Hvordan skal vi vite når IPv4 adressene er brukt opp? Og hva

Hvordan skal vi vite når IPv4 adressene er brukt opp? Og hva

Innleggav martin0107 » tor 29.04.2010 12:29

Det moderne Internett har blitt bygget opp ved hjelp av IPv4, som sørger for 4.3 milliarder adresser, et tilbud som kan gå tørr i løpet av de neste par årene.

Organisasjoner som deler ut IP-adresser som American Registry for Internet Numbers (Arin) har forsøkt å forutsi når IPv4-adressene vil bli borte, men det er ikke eksakt vitenskap, og det er ikke satt eksakt dato.

På møtet Arin holdt denne uken, forklarte Arin Ceo Richard Jimmerson hvordan organisasjonen kan vite når den siste IPv4 adressen er borte. Utifra hvordan ting har utviklet seg i løpet av de siste årene, vil vi måtte si nei for første gang iløpet av neste år.
Å si nei til en IPv4 forespørsel vil være sjokkerende for noen organisasjoner, som er grunnen til at Arin prøver å få ord ut om å bytte til IPv6, sa Jimmerson. IPv6 adresse plass, neste generasjon av IP-adressering, gir 340 billion billioner billioner Internett-adresser.

En typisk ipv6 adresse vil bli seende slik ut: 2001:db8:85a3::8a2e:370:7334

Mens den nåværende ipv4 ser slik ut:
192.168.0.1

Viktige forskjeller er at ipv6 bruker kolon til å skille fraksjonene, mens ipv4 bruker punktum. ipv6 bruker i tilegg til tall, bokstaver, som er en av grunnene til at man kan oppnå så mange forskjellige adresser.
medlem i 186 måneder
 

Re: Hvordan skal vi vite når IPv4 adressene er brukt opp? Og hva

Innleggav geirergoy » tor 29.04.2010 13:25

Litt off-topic, kanskje;

Et tips jeg ofte ser på nettet, er at hvis nettleseren er treg, kan du disable IPv6.

Betyr det at v6 er tregere? Vil den gjøre fremtidens datamaskiner tregere?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Nei, det betyr at

Innleggav QtanJ » tor 29.04.2010 14:11

Nei, det betyr at nettlesaren må venta på timeout sidan han prøver ipv6 før han prøver ipv4. Dersom maskina har ipv6-tilgang til Internett er ikkje dette noka problem. Er det nokon som veit om det hadde vore mogleg å prøva begge samtidig?

Dersom ipv6 bruker lenger tid er det ikkje merkbart for vanlege brukarar som bruker nettlesarar og epost. Medan bytet pågår er det derimot ganske store ulemper. Det er kostnader ved å tilby både ipv4 og ipv6. Når alle får permanent ipv6-adresse treng ein ikkje NAT. NAT forsinkar meir enn det ipv6 vil gjera i forhold til ipv4.

Dersom ein opprettar ein tunnel for å oppnå ipv6-støtte er det framleis heilt greitt for nettsurfing(dvs, det er ikkje alle sider som har ipv6-støtte enda). Sixxs tilbyr ipv6 over ipv4 som også fungerer for dei med dynamisk ip. Det finst andre ipv6-leverandørar der ute, men dei fekk eg ikkje til å fungera då eg sette opp tunnelen i 2007.
Sist endret av QtanJ den tor 29.04.2010 14:12, endret 1 gang
medlem i 209 måneder
 

Re: Hvordan skal vi vite når IPv4 adressene er brukt opp? Og hva

Innleggav geirergoy » tor 29.04.2010 14:19

Jeg er ikke så flink, men har jeg forstått dette riktig?
Med IPv6 vil alle PCene mine ha hver sin IP, i stedet for å gjemme seg bak den trådløse routeren sin IP?

Hvordan vil det funke når man f.eks. blir bannet fra et forum, og de banner IPen? Kan man bare ta fram en annen laptop, og fortsette å spamme helt til den også får bannet IPen sin?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hvordan skal vi vite når IPv4 adressene er brukt opp? Og hva

Innleggav QtanJ » tor 29.04.2010 18:04

Så vidt eg har fått med meg er ipv6 designa for at kvar router skal få sitt eige subnet. Dette subnettet har plass til fleire ip-adresser enn det er mogleg å laga ipv4-adresser. Frå eit utestengjingsperspektiv vil det då vera naturleg å utestenge routeren i staden for ip-adressa.

Grunnen til at det er så mange er at det er enklare å dirigera trafikken. Eg ser ikkje for meg at me får bruk for 2^128 adresser(dette inkluderer dei reserverte for lokalt nettverk, loopback, multicast, ipv4-overgang m.fl) før me må byte ut teknologien i ipv6 med noko anna av ei anna årsak.
medlem i 209 måneder
 

Re: Hvordan skal vi vite når IPv4 adressene er brukt opp? Og hva

Innleggav geirergoy » tor 29.04.2010 19:13

Takk for svar.

Vil den nye IP-protokollen gjøre det lettere eller vanskeligere for "storebror", platebransje og moderatorer på noen som helst måte?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Hvordan skal vi vite når IPv4 adressene er brukt opp? Og hva

Innleggav ak » tor 29.04.2010 23:20

IPv4 var heller aldri designet for at man skulle dele IP adresser, det bare ble slik fordi ISPene ville ta ekstra betalt for bedriftsabbonnementer og osv.

Blir det lettere for storebror... kanskje bittelitt, hvis du i dag gjemmer deg bak samme brannmur med NATing som mange andre.

Det ville vært glimrende om NATing forsvant. Det vi kjenner som P2P i dag er banalt i forhold til hva man kunne fått til dersom enheter kunne snakke til hverandre uhindret. IPv6 åpner samtidig for en del multicasting som det egentlig finnes litt støtte for i IPv4 også, dvs. at en person med 10 mbps linje i teorien kan streame til tusenvis av klienter, så lenge alle skal ha det samme.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]