Inkscape 0.48 klar for massene

Inkscape 0.48 klar for massene

Innleggav JimmyVolatile » fre 27.08.2010 9:19



Etter 9 måneders intens utvikling er Inkscape 0.48 klar. Dette er noen av nyhetene og oppdateringene i denne versjonen av det SVG-baserte tegneprogrammet:


  • Sprayverktøy for å lettere dekorere flater med vektorbaserte former og mønstre

  • Linjeverktøy for enklere samtidig redigering av linjepunkter og kontrollhåndtak på tvers av objekter.

  • Tekstverktøy for numerisk kontroll av kerning, tracking og tegnrotasjon.

  • Nye og forbedrede utvidelser for webutviklere til eksport av grafikk og xhtml til produksjon av websider.



Lenker:


Inkscape kan nyttegjøres innen de aller fleste grener av grafisk formgiving men anbefales spesielt for produksjon og redigering av SVG-basert webgrafikk. Scalable Vector Graphics (SVG) er en industristandard på linje med HTML, XHTML og XML og kan, sammen med JavaScript, i flere sammenhenger også brukes som et godt alternativ til Adobe Flash.

Kilde: Inkscape.org
Sist endret av JimmyVolatile den fre 27.08.2010 12:06, endret 1 gang
medlem i 181 måneder
 

Har Inkscape fått

Innleggav olear » fre 27.08.2010 18:38

Har Inkscape fått fargestyring?

Personlig ville jeg ha testet sK1, ser ut som de retter seg mer mot de "proffe".

http://sk1project.org/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Inkscape har hatt fargestyring siden 0.46 (på Linux)

Innleggav JimmyVolatile » man 06.09.2010 12:23

...og tilsvarende på Windows siden 0.47.

Dessverre er fargeprofil-velgeren i Preferences noe ustabil, ihvertfall i Windows 7. Simulering av trykkfargene på skjermen virker fint men man må gå inn i Preferences og sette Display profile tilbake til <none> før man igjen velger riktig profil for å få Color-Managed view-valget i View-menyen til å virke.

Fargevelgeren støtter CMYK og det er mulig å bruke ICC-profiler til "soft-proofing" med visning av farger utenfor gamut og forhåndsvisning av trykkfarger på skjermen.

Alle farger lagres i SVG-filen som RGBA-verdier og eksporteres dermed også til PDF som RGBA. Så, dersom trykkeriet krever en PDF i CMYK vil man måtte åpne Scribus, importere SVG-en eller PDF-en og kjøre ut en ny CMYK PDF derfra.

Allkopi, som er de jeg har mest erfaring med, er kanskje et lite unntak her siden de støtter RGB-filer så lenge man ikke skal trykke offset (i store opplag). For mange passer jo egentlig dette midt i blinken siden man ofte produserer brosjyrer, plakater og liknende i 100-200 eks og kan dermed bare konsentrere seg om RGB.

Se: http://allkopi.no/index.php/infosenter/tips-triks
Sist endret av JimmyVolatile den man 06.09.2010 15:30, endret 1 gang
medlem i 181 måneder
 

Re: Inkscape 0.48 klar for massene

Innleggav olear » man 06.09.2010 14:22

Ok, fremdeles ikke der enda med andre ord.

Har gått over til Windows og Corel for en god stund siden, men er åpen for forandring hvis verktøyene i Linux duger til vanlig bruk (prepress-only).

- Cinepaint er ok til bitmapredigering, men er skeptisk til prosjektets framtid
- sK1 ser ok ut, men har ikke testet det.
- Scribus er ok til redigering, men liker ikke PDFene den spytter ut, greier heller ikke å importere noe

Problemet blir å kommunisere med resten av prepress-verden, importering av PDF, EPS osv er ikke mulig, blir bare feil.

EDIT:
Jobber for øyeblikket på med en prepress-ready distro, målet er å gjøre alt i Linux. Om prosjektet blir ferdig vet jeg ikke enda (hvis noe ikke kan gjøres i Linux blir prosjektet avsluttet).

Hvis noen har forslag til programvare som jeg ikke vet om, si ifra :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Inkscape SVG til trykk-klar fil...gjennom friprog?

Innleggav JimmyVolatile » fre 10.09.2010 11:47

Jepp. Jeg har nesten bare gode erfaringer med Corel Draw fra tidligere, spesielt med produksjon av PDF mot trykkerier.

@olear:Hva er svakhetene til PDF-ene produsert av Scribus etter din mening?


CMYK i Inkscape
Når det gjelder bruk av Inkscape for produksjon av trykksaker må veien til trykk-pressen foreløpig gå via andre programmer. De gode nyhetene er at det ser ut til at det er mulig å gjøre dette med kun med friprog-løsninger og at Inkscape både har fått god fargestyring både mot RGB og mot CMYK så lenge du bruker en CMYK-ICC-profil for fargene. Helt behagelig å bruke er det dessverre ikke men det fungerer og det er ganske oppløftende å se entusiasmen rundt det å fullføre arbeidet med CMYK-støtte som forøvrig er planlagt til Inkscape 0.50.

Jon Cruz sier:
With Inkscape 0.46 a new color selector is available when an SVG file being edited has at least one embedded profile. Unlike the prior HSL or CMYK pickers which merely presented in a different color type but stored in RGB, the CMS selector preserves all values seen. So a color with an ICC profile that is CMYK will actually be stored with four values (C, M, Y, and K) and not be converted back to sRGB triplets.
Kilde:Color Management, Open Source, and Inkscape


Man får altså satt ICC-profiler på dokumentet brukt CMYK-fargevelgeren og i allefall testet om fargene er innenfor gamut til den aktuelle skriveren. Det er foreløpig merkelig lite dokumentasjon å finne om dette.

CMYK ut fra Inkscape
Når det gjelder å ta SVG-file det siste steget over til trykk-klar fil er det hele litt mer kryptisk. Mulig løsning jeg ikke har prøvd selv enda (kan kanskje passe godt som en del av en pre-press distro):

Via bitmap eksport

With bitmap output, it is possible to create a device-specific CMYK file using only open source tools; first, convert the PNG exported from Inkscape to regular RGB TIFF, and then use the tifficc command-line utility from the LittleCMS library3 to convert it to CMYK. You will need the ICC profile file of your target output device for this conversion.

Kilde:The book of Inkscape - side 328



Via bitmap eksport 2
Although it can export PDF and render bitmaps, as of version 0.47 Inkscape cannot do color separation or profile embedding. You need some other software to do the job for you, such as Adobe Photoshop (for TIFF) or Illustrator (for PDF) ; both can import Inkscape’s SVG format directly. You can also use open source software; the Scribus page layout program (http://scribus.net) will import SVG and create color-separated PDFs, and the Separate+ plugin for GIMP (http://registry.gimp.org/node/471) will take Inkscape-exported PNG bitmap and convert it into a color-separated TIFF with screen proofing for complete control.
Kilde: The book of Inkscape - side 320


(Dette er metoden jeg benytter mest.)



Via SVG?

Det burde også være mulig å gjøre utkjøringen til CMYK PDF via Inkscape SVG importert inn i sK1 så lenge SVG-en inkluderer fargeprofilene som er brukt. sk1 Ser også ut som en god mulighet når det gjelder pålitelig import av andre formater. Skal sjekke dette og komme tilbake.
medlem i 181 måneder
 

Takker for informasjonen, å

Innleggav olear » søn 12.09.2010 20:19

Takker for informasjonen, å konvertere til CMYK(evt andre fargeprofiler) er vanligvis ikke noe problem, ImageMagick løser dette veldig bra. Men jeg vil ha en normal workflow, ikke gå flere unødvendige steg for å komme fram til det rette resultatet. det var derfor jeg sluttet å bruke Linux til å begynne med.

Mine krav:

- skjermkalibrering
- Jobbe native med CMYK i bitmap
- Jobbe native med CMYK i vector
- Publisere til industristandard PDF for trykking
- importering av PDF, EPS og lignende


Planen min for øyeblikket er å bruke Agryll til kalibrering (jeg har Spyder3Elite, skal være støttet, vi får se), Cinepaint til bitmap og sK1 til vector. Når det gjelder selve exportering av PDF er jeg litt usikker, regner med at Scribus kan duge (er et par år siden sist jeg brukte den til noe fornuftig). Håper sK1 eller et annet program greier å importere* diverse PDF/EPS rett, hvis ikke det er mulig kan jeg ikke fortsette.

* Jeg må greie å extracte embedded profiler og skrifttyper.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron