Fiks for når systemet "lugger" ?

Fiks for når systemet "lugger" ?

Innleggav ak » tor 05.08.2010 6:49

Wu Fengguang and Motohiro Kosaki har sendt inn en patch for Linux som skal løse et gammelt problem som får maskinen til å "lugge". I følge Andreas Mohr oppstår problemet når det er høy minneaktivitet (eksempelvis når et program avsluttes) samtidig som systemet venter på en lagringsenhet. Alt kan da låse seg i flere sekunder, det er ikke mulig å bytte program eller gå til en virtuell terminal.

Med litt flaks blir dette tatt inn i 2.6.36 og kommer da med i distribusjoner som lanseres mot slutten av året.

Via Phoronix

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Responsiveness patch

Innleggav omaha » fre 06.08.2010 14:02

Ifølge Phoronix er tilbakemeldingene på denne patchen svært så positiv og de uttrykker håp om at patchen kan portes tilbake til eldre kjerner. 2.6.32 er kanskje spesielt relevant all den tid denne har blitt valgt for "LTS" i flere distroer.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=ODQ3OQ
medlem i 204 måneder
 

Re: Fiks for når systemet

Innleggav ak » fre 06.08.2010 14:08

Det hadde vært supert. Jeg tror jeg urettmessig (tvi tvi) har gitt Nvidia og Flash mye av skylden for dette opp gjennom årene :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Fiks for når systemet

Innleggav omaha » fre 06.08.2010 14:38

Kan tenke meg at Dolphin ++ også har fått en del pepper pga dette. Merker det jo når man merker en stor haug med små filer og flytter de til f.eks en ekstern disk eller annen partisjon mens man skal gjøre noe annet. Jeg har også tenkt USB (driver/protokoll) + fysiske begrensninger i controllerchips som EN DEL av forklaringen.
medlem i 204 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]