Jeg er egentlig glad for at Xorg kan blir erstattet. X har vært et genialt produkt i mange år. Det overfører tegningsinstrukser fra klient(applikasjon) til serveren(altså videokortet) og det har vært lett å sende disse instruksene over nettverket. Altså X er instruks-basert og nettverkstransparent.
Men X er relativt tregt og komplisert og bør bli erstattet.
Wayland bruker ikke slike "tegningsinstrukser" mellom applikasjoner og grafikkortet. Wayland og dens kompositør vil hente grafikk direkte fra delte minneområder som applikasjoner manipulerer vha OpenGL (eller noe sånt...). Resultatet er et meget raskt grafikkmiljø som også spillinndustrien kommer til å elske.
Det finnes også meget gode løsninger som kan sende skjermbilder over nettet. F.eks VNC og RedHats
Spice, Windows har også en slik løsning (men husker ikke navnet nå). Altså grafikkmiljøet behøver ikke være nettverkskapabelt i seg selv.
Jeg fant følgende skript på Waylands epostliste.
http://www.chaosreigns.com/wayland/
Du bør først undersøke skriptet i en teksteditor.
Skriptet skal visst laste ned og kompilere Wayland fra kildekoden på Debian/Ubuntu. Husk å installere "aptitude" pakken først og kjør som root/sudo. Kjøringen av skriptet tar tid.
Må man ha grafikkort fra Intel for å kjøre Wayland? Hverken Nvidia eller ATI/AMD støtter Wayland ennå. Men de frie Nvidia/ATI driverne bør vel fungere.
Neste: Test Wayland.
http://wayland.freedesktop.org/
EDIT: Jeg måtte avinstallere Nvidias kommersielle driver og installerte libgl1-mesa-dri-experimental pakken istedet. Ref
denne posten...
Etter dette fungerte Wayland-demoen bra. Se siste del av skriptet.
Wayland er definitivt på vei!