Over og ut for Symbian?

Over og ut for Symbian?

Innleggav ak » tir 06.07.2010 14:10

For to år siden var det en blanding av glede og skepsis over at Nokia hadde bestemt seg for å kjøpe de resterende aksjene i Symbian og opprette Symbian Foundation. Et halvt år senere fulgte konkursen av UIQ, et svensk selskap som utviklet løsninger på toppen av Symbian. I Japan er ting noe lysere, NTT DoCoMo har investert mye i en slags API som heter MOAP og støtter fortsatt Symbian, derfor finner også den årlige utviklerkonferansen sted i Tokyo. Men mye tyder på at dette blir den siste, selv Symbian-Guru.com har bestemt seg for å stenge dørene. I mellomtiden prater Nokia om den ene nye telefonen med Symbian^3, og påstår at Symbian^4 utviklingen allerede er i gang.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Nokia kommer til å slite

Innleggav admin » tir 06.07.2010 15:19

Nokia kommer til å slite mer og mer for å holde seg relevante. De har aldri vært gode på software og nå blir de totalt overkjørt av Apple (iOS) og Google (Android). Jeg tror rett og slett de ikke har evnen til å snu.

SisteYouGov-undersøkelse viser at interessene for Nokia sine produkter også daler som en stein. Kun 10% av de spurte i juni planlegger å kjøpe en Nokia-mobil, 41% planlegger å kjøpe en iPhone og til og med HTC (Android) har tatt igjen Nokia.

Her i Norge ser vi at mobilmarkedet også blir totalt overkjørt av Apple med 400 000 solgte iPhones og opptil 86% av nettbesøk fra mobileplattformer kommer fra iPhone. Jeg tror Nokia må innse at kampen om de smarte mobilene nå kommer til å stå mellom Apple, Google og Microsoft.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Over og ut for Symbian?

Innleggav omaha » tir 06.07.2010 18:04

Nå har vel Nokia bekreftet at de går for Linux i "smart-segmentet" mens Symbian vil være forbeholdt "lavpris-segmentet". Jeg ser ikke helt hvordan Nokia kan forbedre bunnlinjen ved å beholde Symbian på egne produkter. Det tar tid å trykke Linux nedover produktgruppene.

For egen del kan jeg styre min begeistring for Nokia's produkter og det er i forbindelse med linuxsatsingen de har blitt interessant igjen, blant annet med investeringen i Qt med påfølgende satsing på Kontakt (KDEpim), Koffice og Kolab.

Windows er "dødt" på mobil - de har dumpet Kin og har mistet en rekke utviklere som kom med Kin (oppkjøpet av Danger). Det ser ut som at de forserer Winmo 7, men inntil lansering lever MS i respirator i mobilmarkedet. Smartmobil vokser mens MS sloss for å beholde volum og taper markedsandeler. MS sier selv at det vil ta flere år før "7" er fullt utviklet og de jakter på høyst bevegelige mål.

iPhone er aktuell for mange, men det er fortsatt et produkt som er høyt priset og derfor ikke aktuell for mange. Et problem (faktisk) for Apple er at "alle har iPhone". Uansett hvor bra et produkt er, så vil "kulhetsfaktoren" reduseres ved allemannseie.

Android stjeler spaltekilometre fra iPhone, og toppmodellene står seg meget godt i tester. Tidligere har iPhone møtt mobiler med lavere spec, dårligere kvalitet og svakere software - og iPhone har levert nyhetene lenge før konkurrentene har fått summet seg.

Nå er situasjonen en helt annen. De møter Android hvor enn de snur og vender på seg - de konkurrerer på både spec, byggekvalitet/finish, applikasjoner, tjenester og ikke minst pris. Apple møter dette svært kort tid etter en nylansering og det vil bli enda tettere i tiden fremover.

I US er RIM/Blackberry viktig, men RIM møter også Android overalt.

Mht hardware er Motorola revitalisert med bra hardware og Android. HTC leverte et resultatvarsel som var meget sterkt - og leverte til og med over sine egne forventninger.

Nokia har en stor jobb å gjøre både med hardware og operativsystem / ekosystem før de blir relevant igjen, men jeg tror ikke man skal undervurdere dem. De behøver nok 12-18 mnd før evt resultater begynner å vise seg.

Hvem som sitter igjen? Apple og Android. Microsoft, RIM og Nokia skal jobbe virkelig hardt for å beholde eller hente nye markedsandeler.

Men det vil være markedsandelene til Android de sloss for om et par år.
medlem i 205 måneder
 

For mye penger

Innleggav ak » tir 06.07.2010 18:11

Jeg måtte lete det fram igjen: EUR 264 millioner var det Nokia betalte for Symbian.

Skitt. Sånt kan bare skje firmaer som har for mye penger.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Maemo :)

Innleggav vikingarock » tir 06.07.2010 19:49

Jeg har trykket litt på Nokia 5800 å vil si at det funker ikke bra samenlignet andre mobil OS. Jeg har Nokia N900 med Maemo & Debian. Det er vel eneste bra "mobilen" Nokia har. Satser Nokia videre på Maemo & Linux så er det bra :) Symbian synes jeg funker forferdelig. Samsung har et mål å det er å bli større enn Nokia. Nå som Samsung har Bada http://www.bada.com/whatisbada/ så tror jeg de kan gjøre det bra :)
medlem i 192 måneder
 

Re: Maemo :)

Innleggav Tertitten » ons 07.07.2010 1:12

vikingarock skrev:Jeg har trykket litt på Nokia 5800 å vil si at det funker ikke bra samenlignet andre mobil OS.

Hva i alle dager er det som er så utilfredsstillende med OS'et på Nokia 5800 ?
Med os'et på 5800 kan man gjøre akkurat det som er meningen man skal gjøre, hverken mer eller mindre og det fungerer på en logisk måte hvor man har full kontroll.

Om jeg skulle sammenligne med en tillsvarende modell fra annen leverandør så kan jeg nevne f.eks LG KM900... KM900 har ett rimelig godt oppsett, men selv om de leverer med applikasjoner for f.eks google maps, youtube, wi-fi så fungerer det knapt, man skal angivelig kunne se på divx filmer, men dette fungerer heller ikke, takke meg til 5800 fra Nokia. Symbian 9.x er slettes ikke ille syns jeg

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Nokia er fremdeles kongen på haugen

Innleggav MrKane » ons 07.07.2010 9:16

På alle måter utenom fortjeneste per mobil. Der er Apple kongen.

De er mest open source vennlige med Maemo og Meego. N900, som jeg har selv, er en artig sak.

De selger langt flest "smart" mobiler på verdensbasis.
http://www.webpronews.com/topnews/2010/ ... -worldwide
http://communities-dominate.blogs.com/b ... -2009.html
Symbian solgte da ca. 3 ganger flere "smart" mobiler en Apple. Ser vi på mobiler totalt så er Nokia enda mere overlegne.

Nå klages det og sytes det over Symbian, men min erfaring er at det er helt ok. Kona bruker en N97 Mini og den er en LANGT bedre TELEFON en N900 og iPhone. Den har faktisk talekvalitet OG den har knallbra proff støtte med exchange mail osv. I tillegg dukker det mer og mere "apps" i Ovi og den har en design som ikke er 100% lik alle andre flate skjermfjøler (Individualitet :-) ).

Etter å ha testet mange av de forskjellige telefonene så må jeg si at iPhone har en uslåelig sak så langt: Et fantastisk responsivt og lekkert brukergrensesnitt!!

I år ser en at det kommer flere og flere lekre "smart" mobiler til en lavere og lavere pris. Det blir interessant å se utviklingen. At Nokia har en motbakke foran seg er sansynlig, de er ikke akkurat mediayndlinger lenger.

Så Nokias død og Symbians død tror jeg er mulig, men det er ikke rett rundt hjørnet.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Nokia ( mobil/smartmobil)

Innleggav vikingarock » ons 07.07.2010 20:05

Nokia ( mobil/smartmobil) synes jeg aldri har vært noe bra. Er bra at Nokia kom ut med N900 med Maemo. Jeg bruker bare Linux så får meg er det kjempe fint at Nokia kom ut med lommepc med linux som også har tlf funksjoner. fint å kunne kjøre flere OS å bruke open office,Qcad,terminal osv :)
medlem i 192 måneder
 

Nokia mister grepet

Innleggav vikingarock » fre 09.07.2010 16:26

medlem i 192 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]