Hva med en HCL?

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Hva med en HCL?

Innleggav minno » tir 17.08.2004 19:11

LinuxQuestions.org har en ganske genial liste over hardware som fungerer/ikke fungerer i Linux. Hva med noe lignende her på Linux1?

Lettere å dele erfaringer på norsk mener jeg, dessuten er LinuxQuestions sin ganske kaotisk. Hadde tenkt til å foreslå dette for ITpro, men nå har det jo allerede blitt lagt til en egen Linux-side i nettverket.

Er det noe jeg hater så er det hardware som ikke fungerer (rekompilering av kjernen rangerer ganske høyt det også). :roll:

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Fivel » tir 17.08.2004 19:29

Kanskje en egen kategori? Men jeg frykter dette er tungt å vedlikeholde. Har foreløpig lagt inn en lenke til HCL under web-linker.

-Five|

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ak » ons 18.08.2004 4:00

Jeg må si meg enig med Fivel. Hvis du (minno) kunne tenke deg å vedlikeholde noe sånt så hadde det vært helt toppers og vi kan sikkert tilrettelegge for det?

For min del er det uaktuelt, jeg er student på fulltid + jobber + bruker en god del tid på nyheter og må få tid til å fikse noen av de mere opplagte (om enn kosmetiske) feilene ved denne siden.

Verdt å nevne at jeg først hadde dedikerte forumer for hardware: Laptop, desktop og server, som ville tjene til noe sånt, men jeg fikk så mye pepper for å ha for mange fora at de ble fjernet igjen ;) Mulig de kommer tilbake med tid og stunder.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav minno » ons 18.08.2004 7:59

Ja, jeg kunne faktisk vedlikeholde noe sånt. Hvor mye arbeid vil det være snakk om?
Kun moderering?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

vedlikehold av en HCL

Innleggav ak » ons 18.08.2004 15:17

Jeg vet ikke noyaktig hvor mye jobb det er for aa vaere helt aerlig, men det er nok det samme som med nyheter:

Med tid og stunder blir vi kanskje mange nok til at man bare maa moderere + fixe opp naar det skjer store forandringer (nye drivere i kernelen eller produkter som ndiswrapper kommer paa banen), men for oyeblikket maa man antageligvis gjoere alt selv (hoena eller egget). Naa er jo ikke det helt sant heller, Fivel dukket jo opp fra "ingensteder" og publiserer som en helt, saa man kan jo ha flaks ;)

Jeg tar kontakt igjen om noen dager (eller minn meg paa det om du ikke hoerer noe). Brukte tirsdag-onsdag paa aa reise til USA hvor jeg studerer, saa jeg er litt bakpaa akkurat naa.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

katalog for HCL

Innleggav ak » man 27.09.2004 18:10

Takk for påminnelse minno :)

Hvis du er villig til å administrere er det bare å sette i gang å planlegge:

Har du noe formening om formatet?

Jeg tenker på en slags katalog, jeg tror et forum blir klønete etterhvert fordi det ikke legger noen føring på hvordan ting skal skrives.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav minno » man 27.09.2004 20:01

Ja, noe kataloglignende, med kategorier o.l.
Viktige ting å få med er pris, beskrivlse, HOWTO, chipset, kommentarer, score, drivere, erfaringer mm.

Kan sjekke om jeg finner noen ferdiløsninger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav (m) » man 27.09.2004 20:08

Linuxguiden.no er nå oppe og sviver igjen - denne gangen i Wiki-format, og det er jo en fin fin måte å vedlikeholde en liste over kompatibel hardware..

Kanskje et samarbeid der hadde vært en god løsning?
medlem i 231 måneder
 

kvalitet paa data

Innleggav ak » man 27.09.2004 21:17

Linuxguiden.no er bra og jeg haaper paa et godt samarbeid med dem (naa for tiden ligger vi paa forsiden hos dem, og jeg linker til dem naar jeg faar med meg at de har en ny, stoerre artikkel).

Men jeg mener faktisk vi boer ha noe mere rigid enn Wiki eller forum, spesielt dersom det blir snakk om noe mere enn enkelt-komponenter.

Spesielt med laptoper hadde det vaert fint aa ha merke og faatt ut alle komponentene, og at vi ikke kaster bort tid paa aa dokumentere x antall skjermkort som egentlig alle er bygd over NVIDIA sitt referanse design.

Ideelt sett ser jeg for meg noe slikt:
Laptop (i.e. Dell Latitude D800) -> komponent (Grafikk) -> chipset (NVIDIA GEFORCE2GO 420)

Hvis noen har dokumentert dette chipsettet trenger ikke alle andre gjoere det, man kan heller skrive anmerkning paa Laptopen hvis den har noe som burde ha fungert men altsaa ikke gjoer det.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Ganske » man 27.09.2004 21:36

Hmm, eg ser for meg at ein Wiki er heilt ideelt til innsamling av denne typen informasjon. Det treng ikkje bli rotete, for nokon kan godt ta på seg eit slags ryddeansvar. Viss denne vaktmeisteren/redaktøren går føre med eit godt eksempel og legg ut godt strukturerte sider frå byrjinga av, trur eg ikkje det er vanskeleg å få folk med.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav minno » man 27.09.2004 23:34

LinuxQuestion sin HCL fungerer ganske bra, men jeg tror de bruker en vBulletin-modifikasjon til dette. Ingen som er flinke i PHP her da? Kunne laget et enkelt review-script som vi kunne modifisere etter våre ønsker. Tror ikke at det trenger å bli så veldig komplisert å lage.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ak » tir 28.09.2004 0:05

Det er mulig at jeg er for pessimistisk, men jeg tror man faar mye mere informasjon ut av folk dersom man gir dem et skjema aa fylle ut og en liste med komponenter aa velge mellom (eller legge til).

Jeg er egentlig overbevist om at slik programvare maa finnes allerede, selskaper som RedHat, SUSE og andre er helt avhengige av aa ha en ordentlig database over komponenter. Jeg husker foroevrig at RedHat hadde en.

Mandrake sin er Testzilla:
http://qa.mandrakesoft.com/

Men den er ikke helt hva vi er ute etter (for mye fokus paa komponenter, ikke at de ogsaa utgjoer en hel maskin). Sjekke sourceforge litt mere? bladde gjennom Quality Assurance paa freshmeat.net, uten aa finne noe.

Senker ambisjons-nivaaet hvis vi ikke finner noe, det er desverre mere tid enn PHP kunnskaper det mangler paa :(

Ellers stemmer jeg paa Wiki (enten her eller paa Linuxguiden.no), forum vil ikke vaere fleksibelt nok.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Are » tir 28.09.2004 15:49

minno skrev:Ingen som er flinke i PHP her da? Kunne laget et enkelt review-script som vi kunne modifisere etter våre ønsker. Tror ikke at det trenger å bli så veldig komplisert å lage.


Neida, høres ikke særlig komplisert ut.
Når dere vet nøyaktig hva dere vil ha ka sikkert jeg å noen kompiser fra vs-studios.net hjelpe dere :)
medlem i 235 måneder
 

Startskudd for HCL

Innleggav ak » søn 03.10.2004 21:04

Ok, minno, jeg gir opp å finne en ferdig løsning og tror ikke jeg har tid å skrive en egen en før til neste sommer.

Hva ønsker du? Vi kan prøve å installere vBulletin, eventuelt sette opp en Wiki.

Responstiden min kan variere litt frem til fredag, litt mye mid-term eksamener etc...

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav minno » søn 03.10.2004 21:58

Tror jeg skal høre med administratorene til LinuxQuestions først. Høre hva slags løsninger de virkelig bruker og litt sånt. Er ikke 100% sikker på at det er en vB-mod.

Ellers har vi fire måter vi kan gjøre det på:

1. Are & Co hjelper oss med kodinga. Kan f.eks. lage noe som kan deles med andre (GPL?).

2. Installerer vBulletin og modifikasjonen. Server trenger Perl for å kjøre vBulletin.

3. Wiki. Samarbeid med LinuxGuiden.

4. Gi faen i det hele.

Skal som sagt sjekke med LQ først.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Neste

Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere