Lær Linux bedre

Lær Linux bedre

Innleggav omaha » tor 02.09.2010 14:59

Linux1 har medlemmer/brukere på alle nivå fra noviser til profesjonelle som har Linux som en sentral del av sitt levebrød.

En kan lære mye av å eksperimentere seg frem til kunnskap, men læringen blir gjerne bedre når den blir satt i system. Novell og Red Hat har sine sertifiseringssystemer som bl.a Redpill Linpro leverer. Disse kursseriene er ikke å forakte - om arbeidsgiver er villig til å betale.

Skal en gjennomgå en slik kursserie med tilhørende sertifisering som privatperson eller student er det dyrt. Svært dyrt. Ønsker man å sertifiseres må man regne med at det koster noe uansett hvordan man angriper dette, men kanskje det er enklere å få med arbeidsgiveren om man gjennomgår kursene selv mot at arbeidsgiver dekker selve sertifiseringen?

Det finnes godt med dokumentasjon og kursmateriale tilgjengelig på nettet. Blant annet har IBM nå fått samlet sammen mer materiale i sin LPIC 101 og 102 serie som dekker LPIC 1 sertifisering. De har også materiale for LPIC 2, men dette materialet er fra 2005, så man får håpe at også dette oppdateres.

Når det gjelder utstyr som behøves kan en jo alltids kjøre en server virtuelt på arbeidsstasjonen, men det beste er nok å finne frem en eldre maskin og dedikere den som server.

Hvilke serverdistribusjoner man skal velge for dette vil være en smakssak. For egen del har jeg lagt vekt på en så "standardisert" serverdistribusjon som mulig. Det betyr at jeg har valgt vekk brukervennlige distribusjoner som f.eks ClearOS/Ebox og lignende alternativer.

Det er et poeng å velge distribusjoner som er "industristandard" i opplæringsøyemed. Der er det grovt sett 3 som skiller seg ut - Debian, Red Hat og Novell.

Det betyr ikke at man må bruke disse hverken under eller etter at man har fulgt en slik kursserie, men kursene har en tendens til å forholde seg til disse så kanskje det lønner seg å holde seg til de for senere evt å bytte til distroen man EGENTLIG foretrekker?

Finnes det stemning for et LPIC underforum?

Selv skal jeg det følge disse i kombinasjon med bøker spesielt for Red Hat (RHCE) på CentOS.

Om man følger disse kursene på en seriøs måte kan man lære mye selv på relativt begrenset utstyr, men man må også påregne at man møter begrensninger fordi man på en slik "treningsserver" ikke blir eksponert for de samme problemstillingene som bare profesjonell driftserfaring kan gi. Men i kombinasjon med litt ydmykhet i forhold til dette er det mye å hente for den som vil.

Lenker til IBM's kursserier:
LPIC 101 og 102 samleside
2 artikler om å endre størrelse på partisjoner
medlem i 205 måneder
 

Re: Lær Linux bedre

Innleggav ak » fre 03.09.2010 11:10

Veldig kjapt, høy møteaktivitet her i dag: Jeg er positiv til underforum, jeg liker spesielt at LPIC er relativt distribusjonsuavhengig.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Lær Linux bedre

Innleggav gab » man 06.09.2010 8:48

Jeg trenger et lite spark bake for å komme videre med LPIC 2, så et kollektivt arbeid med å sparke/hjelpe hverandre her er kjerkomment
medlem i 235 måneder
 

Re: Lær Linux bedre

Innleggav ak » man 06.09.2010 9:19

Har sett litt mer på det i løpet av helgen, forslag på struktur for et slikt forum ?

Det er dessverre en del arbeid å endre forumstrukturen i dag, jeg må bl.a. oppdatere filterne for samtlige brukere.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Lær Linux bedre

Innleggav deimos » man 06.09.2010 10:15

Jeg er også igang med LPIC-1 + RHCE så det er nok ingen dum idè med samarbeid.
De distribusjonene som støttes av f.eks HP, Dell og IBM er RedHat, Suse Enterprise Linux og Debian (offesiell support).
medlem i 212 måneder
 

Re: Lær Linux bedre

Innleggav omaha » man 06.09.2010 10:40

Det er kanskje en fordel at et evt underforum forholder seg til LPIC strukturen, men å rulle ut hele strukturen er i overkant. LPIC revideres av og til (ikke så lenge siden sist), og det kan være en utfordring.

Mitt forslag er 1 LPIC forum med 7 underforum som benevnes ihht eksamensstrukturen - noe i denne retning:

LPIC
- Verktøy
- LPIC E101
- LPIC E102
- LPIC E201
- LPIC E202
- LPIC E301
- LPIC E302

Nye posteringer må begynne med f.eks T102.4 [Tema/Problem] med en sticky post som forklarer strukturen osv.

Eller:

LPIC
- Verktøy
- LPIC 1
- LPIC 2
- LPIC 3

Nye posteringer må begynne med f.eks E101 T102.4 [Tema/Problem] i overskriften på nye poster.

Dersom en er konsekvent med disse benevnelsene i overskrift burde det bli vesentlig enklere å søke direkte istedet for å lete seg igjennom poster, og det kan kanskje hjelpe googlere hit til Linux1?

Mht verktøy tenker jeg på Vi/Emacs/Bash/SSH osv osv dvs noen få verktøy som en har stor fordel av å få inn i fingrene i forkant - selv om de også er en del av LPIC.

Kanskje et slikt distro-nøytralt bashfritt underforum kan stimulere til deltagelse i support?
medlem i 205 måneder
 

Re: Lær Linux bedre

Innleggav ak » man 20.09.2010 6:54

Ok, jeg gikk for variant nr 2 da det er en del steder i phpBB hvor man må bruke pulldown og lingnende elementer. Da er det greit om listen ikke er femti skjermer lang.

Jeg har gitt deg moderatorrettigheter for den relevante delen av forumet, si fra dersom det ikke fungerer.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Lær Linux bedre

Innleggav omaha » man 20.09.2010 8:00

Takker og bukker :-)

Jeg tror at altertativ 2 er å foretrekke også uavhengig av forumteknologiske begrensninger.

Skal se om jeg får lagt inn noen "sticky" meldinger i dag, dvs presisjon på emnebetegnelse eks T102.4 [Tema/Problem] og forslag til noen små regler osv.
medlem i 205 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]