Ingen Netflix for norske Linux-brukere

Ingen Netflix for norske Linux-brukere

Innleggav Aeyoun » tir 18.09.2012 20:32

Mange gledet seg når det ble kjent tidligere i sommer at «Se TV-serier og filmer når som helst, hvor som helst»-tjenesten Netflix kommer til Norge i løpet av høsten. Dessverre regner ikke streamingkongen Linux som en del av «hvor som helst».



Linux vil fremdeles ikke være en støttet plattform, bekreftes det nå i en epostutveksling mellom Benjamin Kerensa og presserepresentant Joris Evers hos Netflix.



Netflix har i dag et tilbud på Windows og OS X via en nettleser eller lisensiert programvare. I tillegg har de klienter for de populære spillkonsoll- og smarttelefonplattformene.



Nettleseralternativet benytter Microsoft Silverlight og -DRM, en teknologi som ikke er gjort tilgjengelig for Linux. Dette er samme teknologien—og dermed begrensningene—som de eksisterende konkurrentene i det norske markedet som Comoyo, SF Anytime, og Headweb.



Netflix er veldig populær i USA og er kritikerrost for å ha et bredt utvalg av innhold. Om den norske katalogen blir like attraktiv gjenstår å se.



Kilder: Benjamin Kerensa, Netflix

Sist endret av Aeyoun den ons 19.09.2012 10:00, endret 1 gang
medlem i 141 måneder
 

Re: Ingen Netflix for norske Linux-brukere

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 19.09.2012 12:35

Plager ikke meg så lenge jeg kan se kvalitetsfjernsyn. Den nye løsningen til NRK fungerer utmerket både med Linux og MacOS.

Netflix er et selskap som må få lov til å ta egne valg. Om de vil ekskludere brukere er opp til dem. NRK er en offentlig “institusjon” som ikke kan ekskludere deler av befolkningen ved å gjøre seg avhengig av lukkede standarder som bare tilbys en begrenset del av befolkningen.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Ingen Netflix for norske Linux-brukere

Innleggav viking60 » ons 19.09.2012 15:54

Ja NRK er langt fremme der hvor TV2 og andre sliter med teknikken og ekskluderende systemer - og fortjener ros for det!

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Ingen konkurrenter heller

Innleggav aNordal » tir 23.10.2012 1:02

Ingen konkurrenter heller med noe lovlig å tilby oss linux-brukere? Tragisk, dette er jo desto større grunn til god samvittighet for piratkopiering…

Jeg er villig til å bla opp noen høvdinger for en god sak for Linux, så bare si fra hvis det kommer noen med et tilbud!
medlem i 206 måneder
 

Re: Ingen konkurrenter heller

Innleggav Kjetil Kilhavn » ons 24.10.2012 11:59

aNordal skrev:dette er jo desto større grunn til god samvittighet for piratkopiering…

Tøys. Det finnes ingen unnskyldning for å piratkopiere.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Ingen konkurrenter heller

Innleggav Aeyoun » ons 24.10.2012 12:53

Kjetil Kilhavn skrev:Tøys. Det finnes ingen unnskyldning for å piratkopiere.

Om innholdet ikke er tilgjengelig, så jo: jeg er enig i at da kan man piratkopiere.

Nå har jo jeg Apple TV og Xbox så har god tilgang til Netflix.
medlem i 141 måneder
 

Re: Ingen Netflix for norske Linux-brukere

Innleggav QtanJ » ons 24.10.2012 17:14

Om innholdet ikke er tilgjengelig, så jo: jeg er enig i at da kan man piratkopiere.


Det er ingen menneskerett å få tilgang til nye tv-seriar på datamaskin. Ofte er det lettare å kjøpa enn å leiga filmar sidan gode løysingar for linux aldri inkluderer DRM. Mykje av innhaldet vert tilgjengeleg på DVD etter ein stund. Eg støtter heller selskap som lar meg lasta ned videofilen eg har kjøpt, enn eit selskap som baserer seg på at eg kan leige tilgang til musikk/video med mange avgrensingar.

NRK er heilt fantastisk. Nokre tv-program kjem nesten aldri med tidsavgrensing, andre i 30 dagar, og andre med ein mellomting. Likar ikkje heilt den nye designen til netttv, men dei har gjort mykje rett i korleis plattforma er samansett.
medlem i 209 måneder
 

Re: Ingen konkurrenter heller

Innleggav Kjetil Kilhavn » tor 25.10.2012 13:28

Aeyoun skrev:
Kjetil Kilhavn skrev:Tøys. Det finnes ingen unnskyldning for å piratkopiere.

Om innholdet ikke er tilgjengelig, så jo: jeg er enig i at da kan man piratkopiere..

For noe tull. Det er jo dette opphavsretten dreier seg om - den som eier opphavsretten bestemmer om og hvordan verket skal distibueres/kopieres/mangfoldiggjøres/publiseres. Piratkopiering er å frata dem denne retten.

Jeg kan komme med mange dumme eksempler, men det bør holde med 2:
1) Hvis jeg laget et fantastisk spill og bestemte at programmet bare skulle være tilgjengelig for Linux fordi jeg mente at det ville føre til at flere ville begynne å bruke Linux så mener du altså at Microsoft burde kunne ta en kopi av dette spillet og lage en Windows-versjon siden jeg ikke ville lage en Windows-versjon. Det er å frata meg retten til å bestemme over mitt eget verk.

2) Hvis du har skrevet en spennende roman men insisterer på at den skal bare utgis i papirformat mener du at den skal hvem som helst kunne utgi i elektronisk format siden du selv ikke har gjort den tilgjengelig i dette formatet. Det er å frata deg retten til å bestemme over ditt eget verk.

Edit/PS: Når jeg skriver "for noe tull" er det det at man skal kunne piratkopiere jeg sikter til. At du mener at det er greit får stå for din egen regning. Jeg er fullstendig uenig, men at du har en slik mening er forsåvidt ikke tull i seg selv.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Ingen Netflix for norske Linux-brukere

Innleggav Aeyoun » fre 26.10.2012 20:58

Markedskorreksjon. Bransjen føyer seg jo sakte etter kundenes ønsker.
medlem i 141 måneder
 

ka med alternativer da ?

Innleggav herrehenna » fre 26.10.2012 23:36

ka med alternativer da ? finnes det egentlig nokre? tenker også på gratis video..

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Ingen Netflix for norske Linux-brukere

Innleggav hailstiffler » lør 27.10.2012 10:19

he he, så moro med så fantastisk skryt av NRK her når bare for 1 måned siden så fungerte ikke nrk sine sendinger uten moonlight eller 3é parts tillegg, altså ikke noe Linux støtte der i utgangspunktet nei, men NRK er jo heeelt fantastisk..
medlem i 155 måneder
 

Det som jeg syns var heelt

Innleggav aNordal » lør 03.11.2012 23:06

Det som jeg syns var heelt fantastisk med NRKs gamle nett-TV var nettopp at man ikke trengte moonlight, fordi den var så brukervennlig å rippe. Trengte ikke noe skript, for metoden satt såpass i fingrene at jeg bare gjorde det.
medlem i 206 måneder
 

Det gleder meg når

Innleggav aNordal » søn 04.11.2012 2:20

Det gleder meg når journalister er flinke til å påpeke manglende Linux-støtte. F.eks nrkbeta.no om Netflix og digi.no om Comoyo.

Fra sistnevnte:
Det er ganske tøffe krav fra innholdsleverandørene, som egentlig dikterer hvilke teknologier og løsninger vi kan bruke, sier teknologidirektør Torgeir Hovden i Comoyo. Ifølge ham er det i dag bare Silverlight som godtas av Hollywood og de store filmaktørene. Dermed vil tjenesten støtte Windows og Mac, samt en rekke mobile enheter med native apper, men ikke Linux på desktop. (…) Vi er nødt til å operere innenfor rammene som er satt av DRM-teknologien, som igjen dikteres av innholdsprodusentene. Sånn er det i hele bransjen, påpeker Hovden

Comoyo anklager altså Hollywood & Co for å indirekte utestenge Linux-kunder fra en hel bransje. Faktum er at det går an å lage en app for desktop-Linux også, så jeg kjøper ikke dette argumentet 100%.

Uansett skyldfordeling, er det viktig å la bransjen forstå at de taper penger på en kundegruppe som holdes utenfor. Foruten folkeopplysning, tror jeg piratkopiering er det beste pressmiddelet vi har.
medlem i 206 måneder
 

Re: Det gleder meg når

Innleggav olear » ons 07.11.2012 15:09

aNordal skrev:Comoyo anklager altså Hollywood & Co for å indirekte utestenge Linux-kunder fra en hel bransje. Faktum er at det går an å lage en app for desktop-Linux også, så jeg kjøper ikke dette argumentet 100%.

Det meste går ann, men til hvilken pris? Jeg skjønner godt at Linux ikke blir prioritert. Hvis man først lager en native klient vil folk fremdeles klage, det er ikke fritt nok, det støtter ikke lydsystem-X, det støtter ikke skjermdriver-Y osv osv.

BTW: jeg har en "media center" box, denne kjører Linux og støtter Netflix ;) (har ikke prøvd)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Ingen Netflix for norske Linux-brukere

Innleggav Del » ons 07.11.2012 21:11

Jeg ser ingen som klager på at Steam fokuserer på nyeste Ubuntu LTS. Det ville vært svært enkelt å støtte siste Ubuntu, så ville alle andre distroer tilpasset seg. Det er svært vanskelig for meg å se hvorfor dette ikke gjøres.
medlem i 195 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere