Automatisk pålogging på en webside

Alt som er relatert til nettverk og tjenester for nettverk, inklusive konfigurasjon av trådløse nettverk.

Automatisk pålogging på en webside

Innleggav tactus » ons 04.04.2007 12:34

En liten påskenøtt. :)

Jeg lot en liten debian boks stå pålogget studentnettverket før jeg dro hjem for påskeferien under forsikring av itavdeling at maskinen ville ikke ville bli sparket ut, men der tok de feil. Skolenettverket vårt bruker webpålogging for adgang til internett og det går fint å logge seg på med Elinks eller tilsvarende når man har fysisk tilgang til PC'en, men det blir selvsagt vanskelig når du er uten ssh tilgang. Spørsmålet mitt blir av akademisk karakter siden jeg ikke kan gjøre noe nå; men har dere noen tips til hvordan en automatisk påloggingsmetode kunne sett ut?

Det jeg kunne sett for meg er ett cron skript som sjekker om man kan pinge vg.no eller tilsvarende èn gang i døgnet. Dersom det ikke er mulig; forsøke å sjekke status og/eller logge på skolens innloggingsside. Spørsmålet er bare hvordan. Kan jeg sende post eller get ifra kommandolinje?

Jeg har studert reglementet for nettbruken på skolen og har ikke funnet noen stridigheter, men det forutsetter at skriptet følger kardemommeby-loven.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ak » ons 04.04.2007 22:13

Jeg har selv kun gjort det gjennom PHP, som beskrevet i denne guiden:
http://blog.mypapit.net/2006/02/sending ... -curl.html

Men jeg ser ikke bort i fra at det kan gjøres direkte med curl også, altså uten PHP.

Så setter du opp en cron-jobb som kjører PHP-scriptet, som enten logger deg inn hver 6. time, eller som bruker curl for å laste ned en ekstern side for å teste om forbindelsen er oppe.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav tactus » tor 05.04.2007 12:14

Takk for tips. Kjente ikke til cURL eller det med php, :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav tactus » lør 02.06.2007 13:31

Hei. Påloggingsiden har to skjulte form felt med autogenererte nummer i to forskjellige lengder. Disse trenger jeg å ta med når jeg skal bruke curl til å poste korrekt form data, og sålangt har jeg lagret siden til /tmp:

$ cat /tmp/evilloginpage.html | grep secret
<INPUT name=secret type=hidden value="a0ff3fdad79a325d2e5278.....4d03fd780201f2f398fda4">
<INPUT name=secret type=hidden value="a0ff3fdad79a325d2e5278.....4d03fd780201f2f398fda4">

$ cat /tmp/evilloginpage.html | grep verify
<INPUT name=verify_vernier type=hidden value="8606fd34c8622cdc76c63bfd3faae957">
<INPUT name=verify_vernier type=hidden value="8606fd34c8622cdc76c63bfd3faae957">

Hvordan får jeg silt ut verdiene merket med bold, og bare én gang hver? Takk. :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav geirendre » lør 02.06.2007 14:00

Prøv med:
Kode: Merk alt
grep 'secret' /tmp/evilloginpage.html | cut -d'"' -f2 |sort -u

og
Kode: Merk alt
grep 'verify' /tmp/evilloginpage.html | cut -d'"' -f2 | sort -u


Ingen grunn til å bruke cat for å "pipe" filen inn i grep.
grep kan selv lese filer. ;)

BTW bruk ' ' rundt søkestrengen for å hindre shellet i å gjøre om spesielle tegn i strengen.

Eller med awk som vel er raskere i utføringen av jobben.
(hvis det har noe å si for deg)
Kode: Merk alt
awk -F'"' ' /secret/ { print$2 } ' /tmp/evilloginpage.html | uniq
awk -F'"' ' /verify/ { print$2 } ' /tmp/evilloginpage.html | uniq


:-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav tactus » tir 05.06.2007 9:45

Takk, det fungerer utmerket. :)

Ett steg nærmere det jeg håper på å oppnå.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 


Returner til Nettverk / Sikkerhet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]