Distribuert DNS med Dot-P2P

Distribuert DNS med Dot-P2P

Innleggav jurgemaister » lør 04.12.2010 23:57

Dot-P2P Logo
En nylig staretet organisasjon ved navnet Dot-P2P ønsker å desentralisere DNS-tjenester ved hjelp av BitTorrent-protokollen.


Som en del kanskje har fått med seg, har myndighetene i U.S.A. i det siste tatt kontroll over legitime domener for å stoppe det de mener er brudd på opphavsrett.

Dette har fått en gruppe mennesker, med The Pirate Bay grunlegger Peter Sunde i spissen til å stille spørsmål ved internetts nøytralitet, og amerikanske myndigheters påvirkning på ICANN.

Måten de ønsker å unngå sentralisert styring av DNS er ved å benytte den populære datamaskin-til-datamaskin-protokollen BitTorrent for å spre informasjonen mellom mange brukere, for så å gjøre oppslag på en tilfeldig node i nettverket eller lokalt på maskinen dersom DNS-tabellen er tigjengelig.
De tenker at brukeren installerer et program på maskinen som filtrerer alle navntjeneroppslag og fanger alle forespørsler til angitte toppnivådomener i stedet for til standard navntjener, mens forespørsler til andre toppnivådomener går ufiltrert gjennom.

Samarbeid med OpenNIC
For å gjøre det enklere har de bestemt seg for å opprette et nytt toppnivådomene med endelsen .p2p. Det skal være gratis å opprette et domene, og Dot-P2P gir den ideelle organisasjonen OpenNIC ansvaret for utdeling av domener. Dermed er det også trolig at systemet vil støtte OpenNICs andre toppnivådomener som .geek og .free, som ikke er støttet av ICANN.

Ved å desentralisere en av de viktigste teknologiene bak internett blir det vanskeligere for regjeringer å påvirke og filtrere hva som er tigjengelig på internett, og vil forhåpentligvis gjøre at innbyggere i land som Kina, Burma og Iran har bedre tilgang på informasjon.

Via TorrentFreak
Sist endret av jurgemaister den søn 05.12.2010 13:38, endret 1 gang
medlem i 225 måneder
 

Re: Distribuert DNS med Dot-P2P

Innleggav viking60 » søn 05.12.2010 2:45

Problemet er vel at de har tatt kontroll over sider som beviselig ikke bryter opphavsretten også (og det er et problem).

Jeg synes ikke "retten" til å piratkopiere er værneverdig men Jeg er sterkt i mot sensur så jeg antar at en "desentralisering" vil kunne sikre det frie ord litt bedre.

Men dersom dette også betyr mer spam, så er jeg sannelig ikke sikker.

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron