle komme til Linux, og Phoronix er ikke akkurat en pålitelig kilde. Så mye styr for ingenting ...

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Steam for Linux?

Innleggav omaha » ons 25.08.2010 18:01

Jeg fant heller aldri en konkret uttalelse fra Valve, og jeg lette litt etter akkurat den.

Det nærmeste jeg kom var denne som ikke inneholder lenke til kilde:
http://www.telegraph.co.uk/technology/a ... -live.html

Mitt inntrykk da jeg skrev om dette (en stund siden) var at Valve hadde bekreftet en linuxutgave muntlig i møte(r) med journalister/skribenter i forbindelse med lanseringen for Mac.

Når det gjelder Phoronix i DENNE saken burde de kanskje ikke ha konstantert faktum, men med Webkit, opengl, og linux kode (+ noen screenshots som en eller annen hadde tynet ut) syntes jeg igrunn de hadde nok til å kjøre en sak på det.

Jeg har ikke sett noe som tilsier at Valve ikke har jobbet med versjon for Linux. Hvordan de prioriterer på et senere tidspunkt, se det er en annen sak.

Når det gjelder Phoronix generelt ser jeg på det som en nyttig kilde. Jeg er skeptisk til noen av sammenligningene deres (performance) - Ubuntu/Intel GMA kan vel knapt defineres som et bra referanseoppsett.

De har også fått et par stikk fra utviklere. Mener det var i forbindelse med Kolvas og schedulere (BFS/CFS) +++ , men det er en stund siden så jeg husker ikke helt storyen.
medlem i 204 måneder
 

Re: Steam for Linux?

Innleggav olear » ons 25.08.2010 19:03

Såklart synd for Linux som aktuell (spill)plattform for mer kommersielle programmer/spill, men Phoronix var nok litt for kjapp på submit-knappen.

Nå skal det jo også sies at selve Steam finnes som (kommandolinje-)klient til Linux for installering av servere osv. Muligens underliggende kode (eller div) ble brukt på Mac, slik at det ble forvirringer rundt dette? Selv om Steam fungerer har jo ikke dette noe å si på selve spillene.Uansett, veldig dumt.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Steam for Linux?

Innleggav omaha » ons 25.08.2010 20:09

For meg har det jo ingen ting å si ettersom jeg ikke er "gamer" men det har forholdsvis stor betydning også for oss som ikke spiller fordi mangelen på spill er et "kronargument" dvs brukes for hva det er verdt i debatter.

Med forbehold om hvor godt de propietære driverne++ utnytter ressursene i Linux:

En spilleverandør som hadde pakket sine spilltitler med en trimmet kernel osv slik at "alt" er optimalisert for spillene de leverer burde kanskje kunne ha hentet noen fordeler mht opplevelser for spilleren?

Driverne fra ATI og Nvidia har for en stor del samme kodebase uansett platform. Men så var det Xorg+++ igjen da. 1.9 er vel første versjon noen sinne som er lansert på planlagt dato...
medlem i 204 måneder
 

Steam for Linux (rabatt 50 - 80%)

Innleggav moma » fre 15.02.2013 13:47

Steam er nå offisielt lansert... for Linux. Den ligger i pakkebrønnen til Ubuntu med svære rabatter på mange spill.
Kilde: http://www.omgubuntu.co.uk/2013/02/stea ... h-big-sale

God anlending til å prøve noen spill? Yep!
EDIT: Den Steam-pakken finnes ikke ennå for Raring (Ubuntu 13.04). Så jeg venter. Foretrekker å bruke Raring for utvikling av noen små ting.

EDIT: Ser ut som jeg kan spille likevel. Steams webside har en lenke... til en installasjonsfil (.deb). Holder på å installere nå. Skal se om dette funker i Raring med mitt grafikkort.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Steam for Linux?

Innleggav Peteru » man 28.10.2013 5:04

Har Ubuntu på min 2011-Mini (der det plutselig ble umulig å spille Portal etter en MacOS-update (og hjelpen fra Steam var som å rope i skogen),
Fikk hjelp av en dykitg Ubuntuer til å legge inn (nettopp) Ubuntu på Minien, og der funker da altså Steam, Portal og Minecraft (MC funka heller ikke all of a sudden med disse OS-updatene. Enda begge spillene funker helt glatt på en MacBook fra 2011…).
;)
medlem i 215 måneder
 

Forrige

Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere