Videoredigering og Linux

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Videoredigering og Linux

Innleggav olear » tir 09.10.2007 0:30

Endelig, min første tråd på linux1.no :-P

Over til tema. Jeg har brukt mesteparten av dagen til å bygge opp et raseri mot alt av videoprogramvare i Linux/Unix/whatever.

Min jobb er relativt enkel, jeg skal komponere en video, rundt 50 klipp og en lydfil. Klippene er ferdig kuttet MPEG2 (DVD PAL) og lydfilen er PCM.

Mine krav:
- Timeline med minimum en for video og en for lyd
- Drag & Drop (med mulighet for å justere/flytte klippene i etterkant)
- Stabilt

Enkle krav, men jeg har ikke funnet noe som tilfredstiller de enda.

Har prøvd:
- Cinelerra (BUGGY, greier ikke å bruke dette programmet mer en noen minutter før noe låser seg eller total krasjer)
- Kino (Alt for basic)
- LiVES (For basic og utrolig treigt og ustabilt (programmet greide å krasje hele X))
- PiTiVi (Hva dette er vet ikke jeg, minimumskrav er å få lagre, også buggy)
- avidemux (Litt dårlig kopi av Virtualdub, grei til å kutte klipp(de klippene jeg skal bruke har jeg klippet med avidemux), men ikke noe å komponere med, også utrolig ustabilt)

Har også prøvd forskjellige distroer i tilfelle det har noe å si:
- Ubuntu Studio (en av de verre opplevelser på en stund, en orgie av krasjer og feilmeldinger)
- Ubuntu (Programmene nevt over var veldig ustabil)
- Draco (greide å kutte klippene med avidemux, men programmet krasjet en god del. De andre programmene var like ustabil som på Ubuntu)

Denne dagen har mer eller mindre gått i dass, sitter med råfiler og ingen program til å sette det sammens med.

Er dette realiteten for videoredigering på Linux?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Nilsen » tir 09.10.2007 8:56

Har du prøvd jahskaka?
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Hippokrates » tir 09.10.2007 11:16

Dessverre er MainActor borte fra markedet, men det har jeg brukt og bruker
og er svært fornøyd.
Ellers tror jeg kanskje at Cinelerra er noe å satse på, men tror det krever litt av maskinen, med RAM og en rimelig bra CPU -og det har du kanskje? Om Cinelerra stadig kræsjer, tror jeg kanskje jeg ville tenkt på en annen distro. Min kræsjer aldri, kjører på Debian unstable, men sleit litt før jeg fant en versjon av Cinelerra der avhengigheter ikke kræsjet med andre program/libs - husker ikke hvor jeg fant til slutt.
Jahskaka syns jeg var snodig; jeg har noen videofiler på flere Gb; det virker som jahskaka prøver å laste hele filene inn i minnet, og det går jo ikke.
Kanskje du skulle sett på kdenlive?

Helge
medlem i 206 måneder
 

Innleggav terjejh » tir 09.10.2007 11:30

Hvis du har greidd alt ovennevnte på 'En dag, må både du og maskinen være relativt rask ;)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Hippokrates » tir 09.10.2007 12:25

"Hvis du har greidd alt ovennevnte på 'En dag, må både du og maskinen være relativt rask".
Hei - var det meg? Jeg har guffa litt mer RAM i den ( til 1,5Gb - se mine skribleriser her om problemene i den forbindelse), men ellers er den snart 3 år, så det er vel ikke all verden.
Men jeg har juksa litt; har forsøkt Cinelerra en gang tidligere og visste litt hva det var snakk om.

Helge - Mo i Rana
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Roberth » tir 09.10.2007 12:48

Må nesten gratulere olear med sin første tråd ;)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav terjejh » tir 09.10.2007 14:17

Hippokrates skrev:"Hvis du har greidd alt ovennevnte på 'En dag, må både du og maskinen være relativt rask".
Hei - var det meg?

Nei, den var myntet på trådstarter olear
Selv har jeg regnet med en måneds "fordypning", når jeg skal kjøre igang DV/HDV-redigering på Cinelerra :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav sturla » tir 09.10.2007 15:06

Fakta er vel bare det at det står dårlig til med slik programvare for Linux. It sucks. Men sånn er det bare. Jeg har også drevet litt å fingret med dette i forbindelse med at jeg fikk låne fattern's DV kamera med firewire. Det eneste jeg ble positivt overrasket over var hvor lett det var å overføre video i Kino. Faktisk lettere enn i MS moviemaker, eller hva det nå heter. Der krasja hele greia og jeg fikk ikke tilbake videostrømmen fra kameraet (!)

Men det hele er sørgelig. Skulle ønske noen av de komersielle variantene ble sluppet på Linux. Jeg hadde kjøpt.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Hippokrates » tir 09.10.2007 15:37

Jeg kan ikke dy meg men må sende en kommentar til. MovieMaker er jo helt håpløs; jeg forsøke denne etter at jeg hadde installert XP påLinux med VirtualBox (forresten et overaskende flott program). På denne klarte jeg ikke engang å importere -dv-format, feilmelding: ukjent format!
Så leste jeg en test av Pinaccle (eller hvordan det skrives) i et PC-blad, og det ble berømmet fordi de kræsja bare noen få ganger i testen, men det var jo "tross alt et videoredigeringsprogram".
Kanskje vi legger lista litt for høgt vi som bruker Linux??
Flott om noen kunne engasjert seg og bidratt til bedre kode i Cinelerra; det kan vel trengs, men tross alt er det ikke så ille.

Helge
medlem i 206 måneder
 

Innleggav thorak » tir 09.10.2007 15:50

Har ikke noen stor erfaring her, men etter det jeg forstår så er det 2 versjoner av Cinelerra, en offisiell, og en cvs. Cvs versjonen ble startet fordi den opprinnelige Cinelerra ikke aksepterer patcher fra andre, slik jeg forsto det. De (cvs-folka) porter derfor sine patcher til ny versjon av cinelerra hver gang en ny "offisiell" versjon slippes, de sier derfor at stabiliteten på cinelerra-cvs er avhengig av hvor lenge det er siden en ny offisiell versjon ble sluppet. Har du prøvd den offisielle cinelerra versjonen?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Glimor » tir 09.10.2007 16:55

Uten at jeg selv har test programmet må jeg nesten få trådstarter til å ta en titt på KDEnlive. Det er riktignok bare i versjon 0.5 ennå, men brukergrensesnittet er slik jeg kunne ha tenkt meg med et videoprogram. Skal bli spennende å se hva dette blir etterhvert.

For screenshots, info, kildekode eller binære pakker, se på KDEnlive.org.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav terjejh » tir 09.10.2007 17:19

Jeg vet ikke om den offisielle Cinelerra fra HeroineWarrior er noe bedre, her beskrevet med anbefalt maskinvare (ikke ny side):
http://heroinewarrior.com/cinelerra7.php3

Jeg har abbonert et halvt års tid på cvs community mailinglista cinelerra@skolelinux.no, som administreres av Herman Robak, Skolelinux: http://linux1.no/node/2673
Lista virker å ha både dyktige brukere og utviklere som bidrar med tips og hjelp. Bl.a ble det laget en patch til dvgrap (Kino) for HDV support som beskrevet her på listearkivet:
http://www.mail-archive.com/cinelerra@s ... 06173.html

Som like lang (kort) tids bruker av et Sony FX7 HDV kamera, er Cinelerra CV det programmet jeg har installert på openSUSE 10.2 (fra Packman). Men jeg har ikke hatt tid til å komme igang med praktisk videoredigering ennå, for jeg vet av litt tidligere (analog) erfaring dette blir en svært tidkrevende materie å sette seg inn. Såvidt jeg vet, er det bare Cinelerra på heftig maskinvare som hittil er kapabel for å greie HD videoredigering på Linux.

Fra 15 år forut, har jeg 60-70 Hi8 taper med analoge opptak, video-originaler som sårt trengs å digitaliseres og redigeres, ikke minst som en oppfrisket backup. Derfor vil jeg måtte starte med DV redigering. Jeg har også sittet litt på gjerdet i håp om at en bedre A/D konverter dukker opp, med bedre kvalitet enn de tradisjonelle S-Video til DV25 fra typisk Datavideo og Canopus.

(På min Linux hjemmePC har jeg forresten også liggende et tidligere kjøpt Pinnacle DV 500DVD videokort med Adobe Premiere for Windows only. Dette kunne gjort jobben, men det skal mye til for at jeg biter i gresset og nå går igang med dette på Windows)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav olear » tir 09.10.2007 18:35

Takker for tilbakemeldinger.

Har du prøvd jahskaka?

Jepp, ikke imponert.
Ellers tror jeg kanskje at Cinelerra er noe å satse på, men tror det krever litt av maskinen, med RAM og en rimelig bra CPU -og det har du kanskje? Om Cinelerra stadig kræsjer, tror jeg kanskje jeg ville tenkt på en annen distro.

C2D 2.6Ghz 2GB RAM. Prøvd fire forskjellige distroer.
Hvis du har greidd alt ovennevnte på 'En dag, må både du og maskinen være relativt rask

Jupp.
Men det hele er sørgelig. Skulle ønske noen av de komersielle variantene ble sluppet på Linux. Jeg hadde kjøpt.

Samme her.
Har ikke noen stor erfaring her, men etter det jeg forstår så er det 2 versjoner av Cinelerra, en offisiell, og en cvs.

Prøvd begge, samme resultat.
Uten at jeg selv har test programmet må jeg nesten få trådstarter til å ta en titt på KDEnlive.

Den så relativt ok ut, skal prøve den.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav sturla » ons 10.10.2007 20:50

En liten artikkel om Cinelerra under UbuntuStudio.

http://www.linux.com/feature/119570

Om det hjelper noe særlig da... :-(

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Videoredigering og Linux

Innleggav Dan Hansen » ons 10.10.2007 21:20

olear skrev:Er dette realiteten for videoredigering på Linux?


Ja

Mvh Dan
medlem i 205 måneder
 

Neste

Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere