Endre størrelsen på en partisjon

Generell diskusjon om Linux og fri programvare, ikke et support forum.

Endre størrelsen på en partisjon

Innleggav gbang » fre 08.10.2004 19:50

Jeg trenger å endre størrelsen på en partisjon uten å berøre det som ligger der (det er /home). Finnes det et godt programe med gui for Gnome som kan gjøre dette? Jeg vil gjerne se hva jeg gjør i dette tilfellet og helst ikke bruke tekstbaserte verktøy...
Jeg vet om qtparted, men det er altså først og fremst en gtk variant jeg er ute etter.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Abbath » fre 08.10.2004 21:34

Partion Manager skal klare dette ganske simpelt, men det er alltid en risk for at noe skjer galt. Så ta backup av viktige filer før du prøver.
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ak » fre 08.10.2004 21:56

All erfaring tilsier at man bør gjøre slikt uten å boote fra harddisken, anbefaler å laste ned Knoppix (og pass på at du unmounter diskene den automatisk mounter).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav gbang » fre 08.10.2004 22:07

Abbath skrev:Partion Manager skal klare dette ganske simpelt, men det er alltid en risk for at noe skjer galt. Så ta backup av viktige filer før du prøver.


Og dette programmet finner jeg hvor? Finner bare et for Vesleblaut som heter det samme, og det kan jeg ikke bruke :x
Andre forslag?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav ak » fre 08.10.2004 22:08

Ligger også på Knoppix CDen hvis jeg ikke tar helt feil.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav thomasmathiesen » tir 19.10.2004 13:06

qparted ligger paa knoppix 3.4 og 3.6 8)

Hvis du ikke faar endret noe, er det antakelig fordi du har mountet partisjonen... (kan vaere litt frustrerende).

/T

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 


Returner til Generell diskusjon



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]