Dell lanserer ny laptop med Linux

Dell lanserer ny laptop med Linux

Innleggav ak » tor 29.11.2012 22:25

Dell har i USA lansert en 13 tommers laptop spesielt for utviklere, og den kan kjøpes med Ubuntu 12.04 forhåndsinstallert for USD 50 ekstra* i forhold til Windows-versjonen. Som sagt kan den foreløpig bare bestilles i USA, men det er snakk om å ekspandere til flere land og det kan også være mulig å kjøpe den gjennom tredjepart på eBay. ArsTechnica gir den tommelen opp.

Spesifikasjonene er bra, Intel i5 eller i7 med 8GB RAM og 256GB SSD. Med dagens valutakurs skal det ikke koste særlig mer enn kr 8000, men det er antageligvis uten merverdiavgift.

*: Det er vanlig at produsentene betaler svært lite for Windows og får betalt for å forhåndsinstallere programvare som kundene egentlig ikke vil ha, så prisforskjellen er ikke helt urimelig.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Dell lanserer ny laptop med Linux

Innleggav olear » fre 30.11.2012 14:07

At det blir dyrere med Ubuntu/Linux sier seg selv. Dell må bruke mer tid på å tilpasse Ubuntu og vedlikeholde den selv (de kan ikke bare bruke pakkebrønnene til Ubuntu).

Bra at noen selger PCer med alternativer da.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Hei,SSD-disken gir nok

Innleggav moma » fre 30.11.2012 14:20

Hei,
SSD-disken gir nok veldig rask oppstart samt åpning og overføring av store filer går på eT blunk.

Man kan også installere Ubuntu 12.10 (Quantal) på denne laptoppen. Den engelske artikkelen henviser til et PPA som har patcher (deb pakker) for både 12.04 LTS og 12.10. Jeg er nødt til å bruke 12.10 fordi 3G-pennen min i mitt aktuelle land funker best i Quantal.

Dell og Canonicals har også startet et par interessante prosjekter for å støtte utviklere.

Profile Tool lar deg sparke i gang et kodeprosjekt veldig raskt og profft. Det tilbyr en samling av maler og verktøy for Ruby og Android (Java og andre kommer sikkert etterhvert).

Cloud Launcher lar deg bruke Linux Containers og Ubuntus JuJu rammeverk... for å designe og simulere skyløsninger med tjenester som web -og filserver, databaser og web-blogg. JuJu og JuJu Charms er ikke noe annet enn ferdige metoder som kan installere og starte tjenester. Tjenestene kan også koples sammen, f.eks web-server o---o Varnish-proxy. JuJu kan putte og replikere disse tjenestene der du vil. Jeg tror JuJu kan bli stort og fett marked for personer som kan mekke og guide i JuJu-metoder. Juju har også et visuelt web-grensesnitt. Følg på lenken og klikk.

Jeg vet ikke om Profile Tool og Cloud Launcher kan brukes til noe virkelig ennå.
Kilde: http://bartongeorge.net/tag/project-sputnik/

XPS-13 laptoppen kan kjøpes i EU i beg. av 2013.
EDIT: Jeg tror de har endret prisen... til $1449, altså samme som Windows-varianten med tilsvarende spesifikasjon.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Oppgradert Sputnik laptop

Innleggav moma » tir 19.02.2013 20:49

Laptop for norske utviklere.

Oppgradert versjon av laptop kommer også til Europa og kan snart bestilles (online) bl.a fra Norge. Spesielt skjermen har blitt bedre.
Kilde: http://www.h-online.com/open/news/item/ ... 05825.html

Du kan også lese at det blir store endringer i Profile-tools og Cloud-store. Og damn, de dropper JuJu!

EDIT: Digi.no... skriver også om laptoppen.

EDIT: Sputnik kan bestilles fra Norge 04.mars.
Se: http://bartongeorge.net/2013/03/01/xps- ... in-europe/

EDIT: HPs nye Ubuntu-PC... er veldig bra for vanlige folk som surfer og bruker nettbank..

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Nå i Norge

Innleggav Aeyoun » tir 05.03.2013 16:56

Laptoppen er nå å finne hos Dell i Norge. Jeg har spurt nettbutikken Dustin Home—som fører Dell laptopper—om de kommer til å ha den i sitt utvalg, og de var positive til at den vil dukke opp hos dem snart også.
medlem i 141 måneder
 

Veldig bra initiativ av Dell

Innleggav aNordal » tor 28.03.2013 21:22

Veldig bra initiativ av Dell i disse skumle SecureBoot-tider.

Jeg ser etter noe liknende, bare ARM-basert (jeg prioriterer batteritid og trenger ikke x86).
medlem i 206 måneder
 


Returner til Artikler (Linux1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]