Frie alternativer til dyre programmer

Frie alternativer til dyre programmer

Innleggav ak » man 22.08.2011 9:02

Datamation.com har laget en oversikt over 67 frie programmer som kan brukes for å erstatte kostbare alternativer. Listen har selvfølgelig med LibreOffice og Inkscape, men går også litt inn på verktøy for ressursallokering (ERP) og andre problemstillinger som er relevante for bedrifter.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

AlternativeTo.net

Innleggav Jarl Arntzen » man 22.08.2011 13:05

Veldig bra liste for bedriftsprogramvare, her ser det ut til.

Vil bare tipse om http://www.AlternativeTo.net som også har veldig solid utvalg i programmer for hjemme-markedet. Jeg har brukt AlternativeTo flittig siste året for å finne gode alternativer til en del dyr programvare (For eksempel FotoRec for å hente ut bilder og data fra ødelagt SD-kort.). Det er mye å finne her og man kan enkelt bidra med egne forslag. Programmene kan sorteres etter popularitet.
Sist endret av Jarl Arntzen den man 22.08.2011 13:17, endret 3 ganger.
medlem i 161 måneder
 

Re: Frie alternativer til dyre programmer

Innleggav moma » søn 28.08.2011 9:53

Linux-produkter som kan erstatte tilsvarende Windows-program.
http://www.linuxalt.com

For editering av audio/lyd vil jeg også nevne Traverso DAW... og Ardour.... Selvom Audacity... er bra for enkel lydinnspilling og justering.

$ apt-cache search traverso
traverso - Multitrack audio recorder and editor

$ apt-cache search audacity
audacity - fast, cross-platform audio editor

$ apt-cache search ardour
ardour - digital audio workstation (graphical gtk2 interface)

Audio-recorder... er selvfølgelig det beste verktøyet for lydopptak fra nettradio o.l.

Jeg har problemer med både Traverso og LMMS. Jeg får ikke avspilt lyd med dem. Denne maskinen har en evig-gammel Audigy 2 lydkort. Jeg tror at disse verktøy prøver å bruke hovedkortets interne lydkort istedet for mitt Audigy 2. Hverken Traverso eller LMMS kjenner til PulseAudio. Begge benytter Alsa og jeg tror feilen kommer av at disse QT-applikasjonene integrerer dårlig med GNOME-desktop og dets innstillinger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]