Opera ute med Opera 10.53 beta for Linux

Opera ute med Opera 10.53 beta for Linux

Innleggav vwlinux » tir 04.05.2010 22:40

I dag har opera langsert Opera 10.53 beta versjon for Linux og Freebsd.

641152
Her er en skjermdump av opera 10.53 beta

Du kan nå laste ned Opera 10.53b1 versjon herfra:

Opera 10.53 beta1 32-bit

Opera 10.53 beta1 64-bit

Jeg har lastet ned den og testet på min Ubuntu 10.04 32-bit maskin og den fungere tilsynelatende meget godt.
Jeg stresstesten den litt med å åpne en 15 faner og samtidig som jeg satte opp Opera Link. (bokmerker, hurtivalg, notater osv.)
Da følte jeg den stoppet litt opp, men det er samme på windows 10.5x og 10.10 versjon for Linux.
Den skal ikke lenger avhenge av Qt-rammeverket.
Den er mye raskere og er bedre intergrert med ditt skrivebordsmiljø.
Det vil si at brukergrensesnittet integreres i stedet med enten GNOME/GTK-biblioteker eller KDE-biblioteker, avhengig av brukerens installasjon.
Sluttbruker-lisensavtalen er også endret slik at opera skal følge med i Linux
og Freebsd, sine pakkebrønner.


Den nye versjon 10.53 skal nå også være opptil 8 ganger raskere enn 10.10 versjonen, på tester slik som Sunspider.



Final release vil komme i juni en gang.
Dette vises av denne linken:
Opera 10.5x progress

Andre erfaringer med Opera 10.5x:

Innlegg far Omaha om Opera 10.52

Innlegg far Omaha om Opera 10.5x nærmere lansering


Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Opera ute med Opera 10.53 beta for Linux

Innleggav viking60 » ons 05.05.2010 11:50

Hmm ..den er ikke raskere enn FF 3.6.3 i mine uhøytidlige "feel" tester. Den ser bra ut men "Fastest browser on earth" kjøper jeg ikke helt. Jeg har hatt Operaversjoner som skilte seg klart ut med hensyn til fart, men den opplevelsen mangler her. 8 ganger raskere enn 10.10? Nei jeg klarer ikke å se eller føle det, selv om det nok finnes en test og en dokumentasjon på det.
Det er en helt grei nettleser men den utmerker seg ikke, og det er på en måte Opera avhengig av.
Men den nye looken er bra.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Opera ute med Opera 10.53 beta for Linux

Innleggav vwlinux » ons 05.05.2010 13:36

Jeg er enig i din vurdering av hastighet. Husker ikke helt hvor jeg leste det med 8 ganger raskere. Min erfaring var at den er raskere enn 10.10 og mindre bug.(henger seg mindre)
Har andre erfaringer med at når man slår på Opera Link, går opera tregere? (dette kan ha sammenheng med at jeg har veldig mange bokmerker) Opera Link fungerte bedre med gamle versjoner av Opera.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Per nå så har jeg 45 faner

Innleggav art3mis » ons 05.05.2010 13:50

Per nå så har jeg 45 faner oppe i chrome, noe som er ca. normalen for meg (ja, jeg vet jeg bruker faner på feil måte, men men) og jeg bruker dem som en form for bokmerker. Synes egentlig bokmerker er irriterende og lite fleksible, de må legges til og så slettes igjen og styr og stell. Mye greiere å bare ha åpne sider liggende i bakgrunnen og lese dem når du har tid og lyst for så lukke dem.
Chrome er vel den eneste browseren som ikke påvirkes noe særlig av antall faner, mulig det er pga. hvordan faner er designet i chrome. Jeg har ihvertfall hatt mindre problemer, med min type bruk enn de fleste andre nettlesere, dog det skjedde en stygg minnelekkasje igår og en fane brukte 40% av RAM, men det skylder jeg på flash.
Men skal gi opera et forsøk når den er klar. Synes også DE-tilpasningene virker interessante.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Opera ute med Opera 10.53 beta for Linux

Innleggav petrus764 » ons 05.05.2010 14:42

Flere som ikke får Java til å fungere? j6u20, fungerer i chrome/ff og har lagt til dir i programvaretillegg.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Opera ute med Opera 10.53 beta for Linux

Innleggav omaha » ons 05.05.2010 23:37

Java funker ikke enda i Linuxversjonen.

Bugfix ute i dag - ikke javafix.
medlem i 204 måneder
 

Re: Opera ute med Opera 10.53 beta for Linux

Innleggav Tertitten » tor 06.05.2010 1:38

Det føles som at det er ett lite stykke igjen før Opera er en optimal nettleser, men jeg liker 10.53 veldig godt og ser Opera som "mitt valg" av nettleser etterhvert.
I følge deres utvikler blog kommer ikke Linux til å nedprioriteres, tvertimot er linux en viktig plattform siden de fleste av utviklerne bruker det som sin plattform/desktop.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Opera ute med Opera 10.53 beta for Linux

Innleggav petrus764 » tor 06.05.2010 1:42

Tja, det kjennes ut som final av OSX-versjonen fremdeles er Beta også, i forhold til windows-versjonen er den treg og buggy.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]