Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav celtix » man 30.01.2012 22:36

Jeg vet ikke hvor mange maskiner som kastes årlig i Norge

men det er mange. I følge mine kilder i Grong og Namsos

kommune, sendes brukte datamaskiner for destruksjon

først til Sverige, så til Afrika. Så hvorfor er det ingen som

har tenkt på å drive med gjenbruk av bærbare og stasjonære

datamaskiner og installere Linux på dem her i Norge ?


Linux har jo distribusjoner som fungerer til og med

på de gamleste maskinene.


Er det ikke viktig å tilby folk et alternativ til alt

det dyre kommersielle rasket som selges ?


Det skal jeg gjøre. Derfor har jeg startet Tiger Data.


Så nå har jeg søkt om etablererstipend og fått meg kontorplass

på den lokale grunderlaben.


Her skal jeg selge gjenbrukte maskiner med Linux programvare for

nesten ingenting. I følge fadern hadde jeg blitt en slags

pc - skraphandler, noe jeg syns er helt greit etter som jeg gjør

noe jeg liker.


Men når det er sagt så trenger jeg den hjelpen jeg kan få

hvis du har lyst til å jobbe med Linux og gjenbruk og salg av

brukte datamaskiner. Vil du starte eget eller komme til Grong å

hjelpe til her, kan jeg sende deg informasjon om konseptet

hvis du vil det ?


post@tigerdata.no
medlem i 145 måneder
 

Re: Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav ingeva » fre 13.07.2012 9:32

Dette er jo en utmerket ide.
Det er helt klart et behov for noe sånt.

For noen år siden observerte jeg en dame som bar på en PC. Hun strente rett mot en søppelcontainer. Jeg stoppet henne før hun dumpet PCen oppi, og fikk den av henne isteden. I tillegg ble jeg med henne på kontoret og fikk en skjerm og et tastetur som fulgte med. Jeg måtte love å slette hard-disken, og det gjorde jeg, men ikke før jeg hadde konstatert at maskinen var overlesset og hadde vært brukt altfor lenge uten skikkelig vedlikehold (Windows krever MYE vedlikehold!!!).
Jeg slettet disken og installerte en større, men den gangen var det fortsatt aktuelt med Windows. Jeg brukte maskinen i flere år før jeg ga den videre til nestemann.

Det hører med til historien at jeg fikk flere oppdrag fra firmaet, med å "reparere" flere maskiner som ellers kunne ha lidd samme skjebne. Der var det jo også litt penger å hente.

Jeg skulle gjerne vært med på et prosjekt som dette, men jeg er uførepensjonert, og avstanden er for stor. Men bytte og reparere PCer kan jeg, og jeg har etter hvert fått en del erfaring med Linux, også på gamle maskiner.

Jeg ønsker dere lykke til!
(Tigerdata er et godt navn - men hvor er websiden????)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav ipodtouchfever » fre 13.07.2012 10:05

Det er jo slettes ikke dumt å ha stasjoner på flere plasser i Norge så det blir lettere og mer lokalt for folk å levere;)

Brukerens avatar
medlem i 155 måneder
 

Re: Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav ingeva » søn 15.07.2012 9:02

ipodtouchfever skrev:Det er jo slettes ikke dumt å ha stasjoner på flere plasser i Norge så det blir lettere og mer lokalt for folk å levere;)

Hvis du vil kaste gammelt utstyr for å la det bli ødelagt, så plikter jo enhver elektrisk forretning å ta imot. Hvis du derimot vil gi utstyret nytt liv, må det gjøres på en annen måte. Problemet er at det er vanskelig å få det lønnsomt. Prisen for arbeidet vil lett overstige prisen på utstyret.

Jeg har forresten nettopp bygget om min gamle PC til fil- og backup-server, så hvis noen er interessert, er det bare å ta kontakt! :)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav lmh1 » tir 17.07.2012 18:59

Selvfølgelig er det bra med gjenbruk.

Men spørs vel hvor mye eldre toshiba/dell laptoper før år 2004 faktisk er av verdi selv med linux?

Har man under 512 MB ram og celeron prosessor, så blir nok XFCE basert skrivebord litt i største laget selv for en slik maskin. Man kan knapt bruke et slik oppsett med SSD eller som kontormaskin, uten det går tregt.
medlem i 168 måneder
 

Re: Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav ingeva » ons 18.07.2012 10:58

lmh1 skrev:Selvfølgelig er det bra med gjenbruk.
Men spørs vel hvor mye eldre toshiba/dell laptoper før år 2004 faktisk er av verdi selv med linux?

Ja, før eller senere blir utstyret ubrukelig i praksis. En gang var mer enn 1MB for mye for maskinen. Jeg husker de syns jeg var gal som ville utvide til 4MB. Det kunne jo ikke brukes til noe, og det kostet godt og vel 2000 kroner! (min Acer -386 20MHz kostet over 50.000) :)
Nå er det annerledes. Det er vel ikke så mange som kjører DOS lenger ... :)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav 2blue » fre 20.07.2012 21:06

Jeg har lagt inn lubuntu på en Packard Bell laptop fra 2001, den håndterer fremdeles youtube, java for bank, spiller av NRK helt fint med gnome mplayer-gecko oppsett i nettleser. Maskinen booter raskt, og fungerer med libre office, alt jeg har testet den for. Den var en ekstra arbeidsstasjon en periode der pc-en stod middels utrygt uten tilsyn deler av dagen. Så lenge maskinene har DVD ROM ser det ut til at de kan tilrettelegges for det meste, og ganske enkelt. 700MHz cpu, 250MB RAM er minste specs jeg har prøvd meg på og det var fullverdige løsninger for nesten alt. Den var ikke treg til hverken å boote, åpne eller kjøre programmer, men en til to programmer samtidig var nok. Den taklet ikke lenger standard adobe flash player riktignok, det var det eneste. Powerpc har vist seg ikke fullt så enkelt, men kanskje det er mulig også. Selv sliter jeg litt med en iBook G4. Uansett, det er jo gøy med siste modell også, lette, fine, stille, bare litt dyre ;-)
medlem i 186 måneder
 

Re: Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav quadra800 » fre 20.07.2012 21:20

La meg fortelle dere en liten historie.

På NTNU i Trondheim bruker vi Dell-maskiner. Det er én grunn til det: Service. Hvis noe går i stykker, så kommer det en servicemann kjørende med bagasjerommet fullt av reservedeler som bare kan puttes inn i maskinen. På den måten har vi minst mulig nedetid.
For at servicefolkene skal kunne ha alle mulige reservedeler i bagasjerommet, er det nødvendig at 'gammel' maskinvare fases ut relativt fort. Maks fire-fem år.

Michael Dell tjener penger i bøtter og spann som følge av denne satsningen på bedriftsmarkedet.
Ingen betydningsfulle bedrifter vil noensinne kjøpe noe av dere, fordi dere ikke tilbyr samme-dag-på-stedet-service. Det er slik kravene til drift er i dag, og markedet senker fort aktører som ikke tilbyr det som kreves.

Snakker vi om privatpersoner blir saken fort en annen.
Det er i alle fall min mening.

En annen ting er at gammel maskinvare bruker uforholdsmessig mye energi pr. operasjon. Derfor er det bra at disse maskinene byttes ut.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav 2blue » fre 20.07.2012 21:36

Her bruker de mye forskjellig, UiB, fylkeskommunen, og handelshøyskolen. Jeg kan ikke tenke meg noen bedrift som vil satse på brukte maskiner, men jeg vet de har beholdt maskiner så lenge de har fungert til det de skal, og har kunne oppdateres. Der er ingen fast aldersgrense. Jeg bruker gjerne litt tid og penger på en maskin jeg allerrede har om den er helt grei.
medlem i 186 måneder
 

Re: Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav Richaren » søn 22.07.2012 3:45

Oppgrader til 2 GB, så vil selv en maskin fra år 2001 fungere greit. Installer Windows 8, da den er raskere enn Windows XP og Windows 7...
medlem i 208 måneder
 

Re: Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav jerry.c.bush » søn 22.07.2012 19:08

Prosjektet er forsåvidt gullegodt det, men jeg ser ikke for meg at dette er noe for bedriftsmarkeder. Men for privatmarkedet derimot kan det være greit.
Jeg har selv tatt frem flere gamle maskiner som har blitt meget brukbare ved å installere en eller annen distro som passer til slik eller sånn maskin. Har selv gjort det med mine gamle maskiner og faktisk klart å selge noen av de, dog til meget lave priser. Men de har i alle fall fått nytt liv og ikke gått til gravplassen.
I tillegg har jeg gitt kompiser og kolleger sine gamle maskiner nytt liv flere ganger ved å nettopp installere, mest, Linux Mint i en eller annen form. Alle disse har vært meget fornøyde. Mange av disse er på min alder (45-55) og de har barn, og :-P barnebarn som vil ha seg sine egne maskiner. Dette har fungert utmerket.

Så jeg tror du kan lykkes greit, uten å bli super rik, om du gjør ting riktig, satser på det riktige markedet og markedsfører riktig.
Det er ikke lett å få folk til å skjønne at det går an å bruke noe annet enn Windows. Dette er vanskeligere enn man skulle tro i utgangspunktet.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav ingeva » tir 24.07.2012 14:09

Richaren skrev:Oppgrader til 2 GB, så vil selv en maskin fra år 2001 fungere greit. Installer Windows 8, da den er raskere enn Windows XP og Windows 7...

WINDOWZ?

Dette er tross alt et Linux-forum, og alle her vet at du kommer mye lenger med Linux enn med noen som helst WINDOWZ-utgave!

En annen sak er at det er neppe så mange maskiner fra 2001 som kan utstyres med 2GB memory. Jeg kastet (!) nettopp en maskin som hadde 512MB, og det var max. Selv om maskinen utmerket godt kunne kjøre Linux og hadde en feilfri skjerm med 1600x1200 oppløsning, så ble hastigheten en tålmodighetsprøve.

Synd å kaste, og jeg er absolutt tilhenger av gjenbruk, men ett sted må det gå en grense. Jeg tok forresten vare på disken, for selv en gammel 80GB IDE-disk kan komme til nytte en gang ... :)

jerry.c.bush skrev:Det er ikke lett å få folk til å skjønne at det går an å bruke noe annet enn Windows.

Du har så rett. Selv mange som anser seg selv som datafolk tror at Windowz er eneste veil til frelse, men livsløgnen er jo det siste som ryker hos de fleste. :)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hvorfor kaste pc`er vi kan bruke på nytt ?

Innleggav quadra800 » tir 24.07.2012 19:02

ingeva skrev:En annen sak er at det er neppe så mange maskiner fra 2001 som kan utstyres med 2GB memory. Jeg kastet nettopp en maskin som hadde 512MB, og det var max. Selv om maskinen utmerket godt kunne kjøre Linux og hadde en feilfri skjerm med 1600x1200 oppløsning, så ble hastigheten en tålmodighetsprøve.

Min IBM Thinkpad T30 fra 2001 tar fint 2GB den. Ikke det at den er så kjapp, men allikevel. Den har til og med 1400x1080 skjermoppløsning, 802.11g og USB 2.0. ;)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Jeg har sluttet å kjøpe

Innleggav olear » man 31.12.2012 17:12

Jeg har sluttet å kjøpe nye datadeler for over to år siden, jeg får kastet Core2-maskiner/bærbar etter meg, Intel i har ingen fordeler over Core2 Duo/Quad, så jeg holder meg til den gode, gamle, stabile socket 775. Kommer aldri til å oppgradere (har hatt i7 osv, ikke imponert).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron