10/100 ethernet kort , billig .

Har du noe lurt å dele med oss? NB. Dette er ikke et support forum.

10/100 ethernet kort , billig .

Innleggav Ogger » tir 24.10.2006 9:13

er du ute etter en 10/100 ethernet kort som fungerer ut av boksen i linux som er billig , er dette kortet du leter etter :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=113655

dette kortet koster 75,- å fungerer ut av boksen fra linux 2,4 kjerne å du trenger ikke driver for Windows 2000/ME/XP heller .

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav beltazore » tir 24.10.2006 9:52

Er vel ikke vanlig at man "trenger" Windows-drivere for at nettverkskort til å fungere i Linux.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Ogger » tir 24.10.2006 10:02

Var ikke det jeg mente .

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav kribjo » tir 24.10.2006 12:08

Hei.

Det er et lavprofil-kort og kunne passet i en SFF-PC jeg har. Men fulgte det med ekstra "beslag" (i mangel på bedre ord) til å bytte ut med den på bildet til Komplett?

Bjørn

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Wrosmo » tir 24.10.2006 13:19

Kan noen også foreslå et rimelig trådløst nettverkskort som fungerer out-of-the-box på linux?

Både PCI og PC-card forslag mottas med takk.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Smjor » tir 24.10.2006 13:48

Wrosmo skrev:Kan noen også foreslå et rimelig trådløst nettverkskort som fungerer out-of-the-box på linux?

Både PCI og PC-card forslag mottas med takk.


Det er litt upresist, støtten varier fra distribusjon til distribusjon. Hvis jeg må komme med en forsiktig anbefaling vil jeg anbefale Atheros-baserte kort, de er godt støttet i de fleste distibusjonene, ut av boksen i mange, eller meget lett installerbare. Det gode er at driverne ("Madwifi") er meget stabile, og i noen tilfeller fungerer kortene bedre under linux enn under windows. De er relativt billige, og finnes i mange varianter, Gigabyte er en av produsentene som fører disse.

Ellers er NetGear-kortene generelt enkle å sette opp, det samme gjelder Intels Centrino kort (dersom du skal bruke kortet i en bærbar).

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Wrosmo » tir 24.10.2006 16:38

Smjor skrev:støtten varier fra distribusjon til distribusjon.


Jo takk. Det har jeg funnet ut selv. Det var nettopp derfor jeg spurte. Håpte noen hadde ett spesifikt kort som funket over hele fjøla.

Jeg har selv et 3com PC-card som funket flott i Breezy out-of-the-box, men nektet å fungere i Dapper. Måtte til slutt installere ndiswrapper, men det tok lang tid fra Dapper release til det funket.

Kjøpte også et D-link kort som skulle fungere fint, men dessverre fikk jeg tak i rev. 3 i stedet for rev. 1 eller rev. 2. Jeg fikk det ikke til å fungere i hverken Breezy eller Dapper med eller uten ndiswrapper.
medlem i 219 måneder
 


Returner til Tips og triks / Favoritter



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]